Geen NAS na upgrade naar 6.01
Not_Me
2013-12-21 18:01:28 UTC
Na de upgrade naar de nieuwste versie firmware werkt mijn NAS niet meer.
Weer iemand hoe ik kan downgraden naar de vorige versie?

Bednkt alvast.
Walter
Wim J
2013-12-21 18:37:10 UTC
Post by Not_Me
Na de upgrade naar de nieuwste versie firmware werkt mijn NAS niet meer.
Weer iemand hoe ik kan downgraden naar de vorige versie?
Bednkt alvast.
Walter
Kun je even uitleggen wat er precies niet meer werkt?
Heb je een losse NAS (qnap, synology oid) die het niet meer doet?
Of iets anders? Lijkt me handig om te weten. Nu zaai je wellicht een beetje
paniek.

Wim
.: Hans :.
2013-12-21 20:51:41 UTC
Post by Wim J
Post by Not_Me
[...]
Ik heb een usb schijf aan de Fritz hangen.
Deze was altijd netjes zichtbaar in het netwerk als \\fritz.nas.
Na de upgrade werkt dit niet meer.
De NAS staat het uit na de update. "Enabled" weer aanvinken in het Home
Network/Storage (NAS) menu en het is er weer. In ieder geval bij mij.
--
Hans

“Everybody is ignorant, only on different subjects."
Will Rogers, New York Times Aug. 31 1924
Not_Me
2013-12-21 23:43:52 UTC
Post by .: Hans :.
Post by Wim J
Post by Not_Me
[...]
Dat heb ik ook geprobeerd.
Helaas zonder succes. Nas blijft niet te vinden op het netwerk :-(
Hans
2013-12-22 18:21:17 UTC
Post by .: Hans :.
Post by Wim J
Post by Not_Me
[...]
Ja dat klopt maar ik kan in ieder geval Nas niet meer bereiken via
netwerkverbinding in windows, dat ging al niet in de laatste beta's
Roger
2013-12-22 04:46:09 UTC
Post by Wim J
Post by Not_Me
[...]
Uit de 6.01 release notes:

"Please note: access to fritz.nas via Windows Network Sharing (SMB/Samba)
is not supported in this firmware version"

Groeten,
-Roger
Not_Me
2013-12-22 09:55:33 UTC
Post by Roger
"Please note: access to fritz.nas via Windows Network Sharing
(SMB/Samba)
is not supported in this firmware version"
Groeten,
-Roger
Daar ben ik dan mooi klaar mee.
Heeft iemand enig idee waar ik de vorige versie firmware vandaan kan
halen? Bij vm vind ik het niet
Roger
2013-12-22 10:30:10 UTC
Op de FTP server van AVM staan nog de 5.51 recover versies:
- 7340: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7340/x_misc/english/
- 7360: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7360/x_misc/english/
- 7390: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7390/x_misc/english/

Mijn ervaring is dat AVM oude versies niet lang laat staan.

Groeten,
-Roger
halen? Bij vm vind ik het niet
Not_Me
halen? Bij vm vind ik het niet
Not_Me

halen? Bij vm vind ik het niet
Roger
2013-12-22 13:52:54 UTC
On 2013/12/22 14:05, Not_Me wrote:> Helaas... de recover image van 05.51 verkt niet :-(
Post by Not_Me
"An unspecified error occurred during the upgrade (5)"
Vervelend! En de foutmelding is ook weinig zeggend. Behalve
misschien die '5'. Die zou 'Access Denied' kunnen betekenen.
Gok: misschien moet je de recover .exe als Administrator
uitvoeren (bij Windows Vista of later is een administrator
account vaak niet voldoende).

Verder: heb je de FB rechtstreeks op je PC aangesloten? Voor
zover ik mij herinner werkt het met een switch ertussen niet.

En als laatste strohalm: AVM blijkt nog oude images op hun
service FTP site te hebben staan. Alleen staat daar voor de
7360 versie 5.50 en niet 5.51:

ftp://service.avm.de/Downgrade/FRITZ!Box_Fon_WLAN_7360/english/

Ik heb geen idee hoe het bij een downgrade gaat met je
instellingen. Met een beetje pech moet je e.e.a. opnieuw doen.
Na een recovery moet je sowieso alles opnieuw instellen.

Groeten,
-Roger
Not_Me
2013-12-22 14:52:30 UTC
Post by Not_Me
[...]
Bedankt Roger,

Inderdaad niet een heel zinvolle foutmelding.
Run as administrator kan ik nog 'ns proberen.
De fritz hangt direct (lan) aan de PC waarmee ik de installatie deed.
Voorlopig laat ik het maar zo denk ik.
De nas gaat weer ouderwets aan m'n PC .
Rob
2013-12-22 10:33:19 UTC
Post by Not_Me
Post by Roger
[...]
Je kunt je ook afvragen of je deze functie wel wilt gebruiken.
Het is denk ik beter om een apart NAS kastje te nemen, dat werkt
heel wat beter denk ik.
Dirk T. Verbeek
2013-12-22 23:48:25 UTC
Post by Rob
Post by Not_Me
Post by Roger
[...]
b.v. stroomgebruik is een reden.
En het werkt(e) voor veel mensen afdoende.
Dirk T. Verbeek
2013-12-22 23:50:04 UTC
Post by Roger
Post by Wim J
Post by Not_Me
[...]
Ja raar.
Nog gekker vindt ik het dat de Windows Media Player er wel wat mee kan...
Zo MS gemekkerd hebben over een licentie?
Not_Me
2013-12-23 13:13:36 UTC
Allen,

Bedankt voor alle opmerkingen tips etc.

Fijne feestdagen!
Dirk T. Verbeek
2013-12-22 01:31:03 UTC
Post by Not_Me
Na de upgrade naar de nieuwste versie firmware werkt mijn NAS niet meer.
Weer iemand hoe ik kan downgraden naar de vorige versie?
Bednkt alvast.
Walter
Misschien goed dat je verteld welk type Fritz.

Bij mij op een 7340 werkt het als tevoren.
Not_Me
2013-12-22 09:52:12 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Not_Me
[...]
Had ik moeten zeggen natuurlijk.
Ik heb een 7360
Wil Taphoorn
2013-12-22 13:40:31 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Not_Me
Na de upgrade naar de nieuwste versie firmware werkt mijn NAS niet meer.
Weer iemand hoe ik kan downgraden naar de vorige versie?
Bij mij op een 7340 werkt het als tevoren.
Fritz's NAS bestaat uit een (UPnP/DLNA) mediaserver en (SMB/FTP) remote
storage server. Je liet eerder weten dat de eerste werkte maar SMB niet.
Werken ze allebei nu wel?
Wil
Not_Me
2013-12-22 14:48:37 UTC
Post by Wil Taphoorn
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Not_Me
[...]
Nee Wil,

De media server werkt wel (getest, hoewel ik die niet gebruik).
FTP werkt ook, maar network share niet (is dat SMB?)
Voor de upgrade was de fritz te zien in het netwerk (Win 7, en ook
Android), nu niet meer.
Friso
2013-12-22 15:08:41 UTC
Post by Not_Me
Post by Wil Taphoorn
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Not_Me
[...]
in de windows verkenner kan je hem dus niet meer koppelen met
\\fritz.nas maar wel met ftp:\\fritz.nas
Not_Me
Precies.
Wil Taphoorn
2013-12-22 16:39:13 UTC
Post by Friso
in de windows verkenner kan je hem dus niet meer koppelen met
\\fritz.nas [..]
Het pad naar de share is: \\machine-naam\share-naam

De machine-naam is fritz.box. Als je de share-naam weet (staat in het
modem onder Home Network -> Storage(NAS) -> Home Network Sharing),
dan zou dit (in een cmd venster) onder zowel XP als W7 moeten werken:

| dir \\fritz.box\share-naam

Zo niet, dan werkt SMB inderdaad niet.
Wil
Not_Me
2013-12-22 16:53:04 UTC
Post by Wil Taphoorn
Post by Friso
> [...]
De machine-naam is fritz.box. Als je de share-naam weet (staat in het
modem onder Home Network -> Storage(NAS) -> Home Network Sharing),
Bedankt Wil.
Zo werkte het inderdaad tot voor de upgrade.
Nu niet meer (snik)
Friso
2013-12-22 17:11:08 UTC
Post by Wil Taphoorn
Post by Friso
> [...]
De machine-naam is fritz.box. Als je de share-naam weet (staat in het
modem onder Home Network -> Storage(NAS) -> Home Network Sharing),
Voor de upgrade kon je direct naar \\fritz.nas (zonder \\fritz.box\), nu
dus niet meer. Onder Home Network Sharing staat inderdaad nog wel steeds
(default) de naam FRITZ.NAS en de werkgroepnaam WORKGROUP.
Rob
2013-12-22 17:27:48 UTC
Post by Friso
Post by Wil Taphoorn
Post by Friso
> [...]
dus niet meer. Onder Home Network Sharing staat inderdaad nog wel steeds
(default) de naam FRITZ.NAS en de werkgroepnaam WORKGROUP.
Wat bedoel je met "direct naar \\fritz.nas (zonder \\fritz.box\)"?

De hostnaam is fritz.nas of fritz.box. Beetje domme namen want .nas
en .box kan ieder vermogend bedrijf tegenwoordig registreren.

Of de reden dat ze deze functie weggehaald hebben is dat iemand anders
deze namen opgeeist heeft, of dat er gewoon geen plek meer was in het
flashgeheugen voor SAMBA weet ik niet.

Wel denk ik dat je dit soort functionaliteit beter op een daar voor
beter geschikt NAS boxje kunt zetten. De processor van de Fritz is
een beetje traag en moet al zoveel doen. Over de snelheid van de NAS
functie waren veel klachten.
Friso
2013-12-22 18:05:27 UTC
Post by Rob
Post by Friso
Post by Wil Taphoorn
Post by Friso
> [...]
(default) de naam FRITZ.NAS en de werkgroepnaam WORKGROUP.
Wat bedoel je met "direct naar \\fritz.nas (zonder \\fritz.box\)"?
Zie mijn post hierboven. In de adresbalk van de windows verkenner kon je
voorheen \\fritz.nas intypen en dan kreeg je de inhoud van de 'NAS'
op de fritzbox te zien. Nu werkt dat niet meer, maar ftp:\\fritz.nas
intypen werkt wel.
Post by Rob
[...]
Tja, ik vind dat geen reden om, voor mij, goed werkende functionaliteit
om zeep te helpen. In windows niet zo'n probleem dus, maar ik vermoed
dat ik met mijn mediaplayer niet meer op de ouderwetse manier bestanden
kan kopieren. Niet zo'n groot probleem want zo vaak gebruikte ik dat
niet op die manier, maar ik ben wel benieuwd naar waarom ze dat zo
gedaan hebben.
Not_Me
2013-12-22 18:05:14 UTC
Post by Rob
Post by Friso
Post by Wil Taphoorn
Post by Friso
> [...]
beter geschikt NAS boxje kunt zetten. De processor van de Fritz is
een beetje traag en moet al zoveel doen. Over de snelheid van de NAS
Dat wil ik geloven.
Maar ik had nog een schijf liggen en bij mij werkte het prima.
Jammer dat ze het eruit hebben gesloopt.
Not_Me
2013-12-22 18:02:33 UTC
Post by Friso
Post by Wil Taphoorn
Post by Friso
> [...]
nu dus niet meer. Onder Home Network Sharing staat inderdaad nog wel
steeds (default) de naam FRITZ.NAS en de werkgroepnaam WORKGROUP.
Klopt.
Je kan nog steeds vanalles instellen m.b.t. nas via het netwerk, alleen
werkt het niet meer.
Erik
2013-12-23 20:59:09 UTC
Post by Not_Me
Post by Wil Taphoorn
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Not_Me
[...]
7390 hier wel een directory via ftp-tls maar kon niet uploaden.
Na de downgrade werkte het weer.
Dirk T. Verbeek
2013-12-22 21:39:49 UTC
Post by Wil Taphoorn
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Not_Me
[...]
Die media server werkt bij mij alleen naar Windows en Android.
Via de smb client van Linux kan ik er niet op komen.

Daarom denk ik dat het op de Fritz een ietwat eigenaardige smb
implementatie is...
Ivan Dil
Dat is maar beter ook, media server is upnp av ;) en geen samba.
Ivan Dil
Oops, niet goed genoeg terug gelezen ;)
Dirk T. Verbeek
2013-12-22 23:45:14 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Wil Taphoorn
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Not_Me
[...]
Net even in Windows opgestart, iets wat ik normaal alleen maar voor het
updaten van m'n TomTom doe.

Onder Netwerk vind ik de mediaserver en die opent in de Media Player.
De andere mogelijkheid is fritz.nas in een browser te openen en daar zit
dan ook een upload mogelijkheid in.

Via ftp kan ik met de Windows verkenner op de nas komen maar dat heeft
wat beperkingen zoals je kunt niet kiezen waarmee een bestand geopend
wordt, b.v. foto's gaan naar de browser.

Gelukkig kiest de (Linux) KDE filemanager Dolphin via ftp wel logische
applicaties en gedraagt het zich bijna een normale harde schijf.

Dus bedankt aan degenen die me op de ftp mogelijkheid attendeerden!
Ernie
2013-12-27 11:41:15 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Dus bedankt aan degenen die me op de ftp mogelijkheid attendeerden!
Bedankt voor dit draadje aan allen die bij gedragen hebben. Voorlopig dus
even niet opgraden in dit huis vanwege de combo Ubuntu en diversie
Winddoos-dialecten.
JRN
2013-12-28 13:37:55 UTC
Heb ook een fritzbox 7360 en na de upgrade naar 06.01 kan ik ook de Storage (NAS) functionaliteit niet meer gebruikenBij 05.51 werkte het prima.

De NAS is in mijn geval een USB HDD die rechtstreeks an de fritzbox hangt.
De media server functionaliteit van Fritzbox, die bestanden leest op dezelfde USB HDD werkt trouwens prima.

Ik kan dus alleen de USB HDD niet meer vinden in mijn Home Network (Win7).
Volgens mij hetzelfde probleem als in deze post beschreven.

Het irritante is dat de UI van 06.01 bij Storage (NAS) aangeeft dat de USB HDD gewoon via Samba te benaderen is...
En ook de optie met users aanmaken (die in 06.01 wordt gesuggereerd) werkt niet, de USB HDD is namelijk niet bereikbaar / niet te vinden.

Via FTP trouwens wel, maar dat geeft voor mij niet dezelfde functionaliteit.Ik wil bestanden gewoon rechtstreeks kunnen openen en bewerken ipv alleen maar copy/pasten.

Heb een downgrade gedaan naar 05.50, maar heb nog steeds hetzelfde probleem.
Voor de upgrade naar 06.01 had ik trouwens 05.51, maar daar is geen image van te vinden op internet. Nu weet ik nog niet waar het probleem door ontstaan is.

Is er misschien een update van win7 geweest die roet in het eten gooit?
Arlé Mooldijk
2013-12-28 13:57:53 UTC
Post by JRN
Voor de upgrade naar 06.01 had ik trouwens 05.51, maar daar is geen image
van te vinden op internet. Nu weet ik nog niet waar het probleem door
ontstaan is.
De image voor de 7360 van 5.51 staat hier:
http://helpdesk.home.xs4all.nl/firmwares/FRITZ!Box%207360/

Staat wel Annex B in de naam, maar het is dezelfde image als zonder Annex B
in de naam. Binair gezien hetzelfde dus.
--
Mvg,
Arlé
Wil Taphoorn
2013-12-28 14:47:11 UTC
Post by JRN
Heb een downgrade gedaan naar 05.50, maar heb nog steeds hetzelfde probleem.
Die 05.50 werkt gewoon.
Zo te testen:
1. zoek in je modem de share naam
2. start cmd
3. tik: dir \\fritz.box\share-naam
(waar share-naam de naam uit je modem is)

Als je wat ziet dan werkt het gewoon
Wil
j***@gmail.com
2013-12-28 19:02:33 UTC
Post by Wil Taphoorn
Die 05.50 werkt gewoon.
1. zoek in je modem de share naam
2. start cmd
3. tik: dir \\fritz.box\share-naam
(waar share-naam de naam uit je modem is)
Als je wat ziet dan werkt het gewoon
Helaas: reactie is telkens The network path was not found
Diverse variaties geprobeerd, ook fritz.box vervangen door 192.168.178.1 maar niks helpt.

Een deel van het probleem heb ik wel ontdekt: ik dacht dat de fritzbox mediaserver op dit moment de bestanden van de USB HDD las, maar hij bleek alles van mijn PC te halen... :(

Het enige wat fritzbox blijkbaar wel doet is zeggen dat er een usb HDD aangesloten is, welk bestandstype dat ding heeft en hoeveel MB er in gebruik is en hoeveel vrij...

wordt vervolgd.
Wil Taphoorn
2013-12-28 19:41:32 UTC
Post by j***@gmail.com
Post by Wil Taphoorn
Die 05.50 werkt gewoon.
[...]
Heb je de share-naam wel goed gespeld?

Als voorbeeld, bij mij heet de share (in het modem) FRITZNAS,
kijk wat een foute spelling doet:
|C:\>dir \\fritz.box\fritzna
|The network path was not found.

En nu goed gespeld:
Wil
j***@gmail.com
2013-12-28 20:37:29 UTC
Wel goed gespeld.

Ondertussen image van 05.51 er op staan. Nog steeds geen toegang tot USB HDD via windows verkenner of CMD.
Via ftp (gewoon via de browser) kom ik er alleen in met een username en password.
Ik vermoed dat ergens een oud username en password onthouden wordt, want in mijn fritzbox UI zijn helemaal geen users aangemaakt (althans niet in deze 'nieuwe' image).

Als ik alsnog een user aanmaak, werkt FTP wel met die nieuwe user.
Als ik bij Fritzbox password de optie kies: No login, dan is FTP ook zonder username beschikbaar.

Ik begrijp nog steeds niet waarom ik de USB HDD niet meer kan zien in de windows verkenner onder Network. Daar was is altijd zichtbaar als een 'Computer'
j***@gmail.com
2013-12-29 12:09:42 UTC
Update:
in OS05.51 heb ik de USB HDD aan de praat:
Als network-drive gemapt in windows7, inclusief username en wachtwoord.

Geheel anders als voorheen, maar het werkt wel... past wel weer goed bij mijn ict ervaringen. Soms werkt het wel, soms werkt het niet, maar je komt er nooit achter wat het verschil is.
Wil Taphoorn
2013-12-29 13:48:37 UTC
Post by j***@gmail.com
Als network-drive gemapt in windows7, inclusief username en wachtwoord.
Geheel anders als voorheen, maar het werkt wel... [..]
Mooi dat alles nu werkt, alleen ben ik (en wellicht anderen met mij)
toch wel benieuwd naar wat "Geheel anders dan voorheen" inhoudt.
--
Wil