Stroomgebruik FritzBox 7581
Maarten Bodewes
2017-09-29 10:51:11 UTC
Hallo allemaal,

Daarnet even naar het stroomverbruik van mijn FritzBox gekeken, en hij
trekt slechts 0W - helemaal niets. Dat lijkt me sterk daar ik de
webinterface gebruik en 4 LAN draden eraan heb hangen, WiFi aan staat en
ik radio ("Radio Pinguin" volgens XS4ALL) luister. Is mijn modem stuk of
heb ik een instelling over het hoofd gezien?

Groet,
Maarten

PS dit natuurlijk ook in verband met mijn UPS vragen
Rob
2017-09-29 11:44:46 UTC
Post by Maarten Bodewes
[...]
Hoe heb je daar naar gekeken? Met zo'n "energieverbruik" meter die
je er tussen steekt? Daar zit vaak een ondergrens op de meetwaarde
van bijvoorbeeld 5 of 10 watt, waardoor 0 niet betekent dat het echt 0 is.
J. J. Lodder
2017-09-29 15:20:54 UTC
Post by Rob
Post by Maarten Bodewes
[...]
Een goede electronische meet tiende watts.
(Brennenstuhl bijvoorbeeld,
nauwkeurig ook bij niet-sinusvormige lasten.
(Tijdschrift c't test)

Zie recente discussies hierover in een ander forum,

Jan
Maarten Bodewes
2017-10-18 23:02:42 UTC
Post by Rob
Post by Maarten Bodewes
[...]
Nee, gewoon via de webinterface en die geeft 0W aan :(

De FritzBox heeft al tijden een interne energiemeting.

Maarten
Erik
2017-10-20 15:59:21 UTC
Post by Maarten Bodewes
Post by Rob
Post by Maarten Bodewes
[...]
Dat zegt dus helemaal niets.
Je kunt in een fritzbox niet meten hoeveel verlies er in de adapter zit.
Mijn fritz geeft helemaal geen vermogen maar relative procenten, bij het engergie overzicht.

Ook een externe meter gebruikt heeft dat een een afwijking.
Die ik gebruik, heeft in het bereik 0- 100W een afwijking van 1%
Dat wil zeggen dat de waarde al 1W af kan wijken.
Dus bij 5W is de mogelijke afwijking al 20%.

Erik
Paul Slootman
2017-10-23 06:39:56 UTC
Post by Erik
Ook een externe meter gebruikt heeft dat een een afwijking.
Die ik gebruik, heeft in het bereik 0- 100W een afwijking van 1%
Dat wil zeggen dat de waarde al 1W af kan wijken.
Dus bij 5W is de mogelijke afwijking al 20%.
Dat lijkt mij een verkeerde conclusie.
1% afwijking betekent doorgaans dat als ie 5W aangeeft, dat ook 5,05W
kan zijn. Of 4,95W.

Paul
Casper H.S. Dik
2017-10-23 07:21:28 UTC
Post by Paul Slootman
Post by Erik
[...]
Vaakk is het bij dit soort meters dat ze niet goed de effectieve
stroom afname te meten bij switched powersupplies en dat ze ook
slecht zijn bij gebruik < 5W.

Casper
Joe
2017-10-24 19:43:29 UTC
Post by Casper H.S. Dik
Post by Paul Slootman
Post by Erik
[...]
Om dat op te lossen kun je het beste een gloeilamp parallel schakelen: Gloeilamp en apparaat beiden in een verdeeldoos met stekker,
stekken in meter, meter in stopcontact. Eerst gloeilamp meten, dan beiden. Je valt dan niet meer in het onderste (meest
onnauwkeurige) bereik.

Erik
Afwijking wordt bepaald op het maximum van een meetbereik.
Dirk T. Verbeek
2017-10-23 12:28:48 UTC
Post by Erik
Post by Paul Slootman
Post by Erik
[...]
Er spelen twee dingen, ten eerste de absolute nauwkeurigheid is meestal
een percentage van het maximum bereik.
Ten tweede, de gevoeligheid is een klein percentage van de gemeten waarde.

Om op de eerste terug te komen, als dat metertje mooi nul aangeeft bij
geen gebruik dan zal het onderste stuk van het meetbereik ook wel kloppen.
Elektronische meters hebben weinig last van een drempelwaarde.
Tenzij heret een functie in zit waarbij negatieve waarden worden
onderdrukt...
Rob
2017-10-23 13:19:58 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Elektronische meters hebben weinig last van een drempelwaarde.
Tenzij heret een functie in zit waarbij negatieve waarden worden
onderdrukt...
Of als er een "auto-zero" in zit. Men wil niet dat ie 0.01 aangeeft
terwijl er niks aan hangt (of -0.01 inderdaad maar dat zal een powermeter
normaal gesproken niet doen), dus zit er "iets" in wat kleine waarden
naar 0 omzet en evt een offset op die manier calibreert.

Er moet dan een minimale meetwaarde zijn om een uitlezing te hebben.
Loek Frederiks
2017-10-21 11:34:45 UTC
Post by Maarten Bodewes
Post by Rob
Post by Maarten Bodewes
[...]
Zoals veel features bij de 7581, het kan wel in de GUI zitten, maar betekent nog niet dat het werkt...

7581 = work in progress, soort hobby project(je) voor AVM, waar (zeg maar) de stagaires op vrijdagmiddag aan mogen knutselen.
BUSSIE
2017-09-29 14:53:12 UTC
On Fri, 29 Sep 2017 12:51:11 +0200, Maarten Bodewes
Post by Maarten Bodewes
[...]
Het stroomverbruik van een modem is toch verwaarloosbaar tov andere
andere apparatuur zoals een laptop, nas ed.
Voor een UPS lijkt mij het toch niet interessant om het stroomverbruik
van een modem te weten, dat is zo weinig..

Van de AVM site:
Gemiddeld opgenomen vermogen: 8 - 11 watt
Maarten Bodewes
2017-09-30 11:12:02 UTC
Post by Maarten Bodewes
[...]
Excuus, ik bedoel natuurlijk via de web-interface die het huidige
verbruik weer geeft en een linkje naar de verdere uitsplitsing.

Als hij het verder doet is de basis-functionaliteit natuurlijk in orde,
maar het meten van het verbruik lijkt het niet te doen.

MVG,
Maarten