VDSL snelheid terugval?
2018-02-12 16:29:29 UTC
Vanmiddag op 2 locaties tegelijkertijd een onderbreking (14:52)
en daarna dramatisch lagere snelheid van de verbinding... eerder
hoorde ik dat ook al van iemand anders.

Wordt er soms nieuwe DSLAM firmware oid uitgerold momenteel?
Rob
2018-02-12 18:21:08 UTC
Ik zie dat vectoring is uitgeschakeld op de straatkasten. Waarom??
A. Dumas
2018-02-12 22:28:15 UTC
Hier niet uitgeschakeld, of niet meer. Verbinding rapporteert 111/31.
Rob
2018-02-13 09:23:10 UTC
Het is niet in het hele land maar in ieder geval wel op meerdere kasten.
J. J. Lodder
2018-02-13 09:58:20 UTC
Post by A. Dumas
Post by Rob
Ik zie dat vectoring is uitgeschakeld op de straatkasten. Waarom??
Hier niet uitgeschakeld, of niet meer. Verbinding rapporteert 111/31.
Hier nier meer. Dat was het, maar na een herziening
is het nog maar 80/33. (volgens abo)

De royale periode is kennelijk over,

Jan
Rob
2018-02-13 10:18:35 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
Mijn abonnement is ook 80 maar nu is de snelheid nog maar 44/5 en op
een andere aansluiting 24/5 terwijl dat dus tot gisteren veel meer was.

DSL status rapporteert nu "G.Vector off off".

Er zijn kennelijk andere profielen geladen, en het zijn de verkeerde.
Vanmiddag maar eens bellen met de helpdesk...
Rob
2018-02-16 14:15:41 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
Het blijkt een gevolg te zijn van een lopend upgrade proces van KPN
waardoor gebruikers in deze wijk zijn terug gezet naar een fallback
profiel. Vectoring en Adaptive Rate setting doen het nu niet.

Dit gaat nog 3 weken duren....
Dock B
2018-02-16 15:27:16 UTC
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
En er was natuurlijk geen enkele noodzaak betreffende gebruikers
daaromtrent actief te informeren.
Dick.
Rob
2018-02-16 15:30:24 UTC
Post by Dock B
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
Nee kennelijk niet.
Uiteraard kwam dit pas boven water na nogmaals opnieuw gebeld te hebben,
zowel door XS4ALL naar KPN als van mij naar XS4ALL.

Maar goed nu weet ik in ieder geval wat er aan de hand is en waar ik aan
toe ben.
P.Markesteijn
2018-02-19 19:11:58 UTC
Post by Dock B
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
Dat denk je maar, hier idem dito:
al enkele weken op lagere snelheid, zou a.s. vrijdag verhoogd worden, is
weer twee weken opgeschoven.
Draaide altijd op 32 Mb, nu op 24 Mb zonder pair bonding. Moet naar 111 Mb.
Ik overweeg om tussendoor nog maar even pair bonding aan te vragen. Wie weet
helpt dat wel..
Tim
Weet je ook wat voor upgrade proces? Introductie van VPlus misschien?
Rob
2018-03-08 09:31:32 UTC
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
Afijn de tijd is om (het zou 6 maart worden opgelost) en inderdaad heb
ik op 6 maart in de nacht een onderbreking gehad van de verbinding maar
hij trained nog steeds zonder vectoring op de 7581, ook na een reboot
van het modem gisteravond.

Dat wordt dus weer bellen...
Rob
2018-03-29 08:18:40 UTC
Post by Rob
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
Vandaag, 29 maart, is het EINDELIJK opgelost!!!
Nu weer de oude snelheid doordat Vectoring en Seamless Rate Adaptation
weer aan staan.

Het is gewoon nog VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5) dus geen upgrade
naar een nieuwe mode ofzo, daar was bij XS4ALL ook niks van bekend.

Maar wel heeft er dus 6.5 week ergens een bitje verkeerd gestaan... zucht.
A. Dumas
2018-02-13 11:12:11 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by A. Dumas
Post by Rob
[...]
De enige pagina waar de echte waardes worden weergegeven is Internet >
DSL Information > DSL. Alle andere pagina's gebruiken oude waardes van
net na de verbindingsopbouw :(

De verbinding zelf is altijd maximaal, de traffic-restrictie (alleen op
download, oh ik bedoel, ssst) gaat daarna volgens je abo, maar dat kun
je niet zien in je modem.