wegvallende VDSL opgelost
kees6238
2017-11-17 12:25:18 UTC
De vaste meelezers hier hebben m'n berichten hierover al langere tijd
voorbij zien komen wellicht.
Na dat we over zijn gegaan op vdsl middels een nieuw modem : 7360v2
hadden we eerst een prima verbinding.
Later kregen we af en toe maar zeeeeer onregelmatig een wegvallende
verbinding omdat de DSL-verbinding opnieuw onderhandeld moest worden,
wat soms lang duurt en meerder keren achter elkaar gebeurde en dan
weer een hele tijd (dag, weken) niet
Daar heb ik hier meerdere berichten over geschreven en ook uitvoerig
gecorrespondeerd met AVM (maker fritzbox) en ook vele log-bestanden
opgestuurd naar AVM.
Vervolgens heb ik het probleem weer terug gespeeld naar xs4all die
direct (tot mijn lichte verbazing) een techneut naar me toe stuurden.
Die vriendelijke man constateerde idd een lijn-afwijking.
Maar daar moest een ander bedrijf voor komen, andere vriendelijke man,
weer meten, ja idd er zit een las in de grond die een afwijking laat
zien.
Daar moest weer iemand anders voor komen, nr.3, die melde zichzelf
niet hier aan huis maar ik zag dat de lijn wegviel en ben ik naar de
straatkast gefietst.
Deze ook weer vriendelijke man kon inderdaad een afwijking meten en
ook verklaren omdat het zou gaan om een overgang tussen 2 kabeltypen,
graven had geen zin volgens hem.
Dus, veel gecommuniceer, 3 man op de been, en geen resultaat . . . .

DUS, weer met lege handen
MAAR, ik had enige tijd terug een FB7360-ouder type gekocht op een
rommelmarkt, daar had ik al de configuratie ingezet, voor je weet maar
nooit.
Die heb ik op de lijn aangesloten en is nu al tijden onafgebroken op
de lijn (on-line), daar heb ik de FB7360v2 voor de voip en dect
functies en daar weer achter een FB7170 voor de wifi (zo had ik dat al
langer wegens wifi problemen met de FB7360v2).

Al met al kan het toch niet anders zijn geweest dan een hikkende
FB7360v2 ( die "kreeg" ik van xs4all )
Ik heb van alle 3 FB's de push-email aan staan, zo zie ik dat de
FB7360v2 zo af en toe meldt wat z'n "nieuwe" IP-adres is
(192.168.178.xxx), het zou dus kunnen zijn dat de FB7360v2 (zonder
DSL) nog steeds af en toe hikt, maar dan nu zo kort dat we het in
praktijk niet merken.

Jammer dat ik nu 3 kastjes heb draaien, het extra energie verbruik zal
in praktijk/theorie meevallen, ze geven zelf (!) aan zo'n 30% te
gebruiken, ze worden ook niet warm (meer)
Maar het belangrijkste is toch dat het nu werkt !

Conclusie, . . . veel gedoe, tijd verdaan.
Wat zou een ander, minder zelf onderzoekend persoon gedaan hebben in
dit geval, boos worden, overstappen . . .
Dick Bos
2017-11-19 19:11:13 UTC
Post by kees6238
De vaste meelezers hier hebben m'n berichten hierover al langere tijd
voorbij zien komen wellicht.
Wat een gedoe voor een beetje spraak.
Mijdt rommelmarkten en beta's (hardware natuurlijk - de personen zijn
vaak interessant)
DB
kees6238
2017-11-19 23:02:55 UTC
Post by Dick Bos
Post by kees6238
De vaste meelezers hier hebben m'n berichten hierover al langere tijd
voorbij zien komen wellicht.
Wat een gedoe voor een beetje spraak.
???
zie titel
Post by Dick Bos
Mijdt rommelmarkten
het was de FB die ik daar kocht voor heul weinig die me nu een
stabiele verbinding geeft
Post by Dick Bos
en beta's
wat is dat ?
Post by Dick Bos
(hardware natuurlijk -
de personen zijn vaak interessant)
zeker ik vermaak me daar soms goed, maar ook wel verbazing over de
afgetrapte romel die men daar nog denkt te vekopen
DB
Richard Lucassen
2017-11-23 10:32:33 UTC
Post by kees6238