Ervaringen met DrayTek Vigor 2862B ?
Arnold
2018-03-12 09:14:33 UTC
Hallo,

Weet iemand hoe de DrayTek Vigor 2862B het doet met bonded VDSL2 met
vectoring van XS4ALL? Geeft dat een stabiele DSL-connectie? Ik heb alleen
internet, geen TV.

Nu heb ik een DrayTek Vigor 130 op een enkele VDSL2-lijn die voor mij
PPPoE doet en voor IPv4 ook NAT. Daarachter heb ik een router / firewall.

Ik heb nooit de moeite genomen de Vigor 130 in Bridged mode te zetten. De
130 kan namelijk prima alle IPv6 en IPv4 verkeer (statisch) routen naar
m'n router (met daarachter subnets). Ook kan 'ie qua NAT grote
hoeveelheden inkomende connecties aan. Verder kan de Vigor 130 IPv4
poorten forwarden naar elk intern IP-adres wat ik maar wil. Ik vertrouw
erop dat de F!B 7581 op deze punten tekort zal schieten.

Over de 7581 in bridge mode las ik hier ook wat problemen met spontaan
resetten vanwege het ontbreken van een internetconnectie e.d. Ik blijf
dus liever AVM-vrij :-) En ja, de 2862B kost EUR 300, maar dat heb ik
ervoor over als 't goed werkt.

Vriendelijke groeten,
Arnold
Rob
2018-03-12 17:11:03 UTC
Post by Arnold
Hallo,
Weet iemand hoe de DrayTek Vigor 2862B het doet met bonded VDSL2 met
vectoring van XS4ALL? Geeft dat een stabiele DSL-connectie? Ik heb alleen
internet, geen TV.
Nee geen ervaring mee nog, ik heb ook een 130
Post by Arnold
[...]
Er is ook nog een tussenvorm tussen wat je nu hebt en bridgen!
Hij kan de PPPoE doen en dan IPv4 zonder NAT routeren jaar je router MAC
adres dan hoef je geen poorten te forwarden in de Draytek maar alleen
in je router. Dat is wat men vroeger "SIP Spoof" noemde.
Post by Arnold
[...]
Ik had dat probleem een tijdje nu ik als experiment een geleende 7581
in bridge mode gebruik, maar dat is weer gestopt.
Wellicht had het te maken met DLM (het bepalen van de max lijnsnelheid).
Dat stopt na een tijdje weer. Wel was het vreemd dat die resets gewoon
overdag plaatsvonden terwijl de DLM meestal in de nacht gebeurt.
Arnold
2018-03-12 18:48:23 UTC
Post by Rob
Post by Arnold
[...]
Is dat die optie 'NAT'->'DMZ Host' 'Active True IP'?

Die router van mij is een Linux bak met een aantal VM's. De NIC naar de
Vigor zit in een virtual bridge waarin ook de extern bereikbare vNIC's
van de VM's zitten. M'n firewall werkt tussen de poorten van die vbridge.

Dit is een stukje legacy uit m'n F!B-tijd. (In den beginne?) kon de F!B
IPv6 alleen van buiten naar binnen doorlaten naar MAC adressen op
hetzelfde /64 subnet.

Als ik m'n router ook NAT en forwarding laat doen, dan moet ik dat stukje
virtueel netwerk opnieuw inrichten. Dat is iets waar ik dan echt even
tijd voor moet maken... Dankzij de NAT-capaciteiten en routing opties van
de Vigor 130 kon ik alles gewoon zo laten. En dat verwacht ik met de
2862B ook :-)
Post by Rob
Post by Arnold
[...]
Dat 'wellicht' vind ik het storende aan de recente firmware van AVM: het
is lastig te achterhalen waaraan iets nu precies ligt als je bijzondere
dingen wilt doen die AVM liever niet wil. Het gevolg is dat het veel tijd
kost en weinig oplevert. Neem bijv. ook je opmerking elders over een MTU
van 1500, of dat de F!B geen route naar buiten kan leggen via je router.

Grtz, Arnold
Rob
2018-03-12 22:21:57 UTC
Post by Arnold
Post by Rob
Post by Arnold
[...]
Inderdaad. je moet dan een MAC adres opgeven en daar stuurt ie de
IP packets heen zonder NAT te doen.
Post by Arnold
[...]
Ja dat is dan wel een voordeel. Ik had em in die tijd aan een ethernet
poort hangen en dan de Linux machine als router. Nu heb ik een aparte
router (MikroTik) en doe ik daar PPPoE en de 130 als PPPoE relay.
Post by Arnold
[...]
Ja het is een ramp. Neem nou bijvoorbeeld dat je geen externe syslog
server kunt instellen. En de interne log is in RAM. Dus als het ding
besluit te rebooten kun je helemaal niet zien waarom, het enige is dat
de log ineens is afgekapt en die begint dan altijd met DSL training.
Wat er aan het eind van de vorige sessie gebeurd is weet je niet.

Het is gewoon speelgoed die Fritzbox. Ik begrijp het wel, dat is het
marktsegment waarin ze werken, maar wat zou het toch mooi zijn als er
wat serieuzere software als alternatief was.
In de oude tijd kon je kennelijk nog DD-WRT er op draaien, dat is een
stuk bruikbaarder. Maar op de huidige hardware kan dat allang niet meer.
Arnold
2018-03-13 18:49:13 UTC
[...]

Vandaar dus mijn vraag of iemand ervaring heeft met de DrayTek Vigor
2862B. Het kan wel een veel beter apparaat zijn dan de Fritz!Box, maar
als 'ie geen goede DSL-connectie kan opzeten met de spullen van KPN, dan
wordt 't natuurlijk nog niets.

Hier staat 'ie trouwens wel tussen. Mag je dan concluderen dat 'ie wel
zal werken? https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten
[...]
Ha, ja, dat was ook zo! Vlak voordat ik m'n F!B 7390 de deur uit deed was
'ie ook vaak aan 't rebooten. Aangezien die al wat ouder was, _besloot_
ik dat 't aan falende elektronicacomponenten lag en dat 'ie vervangen
moest worden. Dat gaf me een mooi excuus om over te stappen op de
DrayTek, een losse AP op een optimale plaats in huis en VoIP-toestellen
i.p.v. ISDN op de F!B. Leuk weer eens wat nieuwe spullen kopen :-D

Voor hetzelfde geld was het iets heel simpels en had de F!B nog een
tijdje mee kunnen gaan. Maar goed, zonder log heb je geen idee en dat
rebooten deed 'ie op onverwachte momenten.
Het is gewoon speelgoed die Fritzbox. Ik begrijp het wel, dat is het
marktsegment waarin ze werken, maar wat zou het toch mooi zijn als er
wat serieuzere software als alternatief was.
Vroeger kon je via telnet ook nog wel wat doen, al werd 't wel steeds
lastiger bepaalde instellingen over een reboot heen actief te houden. Dat
't allemaal met elke firmware update lastiger werd irriteerde me wel. De
firmware updates had je wel nodig om aan de DSL-kant gelijk te blijven
lopen met KPN. Vandaar ook mijn keus alle functies uit elkaar te trekken.

Arnold
Rob
2018-03-13 19:08:49 UTC
Post by Arnold
[...]
Tja dat weet ik dus niet, je mag hopen dat hij net zo goed werkt als
de 130 maar dan op 2 lijnen, echter momenteel werkt het hier toch al
niet goed meer (met welk modem dan ook) omdat er een paar weken geleden
kennelijk aan het netwerk gesleuteld is. Moet ik nog over bellen.
(ik hoopte dat er Vplus oid was uitgerold maar dat is niet zo)
Post by Arnold
Voor hetzelfde geld was het iets heel simpels en had de F!B nog een
tijdje mee kunnen gaan. Maar goed, zonder log heb je geen idee en dat
rebooten deed 'ie op onverwachte momenten.
Tja ik heb hier een ongebruikte plm 1 jaar oude 7581 te leen met de
nieuwste software die je er met de update knop op krijgt (is niet de
allernieuwste beta dus) en hij is onstabiel. Wat het is kom je dus
niet achter.
Post by Arnold
Post by Rob
[...]
Inderdaad dat probleem van het precies zoals door KPN/XS4ALL verwachte
modem dat houd je toch ook als je een 2862B neemt denk ik.
Hoewel KPN dus met die ZTE modems werkt en XS4ALL met AVM dus kennelijk
is het toch niet helemaal eenkennig. Echter ik was er al wel achter
dat op de 130 de "modem4" firmware beter werkt dan degenedie de importeur
aanraadt. Althans hier.
Arnold
2018-03-13 19:41:35 UTC
Post by Arnold
[...]
DSL blijft behelpen... Lang leve glas!
Post by Arnold
Post by Rob
[...]
Ja, alleen zijn m'n telefonie en wifi er dus niet meer van afhankelijk.
[...]
Bij mij doet "modem5" het prima. Maar op dit moment is het ook een
eenvoudige VDSL2-lijn naar de centrale, zonder vectoring of zo. Straks
dus bonded :-) maar daar moeten ze nog wel wat voor doen. Een paar jaar
geleden kon ik m'n ISDN niet houden naast VDSL omdat er maar 1 aderpaar
was.
Rob
2018-03-14 09:19:44 UTC
Post by Arnold
DSL blijft behelpen... Lang leve glas!
Tja hier is er aan de overkant van de straat wel glas maar aan mijn
kant niet. Er is altijd ergens een grens van een glas wijk...
Post by Arnold
Bij mij doet "modem5" het prima. Maar op dit moment is het ook een
eenvoudige VDSL2-lijn naar de centrale, zonder vectoring of zo. Straks
Hier is een straatkast en met modem4 had ik 100/30 met "fast/fast"
mode en met modem5 was de snelheid meestal wat lager en was het "interleaved"
waardoor de pingtijd een paar ms hoger was. Maar sinds een paar weken
werkt de vectoring niet meer :-(
Post by Arnold
dus bonded :-) maar daar moeten ze nog wel wat voor doen. Een paar jaar
geleden kon ik m'n ISDN niet houden naast VDSL omdat er maar 1 aderpaar
was.
Volgens mij wordt dat betalen, je kunt alleen bonding krijgen als er
2 aderparen gemaakt kunnen worden met hoogstens een las in een straatkast,
niet als er gegraven of aangelegd moet worden.
Dan kan het wel maar dan moet je eerst een analoge telefoonlijn erbij
nemen en de aanlegkosten en minimale contractduur * maandabonnement daar
voor betalen, die kun je dan wel opzeggen. Maar dat is tegenwoordig een
vrij duur grapje.
Arnold
2018-03-15 22:51:11 UTC
Straks dus bonded :-)
Volgens mij wordt dat ...
Ik houd me eerst maar even stil en wacht stilletjes af wat komen gaat ;-)
Coen
2018-03-14 18:49:19 UTC
Post by Rob
[...]
Bonding op die Draytek werkt niet goed.
Zie het Tweakers.net forum:
<https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648101/last>

Bridging is in de laatste firmware versie geloof ik ook stuk gegaan. Er
is nu wel beta firmware die dat weer zou moeten herstellen.

gr,
Coen
Arnold
2018-03-15 19:50:10 UTC
Hallo Coen,
Post by Coen
[...]
Bedankt voor je pointer naar dit draadje op tweakers. Alleen, ik zie hier
niet dat de 2862B (komt 1x voor op de pagina) niet goed werkt. Op deze
pagina
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648101/51
zie ik wel dat 'ie bepaalde oudere versies software in de dslam niet fijn
vindt.

Is dit wat je bedoelde met dat 't niet goed werkt?

Weet je ook om welke softwareversie in de dslam het dan gaat? Dat kon ik
op die pagina namelijk niet terugvinden.

Op die pagina zag ik ook de ZyXEL SBG3500-N. Heeft iemand daarmee
toevallig ervaring?
Post by Coen
Bridging is in de laatste firmware versie geloof ik ook stuk gegaan. Er
is nu wel beta firmware die dat weer zou moeten herstellen.
Ik ben van plan om geen bridging te doen, dus dat maakt dan niet zoveel
uit. Ook hoef ik niet per se de laatste firmware te hebben (tenzij nodig
voor de VDSL-kant).

Groeten, Arnold
Coen
2018-03-15 21:01:16 UTC
Post by Arnold
[...]
Hoi,

Zie de hele lijst over dit modem:
<https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648101?data%5Bfilter_keywords%5D=2862>

Als je heel grondig wilt zijn zou je eigenlijk volledig moeten
doorlezen, maar dat kost je wel een paar uur.

Een kleine quote:

"Dit modem werkt dus NIET op een pairbinding lijn. Na een aantal weken
heen-en-weer gemaild te hebben met Draytek erkennen ze dit probleem. Zij
zeggen dat dit ligt aan de software/firmware op de dslams die KPN gebruikt."

Alhoewel er schijnbaar ook wijkkasten zijn waar het wel zou werken.

Je moet een beetje geluk hebben met de combinatie. Maar er zijn niet
heel veel andere optie als bonding met een eigen modem wil doen.

gr,
Coen
Arnold
2018-03-15 22:47:52 UTC
Post by Coen
Post by Arnold
[...]

Bedankt Coen! Die zoekbalk staat zodanig op de pagina dat ik er straal
overheen keek 8-)
Post by Coen
Als je heel grondig wilt zijn zou je eigenlijk volledig moeten
doorlezen, maar dat kost je wel een paar uur.
Behalve dat ik soms dus een zoekbalk niet zie, heeft de cursus snellezen
wat dit betreft dan wel weer z'n geld opgebracht :)
Post by Coen
[...]
Dat wordt dus wachten tot ik 't heb, met de Fritz kijken wat voor dslam
firmware versie die ziet, dan bellen met DrayTek of het met deze gaat
werken.

Zo niet dan lijkt 't erop dat de ZyXEL het enige alternatief is voor de
Fritz. Behalve dat de ZyXEL niet zonder wifi leverbaar is, lijkt het
enige nadeel (voor mij) ten opzichte van de Vigor het kleiner aantal NAT-
sessies te zijn.

Voorlopig weet ik genoeg. Bedankt!

Groeten, Arnold