Fritzbox 7360 versus de 7581
chris
2017-07-09 10:31:58 UTC
Wat zijn de bevindingen over de 7581 tegen over de 7360.
Ja natuurlijk bonding tegen over geen bonding en 2 tegen over 4 gigabit
aansluitingen
Maar in het dagenijks gebruik stabieler? Sneller? Makkelijker? etc etc

Chris
Julius Schwartzenberg
2017-07-09 12:12:39 UTC
Post by chris
[...]
De 7581 heeft nog geen Freetz ondersteuning, wat de 7360 wel heeft:
http://www.freetz.org/browser/trunk/FIRMWARES
BUSSIE
2017-07-09 16:00:26 UTC
Post by chris
[...]
Mijn ervaringen zijn dat de 7360V2 veel stabieler is ondanks de
recente update voor de 7581.
Met name randapparatuur (DECT) ed is stabieler.

Als je geen bonding nodig hebt, zie ik geen reden om de 7581 te nemen.

Op termijn allicht wel noodzakelijk als AVM de 7360 niet meer
ondersteund (model is al een poosje uit).

2 tegen over 4 GB aansluitingen speelt voor mij geen rol. Switch
erachter en klaar!
Joe
2017-07-10 16:55:19 UTC
Post by chris
[...]
Vandaag een 7581 geinstalleerd. Lijkt goed te lopen, deel van de instellingen van de 7360V1 geladen, overige zaken handmatig
ingesteld. De 7581 LIJKT te werken maar 6 uurtjes is wat kort om iets over stabiliteit te zeggen. Het voordeel: WiFi op 5GHz
waardoor dekking in huis en wifi snelheid toch weer een beetje verbetert.

Wel heb ik een probleem met de koppeling van de Fritz 1750E repeater (niet uit de actie, heb ik al lang) met de 7581. Dat werkt
niet: draadloze gasten krijgen geen IP adres, en als ze kunnen connecten komt er geen internet. Nou gebruik ik de 1750E bedraad
(LAN-brigde) ipv via wifi wat de default is.

Zonet de 7360 teruggezet, zonder enige verder aanpassing werkt alles weer zoals het hoort. Vanavond nog maar weer eens wat stoeien,
eens kijken of er toch ergens een instelling over het hoofd gezien is in 1 van de apparaten....

Misschien maar eens ALLE 7360 instellingen in de 7581 importeren.
g***@xs4all.nl
2017-07-16 08:08:48 UTC
Ik zou niets importeren om eventuele onverwachte issues te voorkomen. Het lijkt mij beter om alle instellingen handmatig in te voeren. Tenminste, dat is het (begrijpelijke) advies wat hier doorgaans wordt gegeven :).
BUSSIE
2017-07-16 11:09:18 UTC
Post by g***@xs4all.nl
Post by Joe
[...]
Mijn ervaring is dat het importeren geen problemen oplevert.

Ik heb in het verleden diverse problemen gehad en moest elke keer van
XS instellingen van voren af aan handmatig invoeren hetgeen veel tijd
kost als je een redelijke uitgebreide inrichting hebt zoals ik.

Nog nooit heeft het bij mij geholpen om instellingen handmatig weer in
te voeren, problemen waren en bleven er net zo hard.
chris
2017-07-16 14:40:03 UTC
Post by BUSSIE
Post by g***@xs4all.nl
Post by Joe
[...]
Nog problemen gevonden?
Gebruik je ook tv van xs4all?
Op de 7581 kon je al elke poort voor tv gebruiken. Mijn ervaring was dat
dit toch niet echt lekker werkte er kwamen nml stoteringen in geluid en
zodra ik het weer op poort 3/4 aansloot was dat over.

Chris
BUSSIE
2017-07-16 18:21:41 UTC
Post by chris
Post by BUSSIE
Post by g***@xs4all.nl
Post by Joe
[...]
Ik gebruik de 7581 box niet (bewust). Gaf enorm veel problemen en
pair-bonding maak ik geen gebruik van vanwege het feit dat 1 van de 2
kabels in de grond niet goed is en ik er verder ook geen belang bij
heb. Ik gebruik de 7360V2 en dat is een super-stabiel ding.
Miquel van Smoorenburg
2017-07-16 21:28:01 UTC
Post by g***@xs4all.nl
Post by chris
Post by BUSSIE
Post by chris
Post by BUSSIE
[...]
Ik heb de 7581 en die is bij mij ook zo stabiel als de 7360 die ik
eerst had. Met de laatste firmware, natuurlijk. En, hij heeft
zowel 2.4 als 5 GHz, en dat is heel fijn.

Bij mij is bonding ook stabiel, 219 Mbit/s down, maar ik heb wel
begrepen dat in sommige gevallen bonding niet stabiel is met
de 7581 (AVM werkt eraan) - dan kan je gewoon 1 aderpaar
eruit laten - workaround, is langzamer maar wel stabiel.

Mike.
Ruud Uphoff
2017-07-17 10:49:12 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Post by g***@xs4all.nl
Post by chris
Post by BUSSIE
Post by chris
Post by BUSSIE
[...]
Met FRITZ!OS 06.83 is ie sinds twee maanden (61 dagen up time) inderdaad
stabiel. Zojuist (bevend van angst :-) toch opnieuw opgestart omdat
alles voor schoonmaakwerkzaamheden van de muur moest. Hij startte daarna
ook verrassend snel weer op.

Of dat aan die update ligt? Niet zeker, want ik heb vanaf het
verschijnsel bonding probleem na probleem gehad. De 7369 was een ramp en
de 7581 een grote ramp.

Net voor de laatste update contact gehad met de helpdesk en we kwamen
eigenlijk na wat testjes tot de conclusie dat het probleem best eens
buitenshuis zou kunnen liggen. Er is toen een ticket naar KPN
aangemaakt, maar ik heb verder niets meer vernomen.

Tien dagen later verscheen die update en daarna is ie gewoon perfect
v.w.b. stabiliteit. En zelfs in de drukke uurtjes kwam 1GB.bin in 79
seconden binnen.

Alleen Wi-Fi haalt het qua bereik niet vergeleken met mijn 7390 die er
tot voor kort achter hing. Maar voor mij is het bereik net voldoende.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff