Monteurs, Y-cable & bonding
Maarten Bodewes
2017-09-20 22:39:31 UTC
Hoi allemaal,

Dat stelletje amateurs en leugenaars dat XS4ALL op mijn dak stuurde als
monteurs hebben niet de Y-cable gebruikt. Die werkte niet volgens hun
(maar het bellen met de centrale duurde lang, en ze kwamen 2 uur te laat
opdagen). Nu heb ik een enkel kabeltje vanaf de ISRA IPV de dubbele.

Heb ik nou geen pair bonding gekregen hierdoor? Momenteel is het
natuurlijk wel een net rond draadje, geen platte. Kan er nog wat anders
mis zijn? Ik heb natuurlijk geen vaste telefoon of ISDN, nieuw huis.

Groet,
Maarten
MM
2017-09-21 07:26:22 UTC
Post by Maarten Bodewes
[...]
Hoi Maarten,

Als je zo'n isra punt hebt dan is een enkele kabel voldoende voor
pairbonding.

Zelf knippen en plakken vanaf https....
Post by Maarten Bodewes
Te laat opdagen is normaal en als ze geen contact hebben opgenomen om
door te geven dat heb bij de vorige klant langer duurde dan verwacht,
dan is niet netjes.
Maarten Bodewes
2017-09-21 21:24:15 UTC
Post by Maarten Bodewes
https://farm3.staticflickr.com/2744/4221882249_086099b662_z.jpg
Te laat opdagen is normaal en als ze geen contact hebben opgenomen om
door te geven dat heb bij de vorige klant langer duurde dan verwacht,
dan is niet netjes.
Vorige klant? Ik was de eerste. En nee, dat is 'm niet ik heb zo'n ding
met twee connectoren nog :(

Maarten
Maarten Carels
2017-09-21 08:36:50 UTC
Post by Maarten Bodewes
[...]
Nee, wel een modem dat pairbonding aankan.

De DSL aansluiting van de 7581 is een dubbele. De ene zit op de
middelste twee pennen, die is aan de kabel (die Y kabel) gelabeld als
'inner DSL', de andere zijn de twee pennen daar omheen, da's de 'outer
DSL'.

Op zich maakt het niet uit welke je gebruikt, het modem is slim genoeg
om dat uit te vogelen. Je kan in de GUI van het modem zien dat een van
de twee DSL aansluitingen geen signaal ziet, en de andere wel.

Voor bonding moet in je ISRA een tweede aderpaar aangesloten zijn, en
niet alleen daar, maar ook in de las waar in de straat jouw kabel
aangelast is op de dikke kabel naar de straatkast. Soms is dat wel het
geval, vaak ook niet. Op jouw postcode wordt geen bonding aangegeven als
mogelijkheid, dus zo te zien bij jou niet.
Maarten Bodewes
2017-09-21 21:36:27 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Maarten Bodewes
[...]
Hoi Maarten

OK, dus die Y-kabel maakt niet uit bij mij en het feit dat mijn modem
100 Mb/s aangeeft terwijl de postcodecheck 160 Mbit/s aangeeft is niet
omdat ik geen cable-bonding heb gekregen?

Mijn tweede lijntje staat nu op geel: training.

Bedankt voor het antwoord hierboven!
Maarten
Maarten Carels
2017-09-22 08:03:00 UTC
Post by MM
Hoi Maarten
OK, dus die Y-kabel maakt niet uit bij mij en het feit dat mijn modem
100 Mb/s aangeeft terwijl de postcodecheck 160 Mbit/s aangeeft is niet
omdat ik geen cable-bonding heb gekregen?
Je hebt VVDSL op een enkele lijn, dus die 100 Mbit klopt wel aardig,
gezien de afstand.
Post by MM
Mijn tweede lijntje staat nu op geel: training.
Dat kan, dat DSL interface (open lijn) pikt al gauw wat storing op, en
daarop probeert ie wat. Kan weinig kwaad.

--maarten