Wijzigen lokale domeinnaam in Fritz!Box 7581
Marco Beishuizen
2018-01-25 15:18:21 UTC
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe modem van XS4ALL gekregen, een Fritz!Box 7581.
Heel tevreden mee, maar er is een ding waar ik maar geen oplossing voor
kan vinden.

Alle computers die op het thuisnetwerk op de FB zijn aangesloten krijgen
"fritz.box" als domeinnaam mee. Dus computer x met hostname "localhost"
wordt door de FB omgezet naar "localhost.fritz.box".

In Home Network > Fritz!Box Name heb ik al een eigen hostname aan de modem
gegeven, maar dit heeft geen effect op de local domain name.

Nu wil ik graag een eigen naam geven aan het thuisnetwerk zodat de
volledige naam van computer x "localhost.eigennaam.lan" wordt. Hoe doe ik
dat?

Bvd
Mvg
Marco
--
I am America's child, a spastic slogging on demented
limbs drooling I'll trade my PhD for a telephone voice.
-- Burt Lanier Safford III, "An Obscured Radiance"
Erik
2018-01-25 16:28:35 UTC
Post by Marco Beishuizen
[...]
Heb het ooit veranderd om problemen te voorkomen met de oude 7170 in het netwerk.
Zoals jij het wilt gebruiken is het volgens mij niet bedoelt.

Erik
Bastiaan Welmers
2018-01-28 14:42:03 UTC
Post by Marco Beishuizen
Hallo,
Ik heb onlangs een nieuwe modem van XS4ALL gekregen, een Fritz!Box 7581.
Heel tevreden mee, maar er is een ding waar ik maar geen oplossing voor
kan vinden.
Ik heb dat destijds opgelost door de DHCP van de fritzbox uit te zetten
en een eigen DHCP server te draaien. Ik kon ook gelijk de DNS server
aanpassen, want de resolver van de fritzbox gaf problemen en was verder
ook niet in te stellen.
Post by Marco Beishuizen
Alle computers die op het thuisnetwerk op de FB zijn aangesloten krijgen
"fritz.box" als domeinnaam mee. Dus computer x met hostname "localhost"
wordt door de FB omgezet naar "localhost.fritz.box".
Het gebruik van "localhost" voor een computer naam lijkt me niet zo'n
handige keus. Die naam is gereserveerd voor loopback (ip adres
127.0.0.1)

Groeten, Bastiaan