Pinout van FB7581 Y-kabel?
hkoster1
2018-03-29 17:45:38 UTC
De Y-kabel van de FB7581 combineert twee aderparen met RJ-11 stekkers naar een RJ-45 stekker voor de bonded VDSL ingang. Ik vermoed dat deze aderparen verbonden zijn met respectievelijk pinnen (4,5) en (3,6) op de RJ-45 stekker.

Kan iemand dit bevestigen? En als dit niet juist is, wat is de pinout op de RJ-45 stekker dan wel?
Rob
2018-03-29 18:24:16 UTC
Post by hkoster1
[...]
Het is geen RJ45 steker! het is een RJ11 steker.

De 2 paren zijn de middelste en de buitenste aansluitingen.
hkoster1
2018-03-29 18:45:28 UTC
Post by Rob
Post by hkoster1
[...]
Oh, een RJ-11 stekker had ik niet verwacht afgaande op de plaatjes in de FB7581 handleiding (en ook afgaande op een FB7369 die ik in het verleden eens heb gebruikt).

Dat maakt het wel moeilijk om een eigen kabel te maken met fatsoenlijk gestrengelde paren...
hkoster1
Ach wat zit ik te zwammen, helemaal niet moeilijk om zelf een kabeltje te maken.
Rob
2018-03-29 19:00:32 UTC
Post by hkoster1
Post by hkoster1
Post by Rob
Post by hkoster1
[...]
Wat voor soort kabeltje wil je maken dan?
Er zit een Y kabel bij en RJ-11 kabeltjes met 2 getwiste paren zijn ook
wel te vinden, liggen hier zo in de rommelbak.
(paarse kabels van Cisco bijvoorbeeld)
hkoster1
Ik vind die bijgevoegde Y-kabels van AVM van slechte kwaliteit. Tenminste, dat was het geval bij soortgelijke kabels die bij de FB7490 en FB7369 zaten. Ik maak liever zelf zo'n kabel.
Rob
2018-03-29 20:04:14 UTC
Post by hkoster1
Post by Rob
Post by hkoster1
Post by hkoster1
Post by Rob
Post by hkoster1
[...]
Het grootste nadeel van de bijgeleverde kabels is dat ze zo afschuwelijk
lang zijn. En dat terwijl er altijd wordt geadviseerd de bekabeling zo
kort mogelijk te houden. Ik heb hier zelf uit praktische overwegingen
ongeveer 6m kabel tussen modem en aansluitdoos zitten maar zeg dat nooit
tegen de helpdesk want dan kan ik meteen de boel gaan testen met modem
direct aan de aansluitdoos. Terwijl de kabel dan nauwelijks korter is.
J. J. Lodder
2018-03-30 12:23:01 UTC
Post by hkoster1
Post by Rob
Post by hkoster1
[...]
Er is niks mis met de klassieke KPN kabel.
(met rood/blauw oranje/wit +aarde)
Ze voeren probleemloos 100 Mbit ethernet,

Jan
Rob
2018-03-30 15:07:13 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by hkoster1
Post by Rob
Post by hkoster1
[...]
Alleen het aanzetten van standaard RJ-11 stekertjes is een heel gedoe.
Er schijnt wel een speciaal type te bestaan met iets grotere openingen
voor de aders, maar kom daar maar eens aan...
J. J. Lodder
2018-03-30 18:29:55 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by hkoster1
Post by Rob
Post by hkoster1
[...]
Valt reuze mee als je de isolatie iets afrondt, (scherp mesje)
of als je een heel klein stukje van minder dan 1 mmm blank maakt.
Verder gewoon stevig aanduwen tot je er bent.

En verder, dikker draad is beter,

Jan

Erik.jo32
2018-03-30 13:18:07 UTC
Post by hkoster1
[...]
Het zijn 3 RJ11

Een RJ-11 is 6 breed waarvan 4 gebruikt.
1 en 6 zitten er niet op.

Dan is het innner 3-3 4-4 outer 2-3 5-4

Erik
hkoster1
[...]