VVDSL en POTS op 1 aderpaar mogelijk bij XS4ALL?
Rob van Nieuwkerk
2017-01-14 23:36:48 UTC
Hoi,

Na jaren wachten (en iedere keer de datum uigesteld zien worden ..)
is nu bij mij *eindelijk* VVDSL beschikbaar. Volgens fourstack zou ik
zelfs 100 Mbit/s moeten kunnen halen.

Ik ging ervan uit dat een en ander automatisch sneller zou worden /
overgezet zou worden naar VVSDL, maar er is helaas niks veranderd:
ik haal nog steeds alleen maar 14/1.5 (met VDSL2).

Ik heb het bij de XS4ALL helpdesk gevraagd, en daar werd mij verteld
dat dit komt doordat er ook nog een analoge telefoonlijn (POTS) op mijn
verbinding zit (en dus een splitter). Dat zou niet samengaan met VVDSL.

Ik zou mijn DSL naar een andere lijn kunnen overzetten (dat levert een
ander IP-nummer op, heb ik liever niet). Het analoge POTS-stuk naar een
ander aderpaar overzetten zou niet mogelijk zijn omdat het afsluiten
van POTS op een lijn ook het opzeggen van het DSL-stuk zou betekenen ..

Omdat ik een beetje twijfel aan het verhaal van de helpdesk is mijn vraag:
is het waar dat je VVDSL niet kan combineren met POTS op een lijn bij
XS4ALL ?

r.
Alex Plantema
2017-01-15 00:30:03 UTC
Post by Rob van Nieuwkerk
Omdat ik een beetje twijfel aan het verhaal van de helpdesk is mijn
vraag: is het waar dat je VVDSL niet kan combineren met POTS op een
lijn bij XS4ALL ?
Het gaat prima samen, maar je moet wel je abonnement vernieuwen.
Ga naar Mijn Xs4all, klik in de linker kolom op Internet, dan op
"Internet abonnement upgraden of downgraden"
en loop er helemaal doorheen zonder iets te veranderen.
Alex.
Rob van Nieuwkerk
2017-01-15 16:44:49 UTC
Post by Rob van Nieuwkerk
[...]
Bedankt voor je info. Ik heb opnieuw met XS4ALL gebeld en nu blijkt
het inderdaad geen probleem te zijn om VVSDL & POTS op een lijn te
combineren ..

Je suggestie van dat vernieuwen werkt bij mij niet omdat die stuctureel
een "Er is een storing opgetreden in ons systeem."-foutmelding geeft.
Xs4ALL heeft dat probleem zelf ook bij mijn account, ze gaan er naar kijken.

En ze hebben een ticket bij KPN aangemaakt voor het niet halen van
de (volgens postcode-check) 100 Mbps op mijn lijn. De XS4ALL-meneer
vermoedde dat mijn lijn nog steeds direct naar de centrale loopt en niet
op de DSLAM in de straatkast zit.

rob
Rob
2017-01-15 10:31:48 UTC
Post by Rob van Nieuwkerk
[...]
Dat lijkt me sterk.
Wel heb je een geschikte splitter nodig.
(dus niet een oudje wat je eventueel nog had)
Post by Rob van Nieuwkerk
[...]
Dat is onzin!
Je kunt je POTS ten alle tijde opzeggen als je bij XS4ALL zit.
Post by Rob van Nieuwkerk
is het waar dat je VVDSL niet kan combineren met POTS op een lijn bij
XS4ALL ?
Het lijkt er op dat je geen hoogvlieger aan de lijn gehad hebt.
Bel gewoon nog een keer...
Rob van Nieuwkerk
2017-01-15 16:52:46 UTC
On 15 Jan 2017 10:31:48 GMT
Post by Rob
Post by Rob van Nieuwkerk
[...]
Ik gebruik een splitter die ik bij m'n FRITZ!Box 7360 heb gekregen.
Die werkt dus zonder enig probleem (extreem stabiele verbinding) voor
POTS + VDSL2.
Bedoel je dat ik voor VVDSL weer een nieuwe splitter nodig zou hebben?
Post by Rob
Post by Rob van Nieuwkerk
[...]
Het verhaal was dat *verhuizen* van POTS naar een andere lijn niet kon
zonder de DSL te laten sneuvelen. Maar het kan ook best dat dat verhaal
niet klopt: zonet opnieuw met de helpdesk gebeld en de combi POTS & VVDSL
zou geen probleem moeten zijn ..

rob
Alex Plantema
2017-01-15 17:12:14 UTC
Post by Rob
Dat lijkt me sterk.
Wel heb je een geschikte splitter nodig.
(dus niet een oudje wat je eventueel nog had)
Dat klopt ook niet. Ik gebruik nog de oorspronkelijke splitter uit het jaar '00.
Die gaat heus niet kapot, tenzij de bliksem er inslaat.
Belangrijk is dat de aansluitingen geschroefd zijn; stekkertjes gaan binnen 10 jaar oxyderen en leveren dan problemen.
Alex.
Maarten Carels
2017-01-16 15:08:54 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Rob
[...]
Mwa, er zijn wel verschillende soorten splitters, dus, wat Rob schreef
klopt best wel.

Je hebt:
Annex-B splitters (als je een ISDN lijn hebt), die hebben een andere
scheidingsfrequentie

ADSL splitters (oudjes) zijn alleen voor ADSL (de hogere frequenties die
VDSL gebruikt hoeven er niet doorheen te kunnen, want ADSL gebruikt die
toch niet.

VDSL geschikte splitters gaan prima op ADSL, vandaar dat al lang VDSL
splitters geleverd worden.

Maar, in het algemeen geldt dat je het beste de splitter kan gebruiken
die bij je laatste installatiepakket zat.

En, als je geen telefonie meer op je lijn hebt, kan de splitter er
gewoon tussenuit.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, telefonie en DSL uit straatkast,
dat kan alleen met POTS (geen ISDN). Naast je DSL gaat dan de telefonie
ook naar de straatkast (zit een klein stukje telefooncentrale in), met
alleen POTS. Vandaar dus.

--maarten
Alex Plantema
2017-01-16 20:12:55 UTC
Post by Maarten Carels
[...]
Ook dat klopt niet.
Het enige dat een splitter doet is zorgen dat je geen bijgeluiden in de telefoon hoort.
Het signaal naar het modem wordt ongewijzigd doorgegeven.
Zie Loading Image...
Alex.
Miquel van Smoorenburg
2017-01-16 22:29:12 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Maarten Carels
[...]
Zie https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ADSL_filter_schematic.png
Dat weet je niet, je geeft het schema van "een" splitter, er kunnen
ook andere types zijn.

Daarnaast moet de splitter ook zo ontworpen zijn dat het laagdoorlaat
gedeelte geen invloed heeft op het DSL signaal. Een splitter die
geen invloed op het signaal heeft tot 2 Mhz maar daarboven wel
is geschikt voor ADSL en ongeschikt voor VDSL. Bijvoorbeeld een
splitter die toch een kleine condensator (of impliciete capaciteit)
bevat parallel over de ISRA kant.

Dus een ADSL splitter op VDSL gebruiken is niet perse een goed
idee. Andersom kan wel.

Mike.
Rob
2017-01-17 08:53:26 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Post by Alex Plantema
Post by Maarten Carels
[...]
Precies. Zowel het ontwerp van het filter als parasitaire zaken zoals
de layout of bedrading van de DSL aansluiting zouden effect kunnen
hebben op de veel hogere frekwenties van VDSL.
Ik heb ook wel eens schema's gezien waarbij er een MOV (piekspannings
beveiliging) over de lijn zat en dat kan ook invloed hebben.

Beste manier om dit te testen is de splitter gewoon verwijderen en
kijken of dat verschil maakt. POTS is ook niet echt meer van deze
tijd, en de ingebeelde voordelen daarvan vervallen waarschijnlijk
toch al als je naar een straatkast overstapt.