Fritzbox connect naar interne hosts port 80
Louis Lagendijk
2017-07-01 21:02:39 UTC
Ik zat net even in mijn firewall logs te kijken en zag dat de Fritzbox
regelmatig probeert te connecten naar port 80 op interne hosts. Om de
2-3 seconden zie ik een attempt om te connecten naar een van mijn
interne hosts. Is er iemand die een idee heeft wat hier aan de hand is?

Met vriendelijke groet,
Louis
Alex Plantema
2017-07-01 21:38:35 UTC
Post by Louis Lagendijk
[...]
Hoe luiden die meldingen dan?
Alex.
Maarten Carels
2017-07-03 09:09:41 UTC
Post by Louis Lagendijk
[...]
Portforward op een of andere manier?

--maarten
Maarten Carels
2017-07-03 11:44:13 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Louis Lagendijk
[...]
Getriggerd door een opmerking van een collega:

Als je kijkt in het overzicht van je thuisnetwerk (Home Network->Home
Network Overview) kan je zien welke devices in je netwerk een webserver
draaien en daar naar doorklikken (duurt even).

In dat overzicht zie je na een tijdje dat sommige apparaatnamen een
actieve link worden (bij mij worden ze dan blauwig in de lijst, en als
je er met je muis overheengaat zie je dat de naam omderstreept wordt als
een actieve link).
Hoe weet de Fritz dat? Door te connecten op port 80. Denk dat dat is wat
je ziet.
Bij mij zijn dat er flink wat, server, switch, SetTopBoxen voor de TV,
Home automation. Geen idee wat de STB webservert, maar ie luistert wel
op port 80....

(Dank aan Bart voor de opmerking)

--maarten