Gideon Monteur bij bundeling noodzakelijk ?
rudi
2018-04-29 07:27:50 UTC
Hallo !

Binnenkort wordt bundeling bij mij "geregeld",
hiervoor heb ik een afspraak met KPN die mijn
tweede aderpaar komt oplassen (ik neem aan
binnen, aangezien de straat niet open hoefde)

is het dan (daarna) nog noodzakelijk dat ik een
afspraak maak met de gideon monteur of is het
na het KPN werk in principe klaar en technisch
opgeleverd (datum staat ook in xs4all overzicht),
of moet de gideom meneer nog zaken (in de
straat kast bijv.) doen om eea operationeel te
maken.

Binnen kan ik alles heel goed zelf, en heb ik al een
(extra) rj11kabeltje van mijn fritz (7581) naar het isra
punt lopen ... en als ik nog een dag thuis moet zijn
voor meneer Gideon is dat lastig :-(

Weten mensen meer hoe het proces precies is ?!

Rudi
Jassy
2018-04-29 08:03:29 UTC
Post by rudi
[...]
Hier heb ik alleen kpn over de vloer gehad en de monteur afgezegd. Het was
inderdaad kwestie van een extra kabel op de fritzbox aansluiten en gaan met
die banaan. De monteur daarna is dus absoluut niet noodzakelijk.
Jos@News
2018-04-29 09:05:45 UTC
Post by Jassy
Post by rudi
[...]
Bij mij is er een dame van Gideon geweest.
Helaas bleek het 2e aderpaar door KPN nog niet afgemonteerd/aangesloten
in de telefooncentrale.
Ze heeft daarvoor bij mij in de meterkast een signaal op dat aderpaar
gezet en heeft heel de kabel gevolg (±800m tot in de centrale dus) om te
zoeken waar de kink in de kabel zat...
Ik was dus blij dat ik het deze keer heb laten doen. ;-)

Groet,
Jos
--
Jos Maissan
***@xs4all.nl
fam. de Goede (m.b.t. Vlaardingen)
hkoster1
2018-04-29 08:44:23 UTC
Post by rudi
[...]
Bij mij is het tweede aderpaar afgelopen woensdag ingelast, waarbij de monteur deze ook nog even
in de wijkkast moest aansluiten. De Guidion monteur komt a.s. dinsdag om nog een "kruisdraad"
aan te brengen in de wijkkast. De KPN monteur knikte instemmend toen ik hem dat vertelde.

De mensen bij Guidion waren daar trouwens ook heel duidelijk over: dat deed KPN niet, dat moesten
zij doen. Een afspraak was dus echt nodig, ook al kon ik de rest binnenshuis zelf wel doen.
Arnold
2018-05-01 20:50:23 UTC
Post by hkoster1
Post by rudi
[...]
Hier hetzelfde verhaal (incl. lastig om nog een dag aanwezig te zijn).
Vorige week maandag kwamen de mensen namens KPN. Die deden echt alleen
het koper: aanbrengen van de las voor het 2e aderpaar en ervoor zorgen
dat het 2e aderpaar vanaf mijn woning op een gedefinieerd punt in de
straatkast uitkomt. Binnen had ik alles al aangesloten en idd geen
signaal. Daarna had ik ook met Guidion gebeld (XS4ALL kon geen duidelijk
antwoord geven). Guidion was er heel duidelijk over: zij zorgen ervoor
(namens XS4ALL) dat het 2e aderpaar ook echt ergens op een DSLAM uitkomt.

De volgende dag, rond het tijdstip van de afspraak, kwam er inderdaad
signaal op de 2e lijn (Hoera, met vectoring op de straatkast!) Daarna
ging het signaal van m'n 1e lijn (zonder vectoring naar de wijkcentrale)
en kwam even later ook dat signaal met vectoring vanuit de straatkast.
Toen dat werkte kwam de monteur van Guidion ook nog even binnen,
controleren dat 't werkte. Zette de F!B even uit en aan zodat beide
lijnen opnieuw en nu tegelijkertijd zouden intrainen. Hij verving m'n
inbouw-aansluiting met zo'n oude KPN-stekker met vier pennen voor een
inbouwdoosje met 2x RJ11, zodat het allemaal nog wat netter is dan ik met
de spullen van XS4ALL kon doen.

Kortom, het is nodig dat Guidion langskomt en wel zo handig om de monteur
ook even binnen te laten ;-)

Arnold
Ruud Uphoff
2018-04-29 08:46:17 UTC
Post by rudi
[...]
Noodzakelijk niet.
Maar ik zou 'm gewoon laten komen.
KPN regelt het meeste in de straatkast, maar toen ik bonding kreeg was
ik blij met de aanwezigheid van de monteur. Er bleek namelijk iets
totaal niet te kloppen.

Gevolg was wel dat er een dag later een andere monteur van Guidion moest
komen. Die was bevoegd de straatkast in te gaan om een foutje van KPN te
corrigeren.

Kortom, zonder Guidion had ik aan de helpdesk gehangen met
"hijdoetutniet"...

Alhoewel, jij hebt meteen een 7581, dat wel. Die was nog niet
beschikbaar toen ik bonding kreeg. Werd nog een 7369 dus.
En.. Eh.. Maar dat wil je niet weten. :-)

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff
Rob
2018-04-29 08:53:54 UTC
Post by Ruud Uphoff
Post by rudi
[...]
Als er een monteur van KPN langs komt dan zet die een aansluitdoosje
bij je IS-RA punt voor de 2e lijn. Voordeel als je die dat laat doen
is dat hij dan ook meteen de lijn kan controleren.
(in principe mag je wel zelf, of de Guidion monteur, dat aansluitdoosje
aan het IS-RA punt aansluiten maar als er dan ergens anders iets fout
gegaan is waardoor die hele lijn niet werkt dan merk je dat pas later)

Is die lijn gemonteerd en OK bevonden dan is het een kwestie van de
2e kabel van de Y-kabel van de Fritzbox daarin prikken en dan gaat
het vanzelf werken, daar heb je geen Guidion monteur voor nodig.

Laat je Guidion de hele klus doen dan krijg je het probleem wat iemand
anders beschrijft: als het niet goed werkt komt er een proces van
meerdere bezoeken op gang. Niet leuk als je daarvoor verlof moet
nemen.
Jeroen Scheerder
2018-04-30 20:01:01 UTC
Post by Rob
[...]
Yup. Geloof dat ik 5 dagen ervoor vrij heb moeten nemen, steeds weer
opnieuw doormeten, weer alles resetten naar factory, meerdere
lijnmetingen, meerdere Fritzen, en uiteindelijk... kon de boel buiten
opgengegooid worden, nieuwe aderparen gepakt uit de bundel, en da capo
al fine.

Inmiddels is alhier glas ("of een minstens gelijkwaardig alternatief")
gepland met uitrol hopelijk te beginnen eind dit jaar. Heb het er maar
bij laten zitten, zoveel vakantiedagen heb ik niet.
Joe
2018-05-08 15:09:28 UTC
Post by Jeroen Scheerder
Inmiddels is alhier glas ("of een minstens gelijkwaardig alternatief")
gepland met uitrol hopelijk te beginnen eind dit jaar. Heb het er maar
bij laten zitten, zoveel vakantiedagen heb ik niet.
Klinkt als de brief die ik ook gehad heb. Hoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst verwacht ik dat
het toch nog wel een jaar of 3 gaat duren voor er serieuze aantallen adressen van de in totaal 12.000 aangesloten zullen zijn. Zeker
nu de economie aantrekt en de uurtarieven van de gravende ZZP'ers omhoog gaan.
Rudi
2018-05-02 16:13:18 UTC
Post by rudi
[...]
Vanmorgen maar even mer Guidion gebeld, en afgesproken
dat de dag na KPN de monteur van Guidion alleen het buiten
(straatkast) werk zou doen, en niet bij mij thuis iets hoefde te
komen doen.

Het was inderdaad wel noodzakelijk dat guidion in de kast de
DSLAM op mijn 2e koper paar patchede. KPN (ofwel de onder
aannemer die dingen komt oplassen) deed dat inderdaad niet

Dat kon, en eea is geregeld. Ik hoop dat alles netjes gaat. :-)
(en in een (1) keer goed....)

Rudi
Rudi
2018-05-19 08:17:28 UTC
Hoi !

Mijn bundeling is een feit, werkt perfect !

Ik had voor afgelopen donderdag KPN (of de aannemer iov KPN)
afgesproken, werd maandag gebeld of ze diezelfde dag konden
langskomen ipv donderdag. Gelukkig was er iemand thuis, prima.
Straat open, lassen, in 2 uurtjes was het klaar, doorgemeten t/m
straatkast.

Guidion was afgesproken op vrijdag om de aansluiting in de straat
kast te maken, eerst om 13:00, kreeg dondedag een telefoontje of
het ook om 09.30 kon, prima, want ik hoefde toch niet thuis the zijn.

Tweede lijn was binnen al aangesloten (zelf gedaan) en om 09.45
kwam de tweede lijn bij, totaal linespeed: 214/63. (echter nog geen
TV) Om 12:30 kreeg ik van xs4all dat de dienst operationeel was, toen
settop box gereset, en ook TV.

Prima, netjes geregeld, goed contact, aardige mensen, nu speedtest
met 160/60 ... ben blij... BEDANKT XS4ALL en KPN, pluim.
Mag ook wel eens gezegd !

Rudi
Flibsy