Vpn en xs4all tv
chris
2017-08-04 05:52:44 UTC
Aangezien men niet op mijn vraag inging maar alleen alternative voor droeg
stel ik de vraag nogmaala.
Ik zou graag itv uk kijken. Dit kan via een vpn verbinding. Maar dan zie ik
het graag op grootscherm. Dan werd mij verteld is chromecast de oplossing.
Dus niet want zodra telefoon vps aan heeft geen verbinding meer met
chromecast. Nu is mij verteld dat in de fritzbox een vpn aangezet moet
worden. Heeft iemand er ervaring mee ? Werkt dat? Is xs4all tv dan nog
gewoo beschikbaar? Als dit allemaal ja is kan dan mischien iemand uitleggen
hoe dit moet? Al vast bedankt voor de adviesen.

Chris
Chris
Ivan Dil
2017-08-04 07:14:23 UTC
Post by chris
[...]
Ik weet niet goed of ik begrijp wat je wilt weten en niet snapt, maar
doe een poging.

Met VPN kun je een beveiligde netwerk verbinding met je FritzBox thuis
maken, daardoor ziet de site/url/... het ip adres van je thuis, ookal
zit je in de trein, of een of ander eetcafe. Daardoor zou je ook XS4ALL
TV kunnen kijken elders via een browser op je laptop of een ander
apparaat. Uiteraard als het in je abbonement zit, anders gaat het alleen
via een App. Zonder VPN kan XS4ALL je niet verifieren dat je een betalende
klant bent met webtv.xs4all.nl

Chromecast is een ander verhaal, daarmee kun je van een 'domme' TV een
Smart TV maken waar je App's op kunt installeren, dit via de HDMI
aansluiting.

Ik ken ITV UK niet, als dat via een App gaat zoals Netflix, en je geen
Smart TV hebt, zul je ChromeCast moeten gebruiken(aanschaffen). Denk dat
het VPN verhaal hier niet van toepassing is.

Hoop dat het iets duidelijker is voor je.
chris
2017-08-04 07:25:13 UTC
Post by Ivan Dil
Post by chris
[...]
Ivan me een vpn verbinding lijkt het dat ik bvb in de uk zit. Mij word
verteld dat deze vpn verbinding het beste in de fritsbox gedaan kan worden.
Maar ik vrees dat dan de tv niet meer werkt.
Chris
peter
2017-08-04 07:34:06 UTC
Post by chris
Post by Ivan Dil
Post by chris
[...]
De VPN in de fritz box werkt anders om dan dat jij wilt. (jij wilt jou
pc/telefoon wijs maken dat je in de uk bent, met de VPN functie in de
fritz box kun je je telefoon/pc etc wijs maken dat je thuis)

heb jij het wel werkend op een PC/laptop want dat zou je dat via een
HDMI kabel kunnen aansluiten op een tv, moet er natuurlijk wel een HDMI
aansluiting op die PC of laptop zitten en kun je die pc laptop niet voor
iets anders gebruiken als je naar ITV kijkt op het zelfde moment.

mvg

peter
Mark Huizer
2017-08-04 08:30:24 UTC
Post by chris
[...]
Het is nogal een moeilijk leesbaar verhaal, maar goed...
Ik neem aan dat je de beschikking hebt over een VPN provider in de UK
waar je mee verbindt. Wat je zou kunnen kijken (zie de software die je
gebruikt om een VPN op te zetten op je laptop/telefoon/tablet/whatever),
is of de VPN die je gebruikt al het verkeer over die tunnel stopt, of
dat je bijvoorbeeld wel nog lokaal dingen kan bereiken (bijv printers of
zo).
Indien mogelijk zou je in de configuratie kunnen vertellen dat je niet
al het verkeer over de VPN wilt sturen, maar alleen het verkeer naar ITV
UK.

Mark
Rob
2017-08-04 09:17:37 UTC
Post by Mark Huizer
Post by chris
[...]
Daar ligt nou net de reden dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
Traditioneel was een VPN een verbinding tussen twee bekende netwerken
via een derde (inter)netwerk. Bijvoorbeeld je koppelt jouw thuisnetwerk
met dat van je ouders. Dat is iets wat met Fritzboxen prima kan,
hoewel je dan wel eerst een van de netwerken moet hernummeren
(ander IP adres geven). Je kunt dan bij alle spulletjes op dat andere
netwerk zoals op je eigen netwerk.
Bedrijven gebruiken dit bijvoorbeeld om vestigingen aan elkaar te
koppelen.
De Fritzbox weet "dit verkeer moet naar mijn gekoppelde netwerk" en
stuurt het dan over de VPN. De rest gaat gewoon naar internet.

Maar tegenwoordig verstaan veel mensen onder VPN een dienst waarbij
je jouw eigen netwerk koppelt aan een service ergens en dan vervolgens
al het verkeer wat je naar internet wilt sturen (behalve dan naar die
dienst zelf) via die VPN gaat sturen, waarna die dienst het dan naar
internet stuurt. Dat doet men dan om allerlei wazige redenen zoals
bijvoorbeeld het idee dat er iemand mee kijkt met het verkeer of dat
het externe IP adres herleidbaar is naar de persoon. Dat het door het
tussenvoegen van een dergelijke dienst juist extra kwetsbaar wordt
voor afluisteren e.d. dat vergeet men dan gemakshalve maar even.

In dit geval wil de gebruiker die VPN gebruiken om een "Brits" IP
adres te krijgen omdat hij anders niet naar ITV kan kijken via internet.
Maar ik denk niet dat hij AL zijn verkeer via die VPN wil sturen, dat
heeft allerlei nadelen. Hij wil dus alleen het verkeer voor het
kijken naar ITV via die verbinding sturen en de rest direct.

En dat is niet zo simpel. Zeker niet voor de Fritzbox. Een PC
waarop op dat moment daadwerkelijk gekeken wordt die VPN laten opzetten
dat is dan eenvoudiger, zodat de rest van de gebruikers op het netwerk
daar dan geen last van heeft.

Een andere mogelijkheid is het gebruiken van een router die in staat
is om een VPN (met default route) op te zetten maar evengoed niet alle
verkeer daar over te sturen maar slechts verkeer vanaf 1 bepaalde PC
of met een bepaald kenmerk. De Fritzbox is daar niet geavanceerd
genoeg voor, en de gebruiker (chris dus) is waarschijnlijk niet in
staat om een betere router die dat wel kan te configureren.
Dirk T. Verbeek
2017-08-05 21:26:40 UTC
Post by Rob
Post by Mark Huizer
Post by chris
[...]
Allemaal waar Rob.

Het probleem van Chris schijnt te zijn dat de Chromecast niet meer werkt
op het moment dat de VPN aan staat.

Zelf heb ik geen Chromecast dus ik kan er weinig over zeggen maar het
lijkt er dus op dat die VPN verbinding naar het Britse IP adres de
mogelijkheid van de Chromecast om te communiceren met de TV onmogelijk
maakt.

Als ik in Verwegistan zit en met of zonder de Fritzbox VPN te gebruiken
iets wil zien dan sluit ik de hotel TV aan via een HDMI kabel vanaf m'n
laptop.
Jack Raats
2017-08-07 13:18:48 UTC
Post by chris
[...]
Beste Chris,

In je Fritzbox zit een soort VPN server waardoor je in bv het
buitenland via je fritzbox een veilige verbinding hebt. Of er een
client in de fritzbox zit weet ik niet.

Ik kijk naar de engelse tv zenders via een VPN verbinding die ik heb
via www.ukivpn.com
Ik betaal iets van 9 euro per maand voor ukivpn, maar deze is zonder
datalimiet en erg snel.
Kijken doe ik via mijn Mac, iPAD, iphone en of PC.
Via een apple tv lukt het in ieder geval niet.

Succes!

Jack