Fritz 7581 in bridge mode
Wim
2017-01-20 18:33:44 UTC
Ik kan een Fritz 7581 krijgen als ik mijn abonnement verleng.
Weet iemand of de 7581 in bridge mode kan draaien?

Wim
Frits
2017-01-20 18:55:23 UTC
zie
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7581/technische-gegevens/

en https://nl.avm.de/fileadmin/user_upload/NL/7581_man_nl.pdf

Groeten
Frits

"Wim" schreef in bericht news:58825807$0$21544$***@news.xs4all.nl...

Wim
Wim
2017-01-20 18:58:37 UTC
Die documenten geven niets aan over bridge mode. Maar omdat
handleidingen vaak onvolledig zijn (of gekopieerd van een ander type)
hoop ik dat iemand met dit apparaat dit op basis van de praktijk
kan zeggen.
Wim
Frans R
2017-01-20 20:48:22 UTC
Post by Wim
[...]
Ik wil je niet ontmoedigen:
http://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787
Coen
2017-01-21 10:59:56 UTC
Post by Wim
Ik kan een Fritz 7581 krijgen als ik mijn abonnement verleng.
Weet iemand of de 7581 in bridge mode kan draaien?
Als je iets met een eigen router of Linux server wilt doen kan je beter
een Vigor 130 modem aanschaffen.

Handleiding kan je volgen van:
<https://www.haroldschoemaker.nl/2015/07/eigen-router-achter-een-xs4all-vdsl-aansluiting-3/>

<https://idefix.net/~koos/newsitem.cgi/1455216780>

gr,
Coen
Rob
2017-01-21 17:39:21 UTC
Post by Coen
Post by Wim
[...]
Merk op dat de Draytek behalve deze PPPoE relay mode ook zelf de PPPoE
kan afhandelen en het verkeer transparant doorsturen naar ethernet.

Dat is ook een optie als je bijvoorbeeld een Linux systeem wilt aansluiten
en niet dat PPPoE gedoe daar wilt doen.

Ik heb zelf nog niet getest hoe dit met IPv6 gaat maar ik begrijp dat
dat ook werkt.
Louis Lagendijk
2017-01-21 19:24:09 UTC
Post by Rob
Post by Coen
Post by Wim
[...]
Jammer dat er geen bonding modem van Draytek is (ik heb begrepen dat dat
er waarschijnlijk wel komt). Als die er was zou ik hem warschijnlijk
snel bestellen. Bij voorkeur zoiets als de Vigor 130: alleen modem +
instelbare router. Ik zou dan mijn 7390 alleen voor Dect blijven
gebruiken. Ik wil een modem/router die zo min mogelijk doet. Alleen NAT
voor rfc1918 adressen is wenselijk (maar dat kan ik eventueel op mijn
pfsense doen). De router hoeft niet meer te doen dan de naam suggereert:
routeren + PPPoE,
De Fritz 7581 heeft veel te eigenwijze ideeen over het publieke subnet.

/Louis
Rob
2017-01-21 19:41:17 UTC
Post by Louis Lagendijk
De Fritz 7581 heeft veel te eigenwijze ideeen over het publieke subnet.
ja en helaas geen vinkje voor "alleen modem zijn".

ik heb er op het werk een ongebruikt in de doos liggen, van een glas
aansluiting waar we een echte router aan geknoopt hebben. daar is
dat veel makkelijker want glas wordt met ethernet interface afgeleverd.

misschien maar eens kijken of dat ding niet te molesteren is tot alleen
modem... dan kan ik hem hier thuis testen.
Coen
2017-01-21 21:43:58 UTC
Post by Rob
[...]
Oh, dat is wellicht ook heel interessant.
Is dat ergens beschreven?

En wat draait er dan de Linux kant?
Dhcp om het publieke adres te krijgen?

gr,
Coen
Rob
2017-01-22 09:55:58 UTC
Post by Coen
Post by Rob
[...]
Nee je moet in de Draytek het MAC adres invoeren van het systeem wat
de traffic moet krijgen en dat systeem moet je statisch op het externe
IP instellen en een default gateway die "on link" is.
(dwz buiten het lokale subnet en dus geforceerd moet worden)

Alternatief voor dat laatste is een zo klein mogelijk subnet maken waar
je eigen internet IP in zit en je de Draytek IP ook in zet. Dan kun
je dus mogelijk niet communiceren met enkele andere XS4ALL klanten.

DHCP was wellicht handiger geweest, zo deed de aloude Alcatel Speedtouch
dat.
richard lucassen
2017-01-21 23:07:56 UTC
On 21 Jan 2017 17:39:21 GMT
Post by Rob
[...]
Als een beer werkt dat :) En ook m'n ipv4 /29 komt op de linuxdoos aan.
--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/
Rob
2017-01-22 09:53:03 UTC
Post by richard lucassen
On 21 Jan 2017 17:39:21 GMT
Post by Rob
[...]
Wat ik me afvroeg (en nog niet getest heb) is hoe het gaat als je er
niet direct een systeem aan hebt hangen maar een router waarachter dan
nog weer meerdere netwerken zitten waarop je IPv6 wilt.

Kun je dat statisch routeren, kun je DHCPv6 PD doen, dat soort dingen.
richard lucassen
2017-01-22 11:13:15 UTC
On 22 Jan 2017 09:53:03 GMT
Post by Rob
[...]
Ik routeer gewoon statisch en dat werkt goed. Ik heb er eigenlijk
nauwelijks naar gekeken, het werkte gewoon :)
--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/
Arnold
2017-01-27 22:12:47 UTC
Post by Rob
Post by Rob
Post by Coen
[...]
Ik laat de Vigor 130 ook de NAT doen op IPv4 met portforwarding. Zowel
IPv4 en IPv6 heb ik aan de LAN-kant van de vigor statisch ingesteld. Alle
IPv4 portforwards en alle IPv6 gaan vervolgens door een Linux-router/
firewall met daarachter meerdere subnets.

Ook als m'n publieke NTP-server in de NTP-pool veel verkeer van
verschillende IP-adressen krijgt, heeft de NAT-module van de vigor daar
bij mij geen enkele moeite mee.

Aan die Linux-router heb ik voor wifi een UniFi AP AC LITE van Ubiquiti
Networks hangen en dat werkt uit de kunst! Verder ben ik van m'n interne
ISDN S0-bus en Fritz!DECT-telefoon overgestapt op VoIP-toestellen. Ik ben
sinds een paar maanden helemaal Fritz-loos en gelukkiger :-)

Arnold
Rob
2017-01-28 09:01:16 UTC
Post by Coen
Post by Rob
Post by Rob
Post by Coen
[...]
Dat kan ook (eigenlijk is het gewoon een router, hoewel de 2860n+ die ik
daar een tijdje voor gebruikt heb wel veel meer kan op dat gebied), maar
dat is niet waar ik nu op doel.

Als ie in "transparante" mode staat (ik bedoel de true address DMZ mode)
en je hebt er een andere router achter hangen die IPv6 doet en waar weer
meerdere netwerken achter hangen, dan wil je meer dan 1 /64 netwerk door
routeren via die andere router. Het is me niet duidelijk of dat kan,
de 2860n kon maar 1 IPv6 netwerk routeren.

Ik heb hier trouwens nog steeds die 2860n+ liggen als iemand daar
belangstelling voor heeft. Deze heeft 6 ethernet poorten incl VLAN,
dual-band WiFi (4 SSID's per band bijv voor gasten netwerk), VVDSL en
ethernet WAN (dus kan ook op glas), diverse VPN protocollen, enz.

Hij deed het op zich prima maar ik wilde nog meer en liep op een gegeven
moment tegen grenzen aan.
m***@gmail.com
2017-05-23 14:49:10 UTC
Post by Wim
Ik kan een Fritz 7581 krijgen als ik mijn abonnement verleng.
Weet iemand of de 7581 in bridge mode kan draaien?
Wim
Hoi Wim,

Volledig in Bridge mode lukte me niet, maar wel als VDSL (bonding) modem PPPoE client, waarbij mijn eigen router/firewall/device achter de Fritz!Box een PPPoE verbinding maakt en het buitenkant IP adres krijgt:

http://www.pe1pzu.nl/fb7581bridge/
Rob
2017-05-23 16:03:24 UTC
Post by m***@gmail.com
Post by Wim
[...]
O dat is interessant, dat dit kennelijk nu wel kan worden ingesteld.
Dit is jarenlang een probleem met de Fritzboxen geweest.
(je moest dan heel moeilijk doen)
m***@gmail.com
2017-05-23 17:12:04 UTC
Post by m***@gmail.com
Hoi Wim,
http://www.pe1pzu.nl/fb7581bridge/
Oh, trouwens FRITZ!OS: 06.83 waarop ik dit werkend heb.
Paul Slootman
2017-05-24 07:39:52 UTC
Post by m***@gmail.com
Volledig in Bridge mode lukte me niet, maar wel als VDSL (bonding) modem PPPoE client,
waarbij mijn eigen router/firewall/device achter de Fritz!Box een PPPoE verbinding maakt en
http://www.pe1pzu.nl/fb7581bridge/
Interessant :)
Een dingetje: zoeken op "bridging" zal die pagina niet opleveren
aangezien er "Brindging" staat :-P

Paul
Rob
2017-05-24 07:46:24 UTC
Post by Paul Slootman
Post by m***@gmail.com
[...]
Ja wat ik me wel begin af te vragen: werkte dit misschien altijd al
en hebben we dat met zijn allen over het hoofd gezien?

Ik ga de XS4ALL doos met de 7360v2 maar eens opzoeken het komend lang
weekend en kijken of het daar ook op mogelijk is en werkt. En vanmiddag
de 7581 die ongebruikt op het werk ligt meenemen om het daar dan ook
mee te testen.
m***@gmail.com
Tnx Paul, aangepast! :)
hwh
2017-05-29 16:20:59 UTC
Post by m***@gmail.com
Post by Paul Slootman
Post by m***@gmail.com
[...]
Paul, vraagje ertussendoor: werkt het ook als je TV van Xs hebt, of
wordt alleen het V-Lan van internet?

gr, hwh
hwh
2017-05-29 16:32:41 UTC
Post by hwh
Post by m***@gmail.com
Post by Paul Slootman
Post by m***@gmail.com
[...]
Dit ging mis. Wordt alleen het V-lan van internet doorgegeven of komt de
TV ook mee op deze manier?

gr, hwh
m***@rhenova.nl
2017-05-29 18:25:41 UTC
Post by hwh
Post by hwh
Post by m***@gmail.com
Post by Paul Slootman
Post by m***@gmail.com
[...]
Mijn handleiding maakt alléén de internetverbinding.
In de Fritz!Box heb ik zelfs ergens VLAN6 gekozen hiervoor.

IP TV / TV / Televisie van XS4ALL heb ik op deze manier niet werkend.

Website https://webtv.xs4all.nl en de XS4ALL TV App op iOS doen het wel.

De elders genoemde link naar netwerkje.com heb ik ook geprobeerd, maar kreeg ik niet werkend ( Cisco SLM2008 managed switch ertussen )

Groeten,

Marc
Marc

Marc
hwh

gr, hwh
Kasper
2017-09-30 19:10:12 UTC
Post by hwh
Post by m***@rhenova.nl
[...]
Goedendag,

Ik heb zojuist de handelingen toegepast zoals beschreven op http://www.pe1pzu.nl/fb7581bridge/
Ik loop echter tegen 2 problemen op:
1)continu DNS foutmeldingen die na een keer refreshen weer verdwijnen.
2)internet is tergend langzaam, zegmaar dial up modem langzaam
3)de fritzbox is niet te pingen en niet meer toegankelijk via het standaard IP dus het is ook niet terug te draaien zonder een harde reset.

Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen? Opzich zou ik de instellingen wel willen behouden als het internet normaal zou functioneren.

Kasper
Wil Taphoorn
2017-09-30 20:57:32 UTC
3)de fritzbox is niet te pingen en niet meer toegankelijk via het standaard IP [..]
Ook niet via het noodnummer 169.254.1.1 (alleen via LAN-kabel)?
Wil
k***@gmail.com
2017-10-01 19:29:45 UTC
Post by Wil Taphoorn
[...]
Dat werkt inderdaad wel! bedankt!

Voor wat betreft TV: Op https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/modem-instellen/hoe-kan-ik-een-ander-modem-dan-fritzbox-instellen.htm - maak ik op dat de verbinding moet worden opgezet met VCI 71 voor tv (dat werkt inderdaad ook gewoon).

Dan zou er vervolgens voor TV vlan 4 getagged moeten worden. Helaas is m'n weekend op en heb ik het nog niet werkend gekregen tot nu toe maar zal het blijven proberen en mijn bevindingen hier posten.