Omschakeling van ADSL2 naar VVDSL (Vigor 130)
Coen
2017-03-07 22:57:26 UTC
Hoi,

Nadat de levertijd voor de postcode hier een tijdje op 27 maart heeft
gestaan, is het gisteren opeens overgegaan in beschikbaar!

Zowel Fourstack als Xs4all melden dat 100Mbit haalbaar zou moeten zijn.

Mooi, gisteravond meteen de upgrade ingeschoten via de website en
vandaag is de verwachte leverdatum op 13 maart gezet.

Meteen ook maar even een Vigor 130 besteld om als modem te dienen.

Dat brengt me tot een paar vragen:

Configuratie van het modem via de stappen op:
<https://www.haroldschoemaker.nl/2017/02/eigen-router-achter-een-xs4all-vdsl-aansluiting-4/>

Configuratie van Linux via de stappen op:
<https://idefix.net/~koos/newsitem.cgi/1455216780>

Is dit nog steeds de eenvoudigste route om de verbinding op te laten
zetten? Als het modem de hele pppoe af zou kunnen handelen zou ik daar
niet rouwig om zijn.

De firmware versie van het modem moet '3.7.9 modem6' worden?

Als bonus vraag: Weet iemand de lokatie van de Ledn-ADS kast?
(Heb recent eigenlijk niets zien veranderen in de buurt)

Alvast bedankt voor de moeite van het beantwoorden.

gr,
Coen
Rob
2017-03-08 09:18:06 UTC
Post by Coen
[...]
Dat kan. Dan moet je hem zelf op PPPoE (niet relay) configureren en
dan kun je bij de NAT instellingen kiezen voor de mode waarin je het
MAC adres van je computer opgeeft en dan krijgt die het publieke adres
direct op de ethernet interface.

Je kunt ook de config uit bovenstaande voorbeelden gebruiken, maar merk
op dat ze tegenstrijdig zijn. Je moet ergens VLAN tag 6 toevoegen en dat
kan het modem zelf doen (dus je praat PPPoE zonder VLAN over ethernet) of
je kunt het in de machine of router doen (VLAN interface daar aanmaken).
Ik doe het in het modem.

Let ook op dat je de MTU in het modem van 1492 naar 1500 zet want dit
modem support RFC4638 (i.t.t. de fritzbox) dus die irritante MTU
beperking heb je niet.

Ik gebruik zelf firmware 3.7.9.4 modem4 Daarmee heb ik de beste
resultaten. 3.8.0 firmware heeft een bug in de PPPoE relay.
Coen
2017-03-08 23:29:50 UTC
Post by Rob
[...]
Het publieke IP-adres dan op de ethernet interface van de router
configureren? En op de router ook de nat doen?
Ben een beetje huiverig voor een modem met matige nat kwaliteiten.
Evenwel geeft deze optie de minste mtu problemen.
Post by Rob
Let ook op dat je de MTU in het modem van 1492 naar 1500 zet want dit
modem support RFC4638 (i.t.t. de fritzbox) dus die irritante MTU
beperking heb je niet.
Met adsl2 en mijn oude Ubuntu router kan ik nu al een pppoe verbinding
opzetten, maar er zijn merkbaar mtu problemen.

Mar 8 23:57:44 ism3 pppoe[1671]: Packet too big! Check MTU on PPP
interface
Mar 8 23:57:45 ism3 pppoe[1671]: Packet too big! Check MTU on PPP
interface
Mar 8 23:57:47 ism3 pppoe[1671]: Packet too big! Check MTU on PPP
interface

Modem op 1500 en 1480, PPPoE op 1492 en 1472 en alle combinaties van
voorstaande geprobeerd. Dit moet ik nog even goed uitzoeken.
Ik geloof ook als dat mijn pppd/pppoe geen mtu wil doen volgens
voorgaande link.
Post by Rob
Ik gebruik zelf firmware 3.7.9.4 modem4 Daarmee heb ik de beste
resultaten. 3.8.0 firmware heeft een bug in de PPPoE relay.
Mijn modem is geleverd met 3.8.0 modem5.
Er is inmiddels ook een 3.8.1. Ik heb van 7.9, 8.0 en 8.1 alvast maar
even modem4, 5 en 6 klaar gezet.

In ieder geval de livegang van maandag alvast wat voor kunnen bereiden.

Dank!

gr,
Coen
Rob
2017-03-09 12:50:16 UTC
Post by Coen
Post by Rob
[...]
Als je met de router een extra router achter de 130 bedoelt ja.
Zelf doe ik op mij router de PPPoE dus ik heb er niet veel ervaring
mee maar anderen beweren dat het goed werkt.
Post by Coen
Ben een beetje huiverig voor een modem met matige nat kwaliteiten.
Evenwel geeft deze optie de minste mtu problemen.
MTU problemen staan hier los van, even aangenomen dat je router wel
PPPoE met MTU van 1500 ondersteunt (en de ethernet kaart een MTU van 1512)
Post by Coen
Post by Rob
[...]
Wellicht moet je doen: ifconfig eth0 mtu 1512
Wordt dat geweigerd dan een andere netwerkkaart erin.
Post by Coen
Post by Rob
[...]
O ik heb nog geen 3.8.1 getest. Ik had 3.8.0 erin gezet nadat ik
een bug aan de importeur gemeld had (die uiteraard niet was opgelost,
ze zijn daar nogal van het "zet eerst de nieuwste firmware er eens in"
maar die bug zit er al jaren in dus die was uiteraard niet ineens weg)
en toen viel meteen mijn verbinding down die met de vorige versies nog
wel werkte. Dan krijg je weer van die mails van "probeert u eens dit en
probeert u eens dat" maar ik ga daar geen tijd aan verspillen, ze fixen
het maar lekker zelf en anders blijf ik voorlopig op die 3.7.9.4 zitten.
Coen
2017-03-10 21:31:44 UTC
Post by Rob
[...]
Het probleem is voor nu even opgelost.
MTU op 1500 in het modem en 1492 in pppd.
Een kleinere MTU geeft:

pppoe[667]: Packet too big! Check MTU on PPP interface

Een MTU van 1500 geeft:
pppoe[667]: Bogus PPPoE length field (1502)

Maar dat schijnt een oude bug in pppd te zijn.
Eens kijken of dat op mijn oude routertje nog te fixen is.

Om alle websites soepel te kunnen bezoeken heb ik een iptables rule
moeten maken voor MSS Clamping. Path MTU is broken voor heel veel
servers zo blijkt maar weer eens.

Als goed is kan ik nu in het modem maandag met twee klikken
overschakelen van adsl2 naar vdsl.
1: "PPPoE / PPPoA" uit zetten
2: "MPoA / Static or dynamic IP" aan zetten

Als dat allemaal goed gegaan is zal ik nog eens een testje met de DMZ
host doen.

Ik zal het resultaat daarvan hier posten.

gr,
Coen
Coen
2017-03-11 00:31:42 UTC
Post by Coen
Maar dat schijnt een oude bug in pppd te zijn.
Eens kijken of dat op mijn oude routertje nog te fixen is.
Na een gezellig avondje stoeien is het gelukt om dit met terugwerkende
kracht voor Ubuntu 12.04 op te lossen met een nieuwe pppd en pppoe versie.

Voor wie durft en bovendien wat Linux ervaring heeft hier de te volgen
stappen:

Nieuwe pppd builden:

mkdir ppp
cd ppp
apt-get source ppp
cd ppp-2.4.5/
wget -O debian/patches/zz_pppoe1500
"http://git.ozlabs.org/?p=ppp.git;a=patch;h=fd1dcdf758418f040da3ed801ab001b5e46854e7"
dch -i
dpkg-buildpackage -us -uc

[[ppp en ppp-dev installeren]]

Nieuwe pppoe builden:

mkdir pppoe
cd pppoe
wget -4
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/r/rp-pppoe/rp-pppoe_3.11-0ubuntu1.dsc
wget
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/r/rp-pppoe/rp-pppoe_3.11.orig.tar.gz
wget
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/r/rp-pppoe/rp-pppoe_3.11-0ubuntu1.debian.tar.xz
tar -xzvf rp-pppoe_3.11.orig.tar.gz
cd rp-pppoe-3.11/
tar -xf ../rp-pppoe_3.11-0ubuntu1.debian.tar.xz
dch -i
dpkg-buildpackage -us -uc

[[pppoe installeren]]

Mtu op 1500 zetten: klaar!

gr,
Coen
Rob van der Putten
2017-05-03 18:26:35 UTC
Hoi
Post by Coen
Post by Coen
[...]
De ppp versie in Debian Jessie is 2.4.6-3.1.
In de bovengenoemde patch oa;

+ if (!conn->seenMaxPayload) {
+ /* RFC 4638: MUST limit MTU/MRU to 1492 */
+ if (lcp_allowoptions[0].mru > ETH_PPPOE_MTU)
+ lcp_allowoptions[0].mru = ETH_PPPOE_MTU;
+ if (lcp_wantoptions[0].mru > ETH_PPPOE_MTU)
+ lcp_wantoptions[0].mru = ETH_PPPOE_MTU;
+ }

Ik heb de 2.4.6 source gedownload. Hier staat dus het zelfde stukje code
in. Mag hieruit opmaken dat de 2.4.6 ppp RFC 4638 gewoon ondersteund?
Zo te zien is dit in Debian één pakket.
Post by Coen
Mtu op 1500 zetten: klaar!
Vr.Gr,
Rob
Coen
2017-05-03 21:11:45 UTC
Post by Rob van der Putten
[...]
Ik vermoed dat het inderdaad in 2.4.6 wel goed opgelost is.
Mijn patching werkt geloof ik niet 100%. Op dit moment draai ik stabiel
met een mtu van 1492. Met MSS clamping is dat wel uit te houden.

Binnenkort wordt het tijd om eens een andere gateway te bouwen. Dan lost
dit probleem vanzelf op.

gr,
Coen
Coen
2017-05-03 21:22:50 UTC
Post by Coen
Binnenkort wordt het tijd om eens een andere gateway te bouwen. Dan lost
dit probleem vanzelf op.
Schijnbaar werkt mijn eerdere plannetje bij Koos wel:
https://idefix.net/~koos/newstag.cgi/lastmile

Toch nog maar een keer checken wat er bij mij mis gaat.
Ik weet niet welke firmware hij in de Vigor heeft zitten.

gr,
Coen
Rob
2017-05-04 06:30:37 UTC
Post by Coen
Post by Rob van der Putten
[...]
Je kunt ook de Draytek de hele PPP laten regelen en het uitgepakte
verkeer naar ethernet laten sturen, dan heb je die problemen niet
en zit je ook niet met zo'n PPP proces op je computer, gewoon ethernet
interface met publiek adres configureren en MTU van 1500 en in de
Draytek het MAC adres van de ethernet kaart instellen.
Rob van der Putten
2017-05-04 09:51:34 UTC
Hoi
Post by Rob
[...]
Het voordeel van zelf PPP termineren is dat je aparte interfaces hebt
voor het modem en het internet. Die kan je dan dus ook weer apart
firewallen.

Vr.Gr,
Rob
Rob
2017-05-04 10:57:05 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Rob
[...]
Dat is helemaal niet nodig want je modem zit op een RFC1918 adres
dus daar kun je gemakkelijk een uitzondering voor maken.

Ik heb zelfs jaren lang een dergelijke constructie gehad met een
Thomson modem wat gewoon samen met mijn LAN op dezelfde ethernet
kaart zat. Dat is wel even opletten met het configureren van je
firewall maar een risico is het niet.

XS4ALL filtert RFC1918 verkeer dus er kan ook niet gespoofed worden.
Rob van der Putten
2017-05-04 15:23:21 UTC
Hoi
Post by Rob
[...]
Op zich allemaal correct, maar je weet maar nooit wat voor een backdoors
/ bugs / hidden features er in zo'n modem zitten.
Er staat me vaag iets van bij dat er destijds een hoop te doen was over
de veiligheid van ADSL modems en dit zou dan een oplossing zijn.
Het is lang geleden en de details weet ik niet meer.

Vr.Gr,
Rob
Rob
2017-05-04 16:02:22 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Rob
[...]
Als je daar bang voor bent zet je het modem op een aparte poort.
Om hem te managen hoef je alleen established/related verkeer toe
te staan en de rest deny je gewoon vanaf dat adres.
Coen
2017-05-04 19:34:56 UTC
Post by Coen
Ik vermoed dat het inderdaad in 2.4.6 wel goed opgelost is.
Mijn patching werkt geloof ik niet 100%. Op dit moment draai ik stabiel
met een mtu van 1492. Met MSS clamping is dat wel uit te houden.
Ik kan effectief een mtu/mru van 1496 bytes halen.
Wie mijn laatste 4 bytes heeft mag het zeggen :)

Mijn modem doet de vlan tag strippen. Dat zijn 4 bytes...
Dat zou een goede verdachte zijn.
Rob
2017-05-05 07:51:36 UTC
Post by Coen
Post by Coen
[...]
Nee de verdachte is je ethernet kaart die nog wel net 4 extra bytes
aankan voor een eventueel VLAN maar niet de 8 extra bytes voor PPPoE.

Gebruik een andere kaart waarvan je de MTU wel op 1508 of 1512 kunt
zetten...
Coen
2017-05-05 17:56:42 UTC
Post by Rob
[...]
De nic ondersteunt jumbo frames.

Ik kan het modem pingen tot 1512 bytes (1484 + 28 bytes)

***@ism3:~# ping 192.168.1.1 -s 1484 -M do
PING 192.168.1.1 (192.168.1.1) 1484(1512) bytes of data.
1492 bytes from 192.168.1.1: icmp_req=1 ttl=255 time=0.298 ms
1492 bytes from 192.168.1.1: icmp_req=2 ttl=255 time=0.281 ms
1492 bytes from 192.168.1.1: icmp_req=3 ttl=255 time=0.331 ms
^C
--- 192.168.1.1 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 1998ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.281/0.303/0.331/0.025 ms

Ik kan over de ppp0 ook naar buiten pingen. Op een internet gekoppelde
sever kan ik de echo requests tot 1472/1500 ook binnen zien komen. Ik
zie de replies wel vertrekken maar deze komen nooit bij aan. Ik zie ze
niet op ethernet niveau en niet dus ook niet op ppp niveau. Deze blijven
dus bij XS4all hangen of in het modem.

Zo dichtbij, maar nog net niet...

gr,
Coen
Rob
2017-05-05 18:20:33 UTC
Post by Coen
Post by Rob
[...]
Je moet toch ergens iets verkeerd doen... bij mij werkt het wel!
Je hebt toch wel die MTU van 1500 in de PPP setup van het modem ingesteld
ipv de default 1492?
En doe je de VLAN tagging in het modem ipv in de computer? dat scheelt
weer 4 bytes.

ping ping.xs4all.nl -s 1472 -M do
PING ping.xs4all.nl (194.109.6.8) 1472(1500) bytes of data.
1480 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_req=1 ttl=62 time=0.400 ms

Rob
unknown
2017-05-06 11:43:44 UTC
Post by Coen
De nic ondersteunt jumbo frames.
Ik kan het modem pingen tot 1512 bytes (1484 + 28 bytes)
Allereerst: kijk of je ook echt 1512-byte packets ziet.
Ondanks dat je '-M do' opgeeft heb ik stacks gezien die
de zaak netjes begonnen te fragmenteren.

Toen ik zelf hiermee geexperimenteerd heb, leek het erop dat
de DSP code in het modem (7360v1) de zaak blokkeerde.
Dat kan met de Vigor anders zijn maar zou iets zijn wat ik
even zou controleren.
Ikzelf heb "glas" tegenwoordig dus wordt er hier
weinig meer gesleuteld aan VDSL.

Oh ja: de edge routers van XS4all verwachten echt dat je
RFC4938 onderhandelt voordat ze grotere pakketten vrijgeven.
De oude spullen hadden dat niet, maar sinds een paar jaar moet dat.
Heb je je PPP negotiation daarop nagekeken?

Geert Jan

Rob van der Putten
2017-05-03 18:14:25 UTC
Hoi

On 08/03/17 10:18, Rob wrote:

Ik heb zoeven deze thread herontdekt.
Ik kan waarschijnlijk glas krijgen, maar als dit te duur word is VDSL
misschien ook wel iets (Zie thread 'Vragen over glas').
Post by Rob
[...]
In http://www.draytek.com.tw/ftp/Vigor130/Firmware/ zijn een aantal
firmware versies. Elk met een eigen release note.
Wat is precies de PPPoE relay bug? Ik heb sinds kort de Vigor met
3.8.0_m5. So far so good. NB; de MTU op mijn ethernet interface is 1500
(de netwerkkaart kan niet meer en alle slots zijn vol).
En wat is precies het verschil tussen modem 5 en 6? Is dit ergens
gedocumenteerd?

Vr.Gr,
Rob
Coen
2017-05-03 21:05:26 UTC
Post by Rob van der Putten
[...]
Hoi Rob,

De andere Rob in deze groep heeft een probleem met PPPoE relay met
firmware 3.8.0. Om die reden ben ik even op versie 3.7.9.4 blijven
hangen. Wel heel kort getest met 3.8.0 en kon toen in ieder geval wel
verbinding maken. Kwestie van uitproberen of het werkt denk ik.

Ik heb een tijdje met modem 6 gedraaid en nu alweer een paar weken met
modem 4. Het verschil tussen de versies zou moeten zijn dat er wat
verschil in tuning is zodat de verschillende versies beter aansluiten
bij de hardware aan (in ons geval) KPN zijde. Maar ik merk niet veel
verschil. Anderen in deze groep hebben een stabielere lijn met een
bepaalde uitvoering.

gr,
Coen
Rob
2017-05-04 06:36:28 UTC
Post by Rob van der Putten
[...]
Bij mij werkte 3.8.0 niet maar ik weet niet wat nou precies het probleem
was. Ik had geen zin om de door de importeur voorgestelde testjes
te gaan uitvoeren, er zijn al zoveel dingen te doen en de 3.7.9.4
versie werkt.

Het verschil tussen die modems is alleen gedocumenteerd als "for KPN"
en dat soort nietszeggende vermeldingen die dan zowel bij 5 als 6 staan,
niet wat er nou echt verschillend is.
Maar modem 4 doet bij mijn zowel upstream als downstream "FAST" mode
terwijl 5 en 6 upstream "INTERLEAVED" doen, dat scheelt dik in de
roundtriptime (pingtijd). Het door Draytek aangeraden modem clampt tevens
de snelheid op een of andere waarde (een advieswaarde ergens?) ipv naar
maximum te regelen.
Althans bij mij.
Die snelheid was plm 50 Mbit/s wat wel boven mijn abonneesnelheid lag
maar nu niet meer. Met modem 4 heb ik 90-100 Mbit/s.
Maarten Carels
2017-03-08 10:07:56 UTC
Post by Coen
Hoi,
Nadat de levertijd voor de postcode hier een tijdje op 27 maart heeft
gestaan, is het gisteren opeens overgegaan in beschikbaar!
[...]
Post by Coen
Als bonus vraag: Weet iemand de lokatie van de Ledn-ADS kast?
(Heb recent eigenlijk niets zien veranderen in de buurt)
Hoek Bloemistenlaan / Lindenstraat

--maarten
Coen
2017-03-08 18:26:10 UTC
Post by Maarten Carels
Hoek Bloemistenlaan / Lindenstraat
Big Thank You!

Op Google steetview staat daar voordat in september 2016 de donkergrijze
kast zichtbaar wordt eerst nog een lichtgrijze kast.

In de oudste foto's staat er alleen klein cai kast die er nu ook nog
naast staat.

gr,
Coen
Coen
2017-03-09 20:40:56 UTC
On 7-3-2017 23:57, Coen wrote:

<snip>

Is het normaal dat het IP-adres ongewijzigd blijft bij het overzetten
van adsl2 naar vvdsl?

Het IP-adres in de Xs4all brief is namelijk identiek aan het huidige
IP-adres. Het zou wel heel handig zijn maar ik had rekening gehouden met
een wijziging.

gr,
Coen
Timo
2017-03-10 10:07:39 UTC
Post by Coen
[...]
In de meeste gevallen is behoud van ip adres mogelijk, alleen in de gevallen
waar dat niet lukt, wordt er een nieuw ip adres toegewezen.
Timo
Flibsy

Flibsy, kon het even niet laten.
Coen
2017-03-10 19:47:24 UTC
Post by Timo
/ wordt er een nieuw ip adres toegewezen.
Joh!
Ben blij dat het bij wel gaat lukken ondanks een verplaatsing van
centrale naar straatkast :)

Timo bedankt voor de beantwoording.

gr,
Coen
Coen
2017-03-13 18:52:50 UTC
Post by Coen
Nadat de levertijd voor de postcode hier een tijdje op 27 maart heeft
gestaan, is het gisteren opeens overgegaan in beschikbaar!
En vanmorgen vroeg keurig opgeleverd.

Attainable is 68 om 38 Mbit.
Actual is 52 om 5 Mbit (Dat laatste is een beetje jammer.)

Vectoring lijkt nog niet aan te staan.
Het enige wat ik daarover in de Vigor kan vinden is een regel naar de
syslog server:

Mar 13 09:06:57 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=ADSL2+ Annex A
States=SHOWTIME UpSpeed=1031000 DownSpeed=16000000 SNR=6 Atten=23 ]
Mar 13 09:07:19 192.168.1.1 Vigor: DSL: Modem Shut Down from ADSL Phy
Layer (0)
Mar 13 09:08:04 192.168.1.1 Vigor: [Web]WebUI login success from IP
192.168.0.12 [admin]
Mar 13 09:10:16 192.168.1.1 Vigor: Software Rebooting: cmd=1,
fun=DSL_DRV_LineStateSet, line=6861
Jan 1 00:00:00 192.168.1.1 Vigor: DSL: DSL Channel = 0
Jan 1 00:00:37 192.168.1.1 Vigor: [DSL] G.Vectoring Status: OFF
Jan 1 00:00:39 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=5221000 DownSpeed=51937000 SNR=11 Atten=12 ]

Voorlopig nog met 3.8.0_m5.
Ik weet niet of ik daarmee wil experimenteren en/of nog even met Fritz
wil testen wat die aan doorvoer kan halen.

Voorlopig weer een blije gebruiker.

gr,
Coen
Rob
2017-03-14 07:59:27 UTC
Post by Coen
Post by Coen
[...]
Is dat je GEMETEN upload of wat de web en cli interface aangeven?
Want dat laaste klopt voor geen meter... de Actual upload staat
vastgeroest op de 1e snelheid waarmee hij intraint, en later gaat dat
omhoog richting de Attainable door de dynamische snelheid aanpassing maar
dat laat ie dan niet zien. Doe je een speedtest dan krijg je een hogere
snelheid....
Dit is de bug die ik gemeld had waarvoor ze zeiden "probeer eens de
nieuwste versie te installeren".

Maar als je echt geen vectoring hebt dan klopt die 5 Mbit wel.
Coen
2017-03-14 21:56:09 UTC
Post by Rob
Is dat je GEMETEN upload of wat de web en cli interface aangeven?
Gemeten upload is ongeveer 580 KB/s
Post by Rob
Maar als je echt geen vectoring hebt dan klopt die 5 Mbit wel.
Ook de Fritzbox geeft geen vectoring en een vergelijkbare actual speed
als Vigor.

Dus voorlopig laat ik het er even bij totdat vectoring aan gaat.

gr,
Coen
Maarten Carels
2017-03-14 10:10:07 UTC
Post by Coen
Post by Coen
[...]
Straatkast zou vectoring doen volgens de database.

Probeer eens een modem waarvan je weet dat ie dat goed doet op je lijn
om te zien wat je dan haalt. Met 400 meter of zo afstand moet meer dan
52/5 kunnen.

--maarten
Coen
2017-03-14 21:57:49 UTC
Post by Maarten Carels
[...]

Hopelijk met vectoring ooit 100/30 beschikbaar. Dan kan ik zeker de
upgrade vanaf 50Mbit overwegen. Schijnbaar is het wel gepland voor de
kast, maar nog niet aangezet. Wellicht dat ze wachten totdat er meer
lijnen op gezet zijn.

gr,
Coen
A. Dumas
2017-03-15 08:29:18 UTC
Post by Coen
[...]
Misschien toch "even" bellen met de helpdesk. In het gunstigste geval
kunnen ze je precies vertellen wat er aan de hand is en wat er gedaan
wordt, of anders kun je op z'n minst laten weten dat het nog niet naar
wens of verwachting werkt.
Timo
2017-03-15 11:55:26 UTC
Post by Coen
Post by Maarten Carels
[...]
Het is vrij gebruikelijk dat vectoring pas enkele weken na het opleveren van
de streetcabinet wordt geactiveerd. Vermoedelijk om wat tijd te geven om
niet-vectoring capable modems op de kast te (laten) vervangen.
Timo
Coen
2017-05-02 20:23:20 UTC
Post by Coen
Attainable is 68 om 38 Mbit.
Actual is 52 om 5 Mbit (Dat laatste is een beetje jammer.)
En vannacht is dan eindelijk ook de vectoring aan gezet:

May 2 02:04:17 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=5223000 DownSpeed=51997000 SNR=11 Atten=12 ]
May 2 02:04:45 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=5223000 DownSpeed=51997000 SNR=11 Atten=12 ]
May 2 02:05:13 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=5223000 DownSpeed=51997000 SNR=11 Atten=12 ]
May 2 02:06:54 192.168.1.1 Vigor: [DSL] G.Vectoring Status: ON
(Bidirection)
May 2 02:07:12 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=86413000 SNR=5 Atten=12 ]
May 2 02:07:40 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=86413000 SNR=5 Atten=12 ]
May 2 02:08:08 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=86413000 SNR=5 Atten=12 ]
May 2 02:08:36 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=86413000 SNR=5 Atten=12 ]
May 2 02:09:04 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=86413000 SNR=12 Atten=12 ]
May 2 02:09:32 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=89556000 SNR=12 Atten=12 ]
May 2 02:10:00 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=105837000 SNR=6 Atten=12 ]
May 2 02:10:29 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=109754000 SNR=5 Atten=12 ]
May 2 02:10:57 192.168.1.1 Vigor: ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME
UpSpeed=32671000 DownSpeed=109754000 SNR=5 Atten=12 ]

Attainable is 113 om 47 Mit
Actual is 109 (Capped ~ 44) om 33.

Lijn is prima stabiel de afgelopen weken.
Een blije klant!

gr,
Coen