korte freezes xs4all TV / Instabiele lijn ?
Rudi
2017-01-06 06:57:41 UTC
Hallo !

Familie van mij heeft (ook) een xs4all abbo, VDSL (Smart)
7360, (laatste versie firmware, door xs4all automagisch
ge-update) geeft aan 60/19 Mbit/s, direct aangesloten met plm
50 cm kabel op ISRA. so far so good, echter er zijn regelmatig
(op beide settopboxes) op tv "freezes" van ca 1 seconde te zien.

Ook is het (minder regelmatig, plm 1 a 2 maal per week) dat het
modem de DSL verbinding kwijtraakt en opnieuw intraint.

DSL values geven aan:
S/N 4 dB (receive) 9 dB(send)
Attn 9 dB (receive) 10 dB (send)

De errorrate is plm. 50/minuut (not remediable (CRC errs)
aan de Fritz kant, central exch kant staat op 0

Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ? M.i. is het niet zo
dat het in huis ligt, maar aan de kant van de straatkast. Ik heb ook
al geexperimenteerd met de line settings (reliability) in de fritz, lijkt
als ik dei lager zet (more reliable/less speed) de freezes vaker voor-
komen.

Er is al een paar maal door xs4all (gideon/kpn) naar gekeken, maar
niets kunnen vinden.

Rudi
rudi
2017-01-06 09:18:02 UTC
Post by Rudi
[...]
Needless to say: alles is direct en bedraad (dus geen powerline adapters
en zelfs geen switches oid) aangesloten (ook de settopboxes).

Rudi
FW
2017-01-06 10:01:58 UTC
Post by Rudi
[...]
Bij soortgelijke lijnproblemen die door XS4ALL/KPN/nieuwe FB7360 niet
konden worden opgelost, werkt bij mij deze workaround:

- Ga terug naar FRITZ!OS 06.30.

- Onder Internet -> DSL Information -> Line Settings -> 'Use previous DSL
version' aanvinken.

Mogelijk zal je current throughput dalen.
BUSSIE
2017-01-06 13:32:15 UTC
Post by FW
Post by Rudi
[...]
Dit is uiteraard geen oplossing, door use previous version te gebruiken.

Die error-rate mag gewoon niet.

Eerst in huis alles goed maken en laten checken. Als dat in orde is, zit
het dus buiten de deur

Dan blijven volhouden bij XS4ALL en die moeten hun poot stijf houden bij
KPN.

Bij mij werd ook eerst gezegd, we kunnen niks vinden.

Vele weken en mannetjes van KPN verder werd de oorzaak toch gevonden,
verrotte kabel in de grond.

Je niet laten afpoeieren en volhouden is het advies!

Niet terug gaan naar 6.30 BTW, recenste versie 6.52 is een zeer goede
versie en is ook sneller en stabieler bij mij.
XS4ALL geeft trouwens ook aan dat use previous version geen oplossing is
en zij zullen dit ook niet adviseren te gebruiken.

Groet,

BUSSIE
FW
2017-01-07 09:50:05 UTC
Op Fri, 06 Jan 2017 14:32:15 +0100 schreef BUSSIE
Post by BUSSIE
[...]
Met 6.52 is DSL hier sinds de invoering van vectoring niet stabiel te
krijgen en met 6.30 + Previous DSL Version wel. Begin vorig jaar heb ik al
in een maandenlang traject (XS4ALL helpdesk + KPN + KPN-Grondwerken +
nieuwe FB + nieuw ISRA-punt + ander aderpaar + weer terug naar vorig
aderpaar) gezeten en dat heeft niks opgelost. Ik heb geen zin om dat
traject nog eens in te gaan, en ik kan me een maandenlang klapperende lijn
ook niet meer permitteren. Ik heb hier 24/7 betrouwbaar internet nodig.
Dat lukt met de workaround.

Al eerder heb ik hier gepost dat het wel opvallend was dat het
DSL-analyse-apparaat dat een van de KPN-monteurs gebruikte nul lijnfouten
detecteerde en als vervolgens een nieuwe FB7360 met 6.52 werd aangesloten
er weer honderden CRC-fouten optraden. Dit wijst m.i. in de richting van
een bug in de AVM DSL-software. Ik heb AVM begin vorig jaar tientallen log
files gestuurd, maar daar is kennelijk niks mee gedaan.
BUSSIE
2017-01-07 14:47:14 UTC
Post by BUSSIE
[...]
Hoi,

zoals aangegeven is user previous version geen oplossing hetgeen XS4ALL
zelf aangeeft en ook niet accepteert / adviseert als oplossing.

Herkenbaar het maandenlange traject, heb ik ook gehad, maar de aanhouder
wint.
Ik ben van oktober 2015 t/m ongeveer begin mei 2016 bezig geweest met
XS4ALL / KPN en nog meer partijen totdat het eindelijk opgelost was.
Bleek dus WEL in de kabel te zitten.

Hebben ze bij jou thuis gemeten en zo ja met wat voor apparatuur?
Toevallig laptop met allemaal mooie grafiekjes of ander apparaat met
alleen klein LCD-schermpe?
Met dat laatste kwamen ze bij mij eerst een paar keer aanzetten en
zeiden ze we kunnen niks vinden. Later kwam man van KPN met laptop en
die was er met een half uur uit.. verrotte kabel in de grond en ongeveer
4 meter voor mijn huis.

Gewoon volhouden en niet accepteren we kunnen het niet vinden, ga maar
terug naar ander modem of versie.

Groet,
BUSSIE