[Opgelost?] Slechte ADSL Verbinding en Loszittende Kabelstekkers
Ano Nima
2017-03-14 13:32:57 UTC
Ik heb jarenlang een "klapperende"ADSL lijn gehad. Vorig jaar kreeg ik
een nieuwe FritzBox 7369. Het probleem leek even verholpen te zijn, maar
na een paar maanden begon het weer opnieuw. Van alles en nog wat
geprobeerd, modem gereset, nieuwe kabels stevig in alle poorten gedrukt,
soms werkte dat even maar niet voor lang.

Een van de merkwaardigste dingen was dat er na het stofzuigen soms geen
internetverbinding meer was, terwijl de modemstekker gewoon in het
stopcontact zat. Dus ging ik op onderzoek uit.

De kabels die de splitter met de FritzBox verbinden liggen op een plek
waar nooit iemand komt, behalve als er gestofzuigd wordt zwiept het
snoer van de stofzuiger soms langs de splitterkabel. Ik ontdekte dat de
stekkers nogal los in de poorten zaten, een klein duwtje en ze zaten
niet meer goed vast. Ik heb dit opgelost door een klein stukje
dubbelzijdig plakband op het plastic gedeelte van de RJ11 (heet dat zo?)
stekkers te plakken (niet op de kant waar de connectors zitten) en heb
de stekkers terug in de poorten geduwd, dat ging wat stroef maar ze
zitten nu wel stevig.

Ieder stekkertje kreeg van mij dezelfde behandeling, van de
telefoonaansluiting naar splitter, van de splitter naar de FritzBox. En
voilà, het werkt! Tot afgelopen weekend toen er gestofzuigd werd, weer
de internetverbinding weg en ik weer alle stekkertjes af en de FritzBox
gereset. Maar er bleek een storing bij mij in de regio te zijn, dus
misschien was dat het probleem dit weekend.

Ik dacht ik schrijf dit verhaal even op mochten er anderen zijn die ook
last hebben van loszittende kabelstekkers. Het gaat bij mij om nieuwe
kabels en een redelijk nieuwe FritzBox. Alleen is mijn splitter oeroud,
die is van 2003, maar volgens de xs4all helpdesk zou die het nog gewoon
moeten doen.

Voor mij was dit stukje huisvlijt de oplossing, al vind ik het jammer
dat ik het niet eerder had bedacht:
Flibsy
2017-03-14 16:19:02 UTC
Post by Ano Nima
[...]
Waarom zit die splitter ertussen? Als je geen analoge telefoon meer hebt,
is die overbodig en kun je hem er beter tussenuit halen.
https://s8.postimg.org/wccyfnd45/Modem_Stekkers.png
Flibsy
Ano Nima
2017-03-14 20:25:57 UTC
Er is nog een analoge telefoon, vandaar.
Flibsy
2017-03-14 22:55:14 UTC
Post by Ano Nima
Post by Flibsy
Waarom zit die splitter ertussen? Als je geen analoge telefoon meer hebt,
is die overbodig en kun je hem er beter tussenuit halen.
Er is nog een analoge telefoon, vandaar.
Even off-topic: Het is het overwegen waard die om te zetten naar een VoIP
account bij bv Cheapconnect. Scheelt een bom duiten.
Flibsy
Loek Frederiks
2017-03-21 07:37:28 UTC
Post by Ano Nima
Post by Flibsy
Waarom zit die splitter ertussen? Als je geen analoge telefoon meer hebt,
is die overbodig en kun je hem er beter tussenuit halen.
Er is nog een analoge telefoon, vandaar.
Analoge aansluiting = sponseren KPN

Maar je moet het zelf weten... als je tegenwoordig meestal onbeperkt bellen bij een mobiele telefoon abbo hebt. Als je toch een vast toestel wilt hebben, neem dan VoIP.
J. J. Lodder
2017-03-14 20:49:26 UTC
Post by Flibsy
Post by Ano Nima
[...]
Waarom veranderen, als het werkt zoals het zit?

Jan
Flibsy
2017-03-14 22:55:14 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Flibsy
Post by Ano Nima
[...]
Er was iets mis met de aansluitingen, dan kun je overbodige potentiële
storingsbronnen er beter meteen tussenuit halen.
Flibsy
Alex Plantema
2017-03-14 21:12:33 UTC
Post by Ano Nima
[...]
Als een splitter schroefaansluitingen heeft, kun je het beste die gebruiken, dat scheelt ook weer storingen. Stekkers gaan op den duur oxideren.
Alex.
Ano Nima
2017-03-16 20:15:29 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Ano Nima
[...]
Het is deze splitter: Loading Image...
Ik woon in een oud huis met dito telefoonaansluiting, deze is een paar
keer doorgemeten maar schijnt goed te zijn.

Het is alsof sommige kabels niet genoeg vastklikken in mijn splitter en
modem, ook nieuwe kabeltjes zitten soms wat los. Ik had met mijn modem
hetzelfde probleem, ook dat heb ik opgelost met dubbelzijdig plakband.

Zou een nieuwe of andere splitter verschil maken en welke splitter heb
ik dan nodig? Het gaat om een gewone ADSL aansluiting, ik heb geen
glasvezel. Bij welke winkel kan ik er eentje kan kopen, want ik heb geen
zin en tijd om thuis te blijven om op een pakje te wachten.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Paul Slootman
2017-03-17 07:45:31 UTC
Post by Ano Nima
Het is deze splitter: https://s14.postimg.org/yypmjinlt/splitter.jpg
Er zit niks in de POTS aansluiting, maar elders schrijf je dat je nog
een analoge telefoon erop heb zitten... iets klopt hier niet.
Post by Ano Nima
Het is alsof sommige kabels niet genoeg vastklikken in mijn splitter en
modem, ook nieuwe kabeltjes zitten soms wat los. Ik had met mijn modem
hetzelfde probleem, ook dat heb ik opgelost met dubbelzijdig plakband.
Da's wel raar. Druk je ze wel ver genoeg in de connector? Ik heb dit nog
nooit meegemaakt (en ik heb al aardig wat aansluitingen onder handen
gehad).

Paul
Ano Nima
2017-03-17 11:23:58 UTC
Post by Ano Nima
[...]
Het is een oude foto die ik ooit gemaakt heb toen ik bezig was om alles
aan te sluiten.
Ik wilde het type splitter laten zien, niet of alle kabeltjes er goed
inzitten :)