VDSL signaal /ruis verhouding
kees6238
2017-08-14 11:42:57 UTC
( even een vraag zonder het hele verhaal er achter )

In m'n 7360 kan ik via :
internet > DSL information > statistics
zien dat de
"Signal-to-noise Ratio in Receive Direction (dB)"
bij mij zo'n 4 dB is
da's wel erg weining, tenminste dat lijkt me zo
maar wat is normaal ?
Kan iemand anders eens even kijken wat dat bij you is ajb.
bvd
Erik Baas
Erik.
Filip Beijer

Filip
Rob
2017-08-14 13:21:39 UTC
Post by kees6238
[...]
Het is aan de lage kant, maar er is een interactie tussen de gehaalde
snelheid en deze SNR. Als de SNR te laag wordt om een goede verbinding
te onderhouden dan wordt de snelheid omlaag gedraaid en daardoor gaat
de SNR dan omhoog. Er wordt gestuurd naar iets van 5-6dB dus ik verwacht
dat je wel een keer zult zien dat het meer geworden is. Het modem
opnieuw starten zorgt dat dit meteen weer geprobeerd wordt, je ziet
dan een lagere snelheid en hogere SNR en die regelt zich dan weer naar
het optimum toe (hogere snelheid en lagere SNR). Wellicht komt het
dan op een (naar jouw idee) gunstiger waarde uit.
Wil Taphoorn
2017-08-14 13:31:03 UTC
Post by kees6238
[...]
Even een kort antwoord zonder het hele verhaal er achter:
De omschrijving (vertaling) is fout, het is niet de SNR maar de SNR-Margin,
dat is een heel ander ding en die mag zo laag zijn.
Wil
Frans R
https://www.speedguide.net/faq/what-is-considered-good-dsl-noise-margin-snr-355
Marc Amsterdam
2017-08-28 13:22:37 UTC
Post by Frans R
Post by kees6238
[...]
dat is leuk voor een adsllijn enzo.
VDSL voegt in tegenfase een noise profile toe aan het bestaande signaal
en dat gaat op zich nog best tot een marge van 4 dB. een beter marge
is natuurlijk mooier, maar hier draait het ook redelijk stabiel op 5 dB