ISDN naar POTS
Marc Amsterdam
2017-01-24 10:06:38 UTC
Vroeger was dat nogal een pijnlijk proces,

de situatie is alsvolgt

ISDN met vier nummers en een trage ADSL2 lijn.

wens,

POTS met VDSL lijn en twee van de vier nummers geporteerd naar VOIP.

Downtime het liefst te vermijden, maar als alternatief is een brakke
verzamelgebouw verbinding beschikbaar

Iemand daar een recent antwoord op?

Grrz

Marc
Miquel van Smoorenburg
2017-01-24 10:30:28 UTC
Post by Marc Amsterdam
[...]
Ik heb werkelijk geen idee, ik weet weinig van telefonie
of porteren, maar ik zou zelf als het mogelijk was
VDSL op een aparte lijn aanvragen. Daarna kan je altijd
nog je ISDN nummers naar VOIP porteren.

Mike.
Paul Slootman
2017-01-24 11:10:55 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Post by Marc Amsterdam
[...]
Wat Mike zegt.

Wil je over POTS nog telefonie? (Lijkt mij niet handig.)
Zo nee dan is het geen POTS maar VDSL over een losse koperpaar.

ISDN omzetten naar POTS kan sowieso niet, is mijn ervaring.

Ik weet niet of het mogelijk is om van een bestaand ISDN lijn met 4
nummers 2 van die nummers te porteren en een van de overgebleven nummers
op POTS te zetten... Volgens mij wordt de portering gezien als een actie
op de gehele abonnement, en kun je dus wel 2 nummers porteren maar dan
verdwijnt de rest.

Paul
Marc Amsterdam
2017-01-24 12:37:54 UTC
Post by Marc Amsterdam
[...]
Ah, nee mijn vraag was onduidelijk. de bedoeling is dat het VDSL wordt
over een kale lijn en dat twee nummers naar Voip geporteerd worden.

Het is meer de transitie van de ADSL lijn waar nog een ISDN verbinding
op staat naar in dat geval de kale lijn. Helpdesk kan me geen enkel
antwoord geven. Ik vroeg me af of hier ervaringsdeskundigen zijn,
Paul
Rob
2017-01-24 13:43:49 UTC
Post by Marc Amsterdam
[...]
Is het VDSL via de straatkast? Of naar de centrale?
Als het straatkast is dan gaat het bovenstaande min of meer standaard.
Tinkerer
2017-01-24 13:50:28 UTC
Post by Marc Amsterdam
[...]
Post by Paul Slootman
Paul
Eind 2015 overgegaan van ISDN1/ADSL naar VOIP/VDSL. Begonnen met ISDN2 &
ISDN modem met 4 nummers, eerder overgestapt naar ISDN1 & ADSL met 2
nummers. Met 1 nummer overgegaan naar VOIP XS4All (belde voor die tijd
al uit met VOIP). Nadat het ISDN signaal van de lijn was, de lijn
overgezet van ADSL naar VDSL. Ging eigenlijk probleemloos.
Geert Jan
2017-01-28 14:22:59 UTC
Via de XS4all helpdesk is het me gelukt om een nieuwe VDSL lijn
naast de bestaande ADSL te krijgen.
(daar krijg je wel nieuw IP adressen van, het gaat via een andere
infrastructuur, je kunt de IP's niet porteren).
Beide lijnen zaten op hetzelfde abonnement. Dat is even gedoe geweest.

Hierna kun je de gewenste telefoonnummers van ISDN naar XS4all VoIP
porteren (heb ik ook gedaan) en daarna de restanten (resterende twee
ISDN nummers, ISDN lijn, ADSL) opzeggen.

Belangrijk is dat je dit heel goed communiceert zodat men steeds
het goede stuk opzet/omzet/blokkeert en bijvoorbeeld geen nieuw
account erbij maakt.

Het vereist inzicht en doorzettingsvermogen van de XS4all medewerker
maar het is gelukt. Uiteindelijk heb ik een briefje met naam van
de betrokken helpdeskmedewerker en mijn dank naar de XS4all directie
gestuurd; dit is bepaald geen standaardwerk.

Een van de sleuteldingen is of je tweede lijn, waarop de VDSL moet
gaan lopen, een volledige aansluiting is. Het kan zijn dat ze
in de straat kabels hebben weggeknipt ten behoeve van andere
abonnementen (er zat hier een belwinkel). XS4all krijgt het niet
voor elkaar om KPN zonder kosten te laten graven: truuk is om een
basisabonnement te nemen, dan moet de grond open en na een jaar
zeg je het weer op.

Dus, ja, het gaat

Geert Jan
Rob
2017-01-28 15:24:22 UTC
Post by Geert Jan
[...]
Ik denk dat het heel erg afhangt van wie je toevallig aan de lijn
krijgt en waar die handig in is. Ik heb begrepen dat je binnen
hetzelfde account zelfs naar glasvezel kunt overstappen, maar toen
ik onlangs een glas aansluiting aanvroeg in een soort wijkgebouwtje
bleken er achteraf TWEE glas aansluitingen in te zitten (gemeente
die "overal glas" had aangelegd) en was hij natuurlijk op de
verkeerde geleverd. Om dat om te zetten kreeg ik:

- een nieuw account
- een nieuw IP adres
- een nieuw modem pakket wat retour moest (zei men er meteen al bij)
- problemen omdat het nieuwe account als sub-account was aangemaakt
onder het oude account wat vervolgens was opgezegd, dit moest
achteraf nog weer worden gefixed
- toch weer correspondentie naar het aansluit adres hoewel dit na de
1e aanvraag net allemaal in het 1e account goed was gezet.

Je zou denken het is een kwestie van een monteur sturen naar een of
andere wijkkast om even een patchkabeltje om te steken maar in feite
werd dus de hele transactie opnieuw uitgevoerd.
En als dat dan niet kan, een 2e aansluiting binnen hetzelfde account
en die 1e dan opzeggen.
Maar dat deed men dus ook niet...
richard lucassen
2017-01-28 17:49:53 UTC
On 28 Jan 2017 15:24:22 GMT
Post by Rob
[...]
Op papier werkt het precies volgens de vastgestelde protocollen en daar
gaat het uiteindelijk om.
--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/
Jan Ehrhardt
2017-01-29 00:47:16 UTC
Post by Rob
[...]
Dat is bij mij in huis ook zo. Er komen 2 glasvezelrolletjes binnen. Ik
hang aan een BBNed rolletje uit 2008, voor mijn bovenburen in hetzelfde
trapgat werd in 2013 een nieuw rolletje het huis binnengebracht.

Ik heb vantevoren gecheckt of dat geen problemen zou opleveren. Dat ging
wel goed.

Ik had overigens al een XS4ALL-account, dat nog stamt uit de ADSL-tijd.
Dat is sinds KPN InternetPlusBellen (juli 2005) en InterNL Glasvezel
(juli 2008) zonder XS4ALL-verbinding geweest. Voor XS4ALL-glas hebben ze
nu weer een subaccount aangemaakt onder mijn oude XS4ALL-account.
Jan
Jan Ehrhardt
2017-01-29 00:53:45 UTC
Post by Jan Ehrhardt
Ik had overigens al een XS4ALL-account, dat nog stamt uit de ADSL-tijd.
Correctie: uit de inbeltijd (1997). Ik heb eigenlijk maar heel kort ADSL
van XS4All gehad (2003 - 2005). Daarna bij de eerste 2000 mensen met een
Experiabox en KPN Voip.
Jan
Rob
2017-01-29 10:14:04 UTC
Post by Jan Ehrhardt
Post by Rob
[...]
In mijn geval was ik er zelf nooit geweest voor ik die aansluiting
aanvroeg, en pas toen een aannemer de opdracht kreeg om even een kabel
te trekken van de meterkast naar de plek waar dat internet nodig was
bleek dat er 2 meterkasten waren en dat ze ook niet "even" een kabel
naar de andere meterkast konden trekken (zonder moeilijke betonboring).

Dus moest ie verhuisd worden. Maar dat kon dus niet.

kees6238
2017-01-25 09:48:36 UTC
Post by Marc Amsterdam
[...]
ik heb tot voor kort annex-B "ADSL-only" gehad
7 jr geleden is het ook op die manier verhuisd
dus toen er hier een straatkast geplaatst werd -waar ik niet van wist-
had ik daar geen profijt van
lange tijd daar na ben ik er met zelfonderzoek achter gekomen dat ik
over moest naar annex-A om wel een hogere snelheid te hebben voor
hetzelfde geld . .
niet handig van xs4all. Zij kunnen toch eenvoudig de annex-b klanten
opsporen in deze situatie
ik weet dat er mensen naar de kabel overgestapt zijn omdat ze denken
dat het niet sneller kan door zo'n ouderwetse koperdraad

is xs4all hier al actiever mee inmiddels ? ? ?

O ja, ( sorry voor XS4ALL / Mike )
mijn voip nummers heb ik tot volle tevredenheid ondergebracht bij
cheapconnect
Rob
2017-01-25 10:05:52 UTC
Post by kees6238
[...]
Volgens mij staat dit er los van. XS4ALL benadert niet actief klanten
die de mogelijkheid hebben voor een straatkast aansluiting, of heeft
dat in ieder geval een bepaalde periode niet gedaan. Ik moest ook
zelf vragen om een omzetting naar de straatkast.

Ja ik kreeg in die tijd wel mailings maar die zeiden niet "u kunt
nu sneller internet krijgen voor dezelfde prijs" maar ze hadden het
over TV en telefoon wat ik er bij kon nemen. Wat daarvoor ook al kon.
Joe
2017-01-27 14:17:34 UTC
Post by Marc Amsterdam
[...]
Heb hier iets soortgelijks gedaan: 3 nummers geporteerd naar
Cheapconnect (online te regelen, duurt een week oid), daarna de ISDN
lijn laten opheffen (incl resterend isdn nummer). Vervolgens lijn
(abbo) laten omzetten naar VDSL.

Alle nummers in de Fritz als inkomend opgenomen. Uitgaand bel ik via
cheapconnect (naar mobiel/112) en via 12voip (rest van de wereld).

Vervolgens (tijdje later) bij cheapconnect extra gratis sip accounts
aangemaakt. 1 van de VOIP nummers geforward naar beide sip accounts
en uit Fritz verwijderd. 1 SIP account in Fritz opgenomen en 1 sip
account in CSipSimple app. Gevolg: Vast nummer gaat op 2 plaatsen
over. Thuis en in de rest van de wereld....
Arnold
2017-01-27 21:45:52 UTC
Post by Joe
Post by Marc Amsterdam
[...]
Zoiets heb ik destijds ook gedaan: twee volledig gescheiden stappen.
Eerst de nummerportering regelen en *helemaal* afronden:
- Kies je favoriete telefonie(VoIP)-provider
- Bestel daar je diensten en geef aan dat je (meerdere) bestaande nummers
wilt porteren. Handig om aan te geven dat 't MSN's zijn van één ISDN-lijn.
- Je nieuwe provider regels de nummerportering.
- Na porteren vervalt ISDN met de evt. niet geporteerde nummers.

Deze nummerportering is in feite hetzelfde als bij mobiel.

Wil je een paar nummers porteren naar de ene provider en andere nummers
naar een ander, doe dan eerst alles naar de ene. Met ISDN moet je al je
MSN's in één keer porteren. Als het daarna VoIP-nummers zijn met losse
SIP-accounts, dan kun je later individuele nummers weer verder porteren.

Als dat (na een paar weken) allemaal goed is gelukt, doe je de volgende
stap:
- Laat ADSL-Annex B (ISDN) overzetten naar (V)VDSL-Annex A
- Wacht weer een paar weken
- Geniet van (V)VDSL :-)

Als zowel stap 1 als stap twee naar/bij dezelfde provider is, bijv.
XS4ALL, noem stap 2 dan vooral NIET! Wat je absoluut wilt voorkomen is
dat iemand slim denkt te zijn en het in één stap gaat regelen.

In theorie zal het ook best in één stap kunnen. Maar wordt ADSL al
omgezet naar (V)VDSL terwijl de nummerportering nog niet goed is
afgerond, dan ben je al je nummers kwijt. Er zijn geen standaard
procedures ingericht om die nummers alsnog terug te halen naar je VoIP-
provider. Men moet dan handmatig dingen proberen te regelen in een
geautomatiseerd proces. Daar kun je weken (onbereikbaar) plezier van
hebben. Met een beetje pech eindig je dan alsnog met nieuwe nummers...

Succes!

Arnold
Marc Amsterdam