VDSL Bonding + Bridge modus met ZyXEL SBG3500-n
k***@gmail.com
2017-05-03 15:37:46 UTC
Heeft iemand ervaring met een ZyXEL SBG3500 en VDSL Bonding+ Bridge modus en hoe dit in te stellen?

Welke DSL setup, bij Bridge op welke poorten worden de publieke IP's gezet, en welk protocol staat er op?
Maarten Carels
2017-05-04 08:15:12 UTC
Post by k***@gmail.com
Heeft iemand ervaring met een ZyXEL SBG3500 en VDSL Bonding+ Bridge modus
en hoe dit in te stellen?
Welke DSL setup, bij Bridge op welke poorten worden de publieke IP's
gezet, en welk protocol staat er op?
Nee, geen ervaring mee. Wat ik je wel kan aangeven is dat bij bonding
het uiteindelijk om een enkele ppp sessie gaar die over twee lijnen
loopt. Aan de BRAS kant kan je het niet zien.

--maarten
Arnold
2017-05-04 12:35:46 UTC
Post by Maarten Carels
Post by k***@gmail.com
[...]
Zoals Maarten ook al schrijft zou je er niks voor in moeten hoeven
stellen. De drie modems die ik heb gezien detecteren automatisch de
bonding op lijnen en het wordt 1 sessie richting netwerk (zag dit op KPN
modem, de 7369 en de 7581 van XS). Er is dus sprake van 1 publiek IP. Op
de Fritzbox kan je verder ook niets instellen voor bonding specifiek.
Wel even opletten of je modem wellicht gevoelig is voor lijn 1 op poort
1, volgens mij waren/zijn de KPN modems daar gevoelig voor dat de juiste
lijn op de juiste poort zit.

Arnold.
t***@gmail.com
2017-10-05 11:42:19 UTC
Post by k***@gmail.com
Heeft iemand ervaring met een ZyXEL SBG3500 en VDSL Bonding+ Bridge modus en hoe dit in te stellen?
Welke DSL setup, bij Bridge op welke poorten worden de publieke IP's gezet, en welk protocol staat er op?
Hi,

Ik heb deze wel gedeeltelijk werkend gekregen.
PPPOE met PTM VDSL2, vandaag wordt bonding aangesloten maar dit is puur een vinkje zetten "enable bonding".
Ik heb alleen geeeen idee hoe ik de overige Vlans uit de PPPOE connection krijg (routing). Zyxel geeft aan dat er maar een Vlan uit een PPPOE connection kan worden gehaald (internet Vlan 6).
Wellicht dat iemand hier inhoudelijk iets meer over kan zezggen?
Rob
2017-10-05 12:25:50 UTC
Post by t***@gmail.com
Post by k***@gmail.com
[...]
"Vlans uit de PPPOE connection"? Dat klopt niet...

Hoe wordt dit geacht te werken, ga je PPPoE vanuit die ZyXEL doen en
dan het IP verkeer bridgen naar je LAN, of wil je heel PPPoE bridgen
naar je LAN en dan vanuit een computer of andere router PPPoE opzetten?

Na het uitpakken van de VDSL paketten heb je ethernet frames met daarin
VLANs. Over 1 van die VLANs (6) moet je PPPoE draaien. Maar bijv
je TV VLAN zit niet IN die PPPoE connectie maar op dat ethernet frame
nivo, en dat VLAN moet je dan apart bridgen naar je TV ontvanger.
Op dat VLAN wordt geen PPPoE gebruikt.