ISRA-punt vervangen?
A. Dumas
2018-03-29 11:02:27 UTC
Ik heb een verbinding die qua snelheid prima is (111/29), maar de
lijnwaarden zijn niet zoals ze kunnen zijn (signaal-ruis en demping 6-8
dB) en de verbinding valt (on-) regelmatig weg, soms 3x/dag, soms een
week niet. Soms veel errors. De bedrading en aansluitingen in huis zijn
zeer waarschijnlijk mede schuld; daar heb ik al 15 jaar niets aan veranderd.

Kan ik via Xs4all een vervanging van het ISRA-punt type 1 aanvragen,
voor een type 2? Type 1 kan & mag eigenlijk niet open en anders kan ik
de kabel niet vervangen, alleen inkorten door 'm zelf door te knippen.
Daar ben ik op zich niet bang voor, maar het is niet ideaal.
A. Dumas
2018-03-29 12:04:39 UTC
Post by A. Dumas
[...]
Gebeld. Antwoord is nee. Zonder externe problemen te constateren (en dat
kon ie kennelijk niet) kunnen ze geen vervanging van het ISRA-punt
aanvragen bij KPN.

Ik kreeg het advies om toch zelf het bovenste kapje er af te halen en de
draad daar los te schroeven & vervangen. Volgens mij hoort dat ook al
bij het gedeelte waar je niet aan mag komen, en breekt dat kapje af
zodat het niet terug kan, maar hij was daar stellig is: geen probleem.

Nou ja, dat misschien maar eens doen dan :/ Kan ik het rj11-kabeltje van
de modem aan 1 kant afknippen en die er in schroeven, of toch eerst een
koppelstuk?
A. Dumas
2018-03-29 12:38:31 UTC
Post by A. Dumas
[...]
Aha, nee, dat breekt niet af, of hoort dat kennelijk niet te doen. Troep
aan de binnenkant: Loading Image...

Wat kan ik het beste dit en modem knutselen? Modem hangt er naast en
geen andere apparaten, dus het kan denk ik een directe kabel zijn.
Miquel van Smoorenburg
2018-03-29 13:00:06 UTC
aan de binnenkant: https://ewoud.home.xs4all.nl/misc/isra2018.jpg
Wat kan ik het beste dit en modem knutselen? Modem hangt er naast en
geen andere apparaten, dus het kan denk ik een directe kabel zijn.
Ik zou gewoon zoiets halen:
https://www.kabeldirect.nl/modulaire-rj11-wandcontactdoos.html

Je moet de middelste 2 kabels van de 4 hebben (dus bij RJ11, 2 & 3).

Als je die niet kan vinden kan je ook een RJ45 wandcontactdoos
nemen- een RJ11 plug past daarin. Ik zou het niet aanbevelen, maar
als je niks anders hebt is het beter dan een kroonsteentje...

Sluit contact 4 & 5 aan. Je kan die RJ45 wandcontactdoos daarna niet
meer hergebruiken voor RJ45 pluggen - RJ11 past, het werkt, maar het
sloopt de buitenste aansluitingen.

Je kan natuurlijk ook zelf een kabeltje knijpen met aan de ene
kant RJ11 en aan de andere kant RJ45.

Mike.
A. Dumas
2018-03-29 13:23:37 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
https://www.kabeldirect.nl/modulaire-rj11-wandcontactdoos.html
Je moet de middelste 2 kabels van de 4 hebben (dus bij RJ11, 2 & 3).
Oké, ja, die heb ik nog wel liggen van vorige installatiepakketten. Zo'n
wandcontactdoos ertussen zetten is natuurlijk veel flexibeler, maar is
een direct kabeltje niet nog beter door minder verlies, of niet significant?

Ik heb geen Y-kabel. Werden deze geleverd als kabel naar de modem
voordat er Y-kabels waren?
andere telefoonkabels is dat die plat zijn en deze rond. Maar echt dik
is ie ook niet.)
Hans
2018-03-29 14:30:18 UTC
Op Thu, 29 Mar 2018 15:23:37 +0200 schreef A. Dumas
Post by Miquel van Smoorenburg
https://www.kabeldirect.nl/modulaire-rj11-wandcontactdoos.html
Je moet de middelste 2 kabels van de 4 hebben (dus bij RJ11, 2 & 3).
Ok=E9, ja, die heb ik nog wel liggen van vorige installatiepakketten. Zo'=
https://ewoud.home.xs4all.nl/misc/rj11kabeltje.jpg (Verschil met m'n
--
Gemaakt met Opera's e-mailprogramma: http://www.opera.com/mail/

Op het plaatje van het israpunt, is gewoon de geopende klantzijde te zien, =

dus u mocht deze wel openen.
Aan de onderzijde is de grondkabel naar binnen gevoerd.

Het beste is een kabel rechtstreeks op de 2 klemmen waar nu rood/blaauw
opzit.
Denk eraan dat iedere stekker of tusseverbinding extra storing kan geven.
In principe kun je van de getoonde kabel een stekkertje afknippen, en
aansluiten aan het israpunt.
De andere zijde van de kabel in de fritz, al of niet via verloop.

---
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.=

Miquel van Smoorenburg
2018-03-29 15:45:57 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
https://www.kabeldirect.nl/modulaire-rj11-wandcontactdoos.html
Je moet de middelste 2 kabels van de 4 hebben (dus bij RJ11, 2 & 3).
Oke, ja, die heb ik nog wel liggen van vorige installatiepakketten. Zo'n
wandcontactdoos ertussen zetten is natuurlijk veel flexibeler, maar is
een direct kabeltje niet nog beter door minder verlies, of niet significant?
Niet significant, en een nette oplossing werkt altijd beter dan
dingen willekeurig aan elkaar knopen.
[...]
Y kabel heb je niet nodig, gewoon RJ11-RJ11 is OK

(Y kabel is voor als je nog POTS telefonie hebt en dat ook via
de fritzbox wilt laten lopen)

Mike.
Rob
2018-03-29 16:13:51 UTC
Post by A. Dumas
Post by A. Dumas
[...]
Toevallig gisteren zo'n ding (zitten er 2 van in een installatiepakket)
aangesloten ipv de ouderwetse connector. Ik heb hier geen ISRA punt
maar gewoon zo'n ouderwetse connector in een muurdoos in de huiskamer.
Die eruit gehaald, kabel naar buiten gehaald en in dat doosje vast
gezet, en met een wat langere M3 bout er boven op gezet.
Nu kon de RJ11 er direct in ipv via een RJ11-adapter die ik eerst in
die stekerdoos had zitten.

Afijn, verschil 0.00000, dat had ik al wel verwacht, maar ja dit was
makkelijker dan een afspraak maken met de KPN monteur of in discussie
gaan.

Echter wat schetst mijn verbazing, later midden in de nacht 02:14
traint het modem opnieuw in en nu is alles OK. Kennelijk is het
foute bitje toch gevonden en met een nachtelijke herstart gefixed.