Fritz 7581 router en 1750E repeater probleem - tips iemand?
Joe
2017-07-10 18:35:01 UTC
Ik ben vandaag druk bezig geweest met het installeren van de 7581 als opvolger van m'n 7360V1. Alles gaat goed, alles werkt,
instellingen overgenomen van de oude router MAAR, de 1750E repeater lijkt niet goed samen te werken met de 7581.

1750E software versie: 06.51
7581 software versie: 06.80
7360V1 software versie: 06.30

Aansluitvorm:
7581 is de gateway met IP 10.x.x.1, zelfde nummer als de 7360V1
1750E heeft vast IP nummer 10.x.x.9. (manual IP nummer)
De verbinding tussen beide apparaten is bekabeld (LAN-bridge, geen WiFi-bridge) ivm afstand.

Instelling 1750E -> Wireless -> Guest access: "Apply settings for guest access from the FRITZ!Box"

Probleem: Geen enkel draadloos (Android) apparaat wil meer verbinding maken via het gastennetwerk van de repeater. NB: ik heb
momenteel geen "niet gastennetwerk" apparaten om mee te testen (beveiligingsissue) en weet dus niet of het normale netwerk wel goed
werkt. Wifi netwerk verwijderen en opnieuw opvoeren heeft geen effect

Inmiddels heb ik de oude 7360 teruggezet zonder instellingen aan te passen en alles werkt weer als vanouds. Ik vind dit bijzonder
vreemd en hoop dat iemand me een hint kan geven waar ik zou moeten zoeken.....

Gevoelsmatig denk ik dat het aan de bekabelde verbinding ligt waarover ook het gastennetwerk geforward wordt. Mogelijk doet de
nieuwe software dat niet zo goed als de oude 06.30. Maar gevoelsmatig kan ik niks mee..
Joe
2017-07-10 18:46:49 UTC
====> CORRECTIE: 7581 software versie is 06.54
tubejack
2017-07-10 19:46:03 UTC
Het werkt hier echt prachtig :-)

Onze 7581 heeft de laatste Fritz OS 06.83
Idem 1750E naar de laatste beta software
https://service.avm.de/downloads/beta/fritzwlan_repeater_1750E/

Verder niks moeilijks met aparte netwerken of vaste ip adressen gewoon
standaard 192.168.178.XXX

Alles één SSID zowel 2,4 als 5Ghz. Klaar én werken ;-)

Hierna kun je het natuurlijk naar eigen inzicht ombouwen.

Succes,

Jack
Joe
2017-07-10 20:05:53 UTC
Post by tubejack
[...]
Gebruik je wireless bridge of LAN bridge?

En de laatste software zal ik eens opzoeken (de 7581 kwam nieuw uit XS4all doos, geen updates beschikbaar).
Eggie
2017-07-12 05:36:00 UTC
Post by tubejack
[...]
Hier ook, werkt prima samen!
1750E aanmelden via WPS lukte niet. Geen probleem: Wifi verbinding maken, vermelde netwerksleutel invoeren, firmware updaten naar 06.51, SSID van de FB7581 kiezen, verbinden en klaar! Mijn repeater 310 weer opgeborgen en heb nu 2,4 én 5Ghz door het hele huis.

HG. Eggie
Erik
2017-07-11 06:10:22 UTC
Post by Joe
[...]
Ik heb ook problemen gehad met de 1750E bekabeld
In 6.51 zit een kronkel.
In 134.06.51-35908 is die kronkel gedeeltelijk verholpen.

Als in de fritzbox de IP niet default is. werkt het gewoon niet.
Er is wel een verbinding maar er komt geen data over de lijn.
De IP range van het gastnet is ook variabel; afhankelijk van ingesteld fritzbox IP.
Via de WiFii neemt hij het wel perfect over, maar via LAN gaat dat gewoon mis.

Ik heb hierover al een eindeloze discussie gehad met AVM
Maar ze blijven volhouden, dat ik de enigste ben met het probleem.
Nu is AVM de testfase in gegaan met 6.88 mesh.
Ik ben bang dat we dat af moeten wachten, totdat daar een int versie voor is.
In 6.88 voorziet de fritzbox de firmware aan de 1750E, zoals bij de fritzfon.

Erik
Erik
2017-07-11 06:36:07 UTC
7390 6.30 / 1750E 6.32 werkte wel normaal hier.
Joe
2017-07-11 15:18:15 UTC
Post by Erik
Post by Erik
In 6.51 zit een kronkel.
In 134.06.51-35908 is die kronkel gedeeltelijk verholpen.
7390 6.30 / 1750E 6.32 werkte wel normaal hier.
Goed te horen dat ik niet de enige ben..... Ben nu de software aan het bijwerken naar 06.83 voor de 7581 en 134.06.51-35908 BETA
voor de 1750E. We zullen het gaan zien.....
Joe
2017-07-11 15:44:52 UTC
Post by Joe
[...]
Update:

7581 bijgewerkt naar software versie 06.83
http://download.avm.de/fritz.box/fritzbox.7581/firmware/english/FRITZ.Box_7581.en-de-es-it-fr-pl.152.06.83.image

1750E bijgewerkt naar software versie 134.06.51-35908 BETA
https://service.avm.de/downloads/beta/fritzwlan_repeater_1750E/english/fritz.wlan_repeater_1750E_6.51-35908.zip

Eerste resultaten zijn bemoedigend, LAN-bridge en gasten netwerk werkt momenteel voor 1 apparaat. De toekomst moet uitwijzen of het
met "alle" beschikbare apparaten ook goed gaat en of er evt nog gekke dingen gaan optreden en of het ook met het prive/interne wifi
netwerk (wordt maar heel weinig gebruikt) goed gaat. Het wordt nog een paar weekjes aanzien maar SOFTWARE bijwerken - was wat
zoeken naar de versies maar links staan hierboven.

Er lijkt inmiddels een versie 06.88 van 7 juli te zijn maar daarin wordt wel de 7580 maar de 7581 niet expliciet benoemd. Als ik de
wijzigen doorlees https://avm.de/fritz-labor/fritz-labor-fuer-wlan-mesh/neues-verbesserungen/
dan worden eventuele repeaters en powerline adapters bijgewerkt/kunnen bijgewerkt worden vanuit dezelfde download. Ik durf dat nog
niet aan....
Erik
2017-07-11 20:07:39 UTC
Post by Joe
Eerste resultaten zijn bemoedigend
Bij AVM werd er ook op gewezen.
Als er problemen zijn met de 1750E met deze bèta, geen instellingen opnieuw inladen.
Alles opnieuw met de hand invoeren in de 1750E, na een f-reset.
Maarten Carels
2017-07-12 08:39:24 UTC
[...]
Post by Joe
[...]
Hou er rekening mee dat de firmwares voor duitse en internationale boxen
verschillend zijn. En niet alleen dat, een box weet of ie duits of
internationaal is.

--maarten
Joe
2017-07-12 16:56:30 UTC
Post by Maarten Carels
[...]
Post by Joe
[...]
Waaraan is D of Int te zien en welke levert xs4all? De 06.88 versie is duidelijk meertalig en niet als Deutch gemarkeerd. Geldt
dat trouwens ook voor de repeater die vanuit die firmware wordt mee geupdate? Bestaat daar D of Int in? En hoe gaat dat als je een
gemengd systeem hebt als de software gecombineerd geleverd wordt?

Als we het daar toch over hebben: Bij engelstalige instelling is de box nog steeds doorspekt met duitstalige zinnen en termen ;-)
Maarten Carels
2017-07-13 07:59:35 UTC
Joe <***@nowhere> wrote:
[...]
Post by Joe
[...]
Ik geloof dat de repeater universeel is. Wat de box betreft, die heeft
op zijn buik een sticker met typenummer en zo, als die in het duits is,
is het een duitse, voor de internationale staat daar International bij.
En duitse boxen hebben ook die rare duitse stekkers extra voor analoge
telefoons (TAE a.k.a Telekommunikations-Anschluss-Einheit) stekker.
Post by Joe
Als we het daar toch over hebben: Bij engelstalige instelling is de box
nog steeds doorspekt met duitstalige zinnen en termen ;-)
Dat klopt, de oorspronkelijke software voor een box is altijd de duitse.
Later volgt de vertaling voor de internationale versie. En alles wat
vergeten is in de vertaling is duits....

--maarten