Snelheid VDSL weer ingezakt maar waarom?
Joe
2017-06-26 15:55:09 UTC
Na lange tijd zo'n 50Mb down/5Mb up gehad te hebben was m'n snelheid van lieverlee gedaald naar 27/3. Ticket aan laten maken, geen
resultaat: Volgens fourstack is dat de snelheid......

Fast forward. Januari dit jaar grote stroomstoring met naar ik vermoed ook een reset in de centrale, snelheid naar 33/3.3 stabiel
tot vorige week. Was ook de snelheid volgens fourstack......

2 nachten op rij nieuwe connectie met (nu) weer teruggezakt naar 30.8/3.2. Uiteraard, ook nu weer correct volgens fourstack.......
Geen meldingen in xs4all.announce.

In het logboek (7360 V1) van afgelopen week:
------------
No.DateEvent
1 21.06.17 00:42:45 DSL not responding (no DSL synchronization).
2 21.06.17 00:42:50 Internet connection cleared.
3 21.06.17 00:49:53 DSL is available (DSL synchronization exists with 42024/6779 kbit/s).
4 21.06.17 00:49:58 Internet connection established successfully. IP address: xx.xx.xx.xx, DNS server: 194.109.6.66 and
194.109.9.99, Gateway: 194.109.5.177, Broadband PoP: dr12.d12
5 21.06.17 00:50:24 DSL not responding (no DSL synchronization).
6 21.06.17 00:50:28 Internet connection cleared.
7 21.06.17 00:51:34 DSL is available (DSL synchronization exists with 30628/3142 kbit/s).
8 21.06.17 00:51:38 Internet connection established successfully. IP address: xx.xx.xx.xx, DNS server: 194.109.6.66 and
194.109.9.99, Gateway: 194.109.5.177, Broadband PoP: dr12.d12
------------------
9 22.06.17 02:08:29 DSL not responding (no DSL synchronization).
10 22.06.17 02:08:33 Internet connection cleared.
11 22.06.17 02:19:16 DSL is available (DSL synchronization exists with 41309/6426 kbit/s).
12 22.06.17 02:19:27 DSL not responding (no DSL synchronization).
13 22.06.17 02:20:35 DSL is available (DSL synchronization exists with 30781/3198 kbit/s).
14 22.06.17 02:20:39 Internet connection established successfully. IP address: xx.xx.xx.xx, DNS server: 194.109.6.66 and
194.109.9.99, Gateway: 194.109.5.177, Broadband PoP: dr12.d12
---------------

Wat opvalt: Haalbare snelheid in Fourstack lijkt volgend op de werkelijkheid en niet voorspellend, ik heb best vaak gechecked omdat
ik ook graag naar een hogere snelheid wil.

Maar: Waarom zie ik deze volgorde:
[...]

Blijkbare is er een hogere snelheid mogelijk maar komt er geen response uit de centrale en dus gaan we maar weer een heel stuk
lager. Ik dit een teken van een inzakkende router? Wordt het tijd voor een nieuwe, zo ja welke?

Is er iets te doen zodat de verbinding toch weer wat opgekrikt kan worden? Ik zou graag wat gaan offloaden naar de cloud maar een
klein backupje (150GB) vergt al dagen om te uploaden - 1x gedaan, nooit weer. Ik wil ook nog wat bandbreedte overhouden voor andere
zaken....

Nee, helaas geen alternatief voor DSL: geen kabel en met de hoeveelheden data lijkt 4G ook geen optie.
Rob
2017-06-26 16:56:09 UTC
Post by Joe
[...]
Het is vrij gebruikelijk bij DSL dat je een snelheid krijgt die in de
loop der jaren langzaam terugloopt en die na restart van de connectie
soms weer even wat hoger kan zijn. Dit heeft te maken met het aantal
verbindingen dat over dezelfde kabel loopt.

Wat jij daar waarneemt zie ik ook op een aansluiting van het werk.
Ik maak me geen illusies over het "oplossen" daarvan, het valt binnen
de specificaties. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie
voor de toekomst.
Joe
2017-06-26 17:04:22 UTC
Post by Rob
Post by Joe
[...]
Wat mij een beetje stoort is dat de specificaties nogal "volgend" lijken, als in dit is wat je hebt, dit is dus ook wat we meten en
dit is het dus ook zo'n beetje. Heb ik over een paar weken weer meer of minder zijn dat de nieuwe specs, beetje vreemd en hoef ik
bij mijn eigen klanten niet mee aan te komen....
Rob
2017-06-26 18:44:10 UTC
Post by Joe
Post by Rob
Post by Joe
[...]
De "specificaties volgens fourstack" zijn gewoon de gemiddelde meetwaarden
voor vergelijkbare verbindingen, dus dat klopt wat je zegt. We meten
minder dus loopt de aangegeven snelheid terug en daar kloppen je
constateringen mee.

Het is, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, niet een boze
man die de knop langzaam naar beneden draait om hen eens even lekker
af te knijpen en te irriteren. Het is gewoon hoe het werkt. Internet
over verbindingen die ooit bedoeld waren voor een telefoon. Het is
verbazingwekkend wat er nog mogelijk is, maar je werkt wel binnen
de technische beperkingen van ruis/storing, overspraak, enz.