Verbazing alom, snelheid internet.
Frans R
2017-11-06 15:39:17 UTC
Ik had altijd een abo smart bij xs4all. 50 mbits. Het modem trainde in met 62 mbits. Plots zakte dit weer naar 50. Het bleek als gevolg van de algemene snelheidsverhoging van xs4 all. Ik zou dus met smart naar 80 mbits moeten gaan. Zowel fourstack en xs4 all gaven aan dat ik 79 kon halen. Echter bleek na veel onderzoek door kpn ik toch maar maximaal 50 kon halen. Ok! Geaccepteerd. Abo teruggezet naar compact.
Wat schets mijn verbazing dat ik nu op fourstack en de site van xs4all zie staan dat ik op mijn adres 94 mbits kan halen. Rarara.
Jeroen
2017-11-06 22:11:44 UTC
Post by Frans R
[...]
Is die 94mb misschien het gevolg van dat pairbonding beschikbaar is
gekomen op jouw adres?
Frans R
Ik heb al pairbounding. Dus met pb op ca 50 mbits. De verklaring was dat de lijnen elkaar storen. Terwijl de lijnen wel super stabiel zijn. Als 50 het max is zet dan niet op fourstack dat er 94 mogelijk is. En verhoog dit dan zeker niet nog eens.
Maarten Carels
2017-11-07 10:38:10 UTC
Post by Frans R
Post by Jeroen
Post by Frans R
[...]
Veel wat op die fourstack site staat is een educated guess, gebaseerd op
lijnlengte, en wat anderen (buren etc) halen.

In je modem kan je een en ander wat beter zien, dat zijn de actuele
waarden die het modem en de DSLAM onderling zien. Vanaf de DSLAM gezien
is dat voor jouw ene lijn iets van 29 Mbit om 7, en de andere is 22 om
4.
Kijkend naar de attainable is het verschil nog groter, je beste lijn is
34.5 om 7, de andere 24.5 om 4. Beide lijnen worden geschat op zo'n 900
meter. Kijkend op de kaart klopt dat ongeveer, voor jou is dat,
looproute naar je wijkcentrale (dus niet straatkast) een meter of 700.

Die genoemde 94 Mbit lijkt me gebaseerd op bonding over die 900 meter
(ik haalde in een vorige woning zo'n 50 Mbit over een enkele VDSL lijn
van ook 900 meter).

Al met al is het koper niet denderend dus. Voorzover dat buitenshuis
ligt zal het er al jaren liggen, daar is weinig aan te doen. Zorg wel
dat het in huis een beetje klopt, goede kabels, geen oude telefonie-
aftakkingen en zo.

Ik zie in de planning geen straatkast gepland.

--maarten
Frans R
Ik zit al op bounding. In huis is alles in orde. Kpn en guidion zijn afgelopen maand langs geweest om te meten. Nb. Hoe zie jij wat mijn modem doet?
Frans R
A. Dumas
2017-11-07 12:26:46 UTC
Post by Frans R
Ik zit al op bounding. In huis is alles in orde. Kpn en guidion zijn
afgelopen maand langs geweest om te meten. Nb. Hoe zie jij wat mijn
modem doet?
Bonding, niet bounding. Hij werkt voor Xs4all en je IP-adres staat in de
headers van je post (bij iedereen! beetje afhankelijk van specifieke
client & server) dus weet ie waar jouw huis woont.
Frans R
Ja, daar was ik achter gekomen. Effe op zijn naam gegoogled. Ik had dat bericht ook verwijdert. Maar blijkt hoe dan ook nog te zien of je was er snel bij.
Dirk T. Verbeek
2017-11-07 13:16:50 UTC
Bounding verbeterde je, het aangehaalde zinnetje verbaast mij :)
A. Dumas
2017-11-07 18:03:52 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by A. Dumas
dus weet ie waar jouw huis woont.
Bounding verbeterde je, het aangehaalde zinnetje verbaast mij :)
Grapje, straattaal, ik geloof oorspronkelijk Antilliaans. Hier in een
respectabele krant:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/07/04/google-weet-waar-jouw-huis-woont-1122305-a559881
Maarten Carels
2017-11-08 09:34:24 UTC
Frans R <***@gmail.com> wrote:

[...]
Post by Frans R
Ik zit al op bounding. In huis is alles in orde. Kpn en guidion zijn
afgelopen maand langs geweest om te meten. Nb. Hoe zie jij wat mijn
modem doet?
Linecheck vanaf de DSLAM (daar heeft KPN voor ons een speciale ingang
voor dat we dat kunnen zien. Daar, en ook in de XS4ALL databases is te
zien dat je lijn bonded is (afgaande op het ip adres van waar je posting
komt).

--maarten
Frans R
De lijn loopt dus niet via de verdeelkast in mijn straat. Op ca 80 mtr.
Maarten Carels
2017-11-09 09:46:57 UTC
Post by Frans R
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Frans R
[...]
In ieder geval niet via een straatkast met actieve apparatuur, DSLAM
staat in de wijkcentrale.

--maarten