Streamen van PC naar mijn tv met gebruik van de nieuwe modem
dennisf
2017-03-01 03:37:05 UTC
Hallo, zullie die hier in deze groep zitten zijn veel beter onderlegd en
beschikken over veel meer kennis dan ik. Xs4all ondersteund uitereerd mijn
vraag niet. Er wordt Internet afgeleverd voor een bepaalsde prijs en dat is
het. Op diverse websites word gesproken hoe met de 7581 van alles mogelijk
is, maar nergens wordt uitgelegd hoe. Mensen lyrisch zijn over de
capaciteiten, maar als je niet weet te gebruiken heb je er niet zoveel aan
toch ?

Ik heb begrepen dat dit ding een beetje te snel in de markt is gezet zonder
goede klantondersteuning.Internet werkt hier, maar ik zou zoals hierboven
beschreven ook eens een beetje mij willen verdiepen in de techniek en er
meer uithalen wat belooft is. Is het mogelijk mijn PC te laten streamen naar
mijn TV middels dit modem ? Ik een groot filmliefhebber en usenet is mijn
grote vriend. Alle hulp van jullie techno's ben ik zeer erkentelijk voor als
jullie de tijd en moeite willen nemen. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Greets
dennisf
2017-03-01 03:53:57 UTC
Mijn exuses voor wat taalfoutjes. Het is laat en ik heb ietwat last van het
Heineken-syndroom ;) Ik kan moeilijk de slaap vatten.

Groeten lieve mensen. Ik hoop dat jullie bereid zijn te willen helpen om
het meeste uit deze techniek te halen waar volop mee geadverteerd wordt,
maar waar je als leek zolas ik er een ben geen hol van begrijpt. Ik ben
bekend met vaste IP's en DNS maar niet met de technologie die zo'n beetje om
de paar manden veranderd. Om niet alleen mij, maar ook veel anderen te
helpen. Alvast bedankt !!

Groeten van een welwillende leek
Greets
dennisf
2017-03-01 04:03:17 UTC
6.80 schijnt weer een drama te zijn. Waarom wordt dat modem dan actief
uitgeleverd? Ik denk niet dat dit helemaal eerlijk is. Geef de mensen liever
een iets ouder modem waar alle fouten in zijn opgelost, dan ze een nieuwe
techno-hobby toe te sturen om de boel werkend te krijgen omdat het veel te
vroeg na te weinig onderzoek in de markt is gezet. Verder ben ik ook een
beroepszeikerd, zei mijn ex-vriendin ook. Maar als ik relatief veel geld
betaal aan een club als Xs4all, wil ik ook waar voor mijn geld. En niet met
een kluitje in het riet gestuurt worden wat die hele website nu behelst. Je
kan geen donder vinden en alles leid tot het bestellen van nieuwe producten.
Hebben we dus geen reet aan.
Greets
Paul Slootman
2017-03-01 11:05:13 UTC
Post by dennisf
meer uithalen wat belooft is. Is het mogelijk mijn PC te laten streamen naar
mijn TV middels dit modem ? Ik een groot filmliefhebber en usenet is mijn
Wat heeft de modem ermee te maken als je vanaf jouw PC iets wilt
streamen naar jouw TV, die vermoedelijk beiden op hetzelfde lokale
netwerk aangesloten zitten? Je zou op je PC iets van plex server moeten
zetten, en een plex client op je TV. Of die daar slim genoeg voor is heb
je niet verteld.

Paul
peter
2017-03-01 17:50:08 UTC
Post by Paul Slootman
Post by dennisf
[...]
of als zowel de PC als de TV een HDMI aansluiting hebben gewoon een
kabeltje tussen beide.

mvg

peter
dennisf
2017-03-01 21:04:12 UTC
Gaat er juist om geen meerdere kabels aan te hoeven leggen. Mijn TV is een
relatief recente Sony, maar kan er geen software op installeren. Wel kan ik
droodloos Netflix kijken want het modem en tv van zijn hetzelfde wachtwoord
voorzien en is er dus een verbinding. Mijn vraag is dus of mijn PC die met
cat5 aan dit modem hangt ook zijn signalen naar het modem kunnen sturen,
waarna het met Wifi naar de tv kan. Ik heb eindeloos gezocht en de meest
prachtige verhalen gelezen wat dit modem allemaal kan, maar nergens staat
uitgelegd hoe.

Een kabel dwars door mijn woning richting muur en tv zie ik niet zo zitten.
Alles is tegenwoordig toch draadloos? Maar waarom kan mijn PC dan niet op
mijn TV? Volgens de makers van FritZ kan het allemaal, maar men beperkt zich
tot reclame en geen uitleg hoe het dan ingesteld moet worden.

Plex-servers? Is dat niet iets uit 2005, een soort van softwarematige
beheersomgeving ?

Greets
peter
Erik
2017-03-01 21:16:42 UTC
Post by dennisf
[...]
Je kunt een harddisk aan de fritzbox usb poort hangen met bestanden.
Die ziet de TV en speelt ze af.
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/274_FRITZ-Box-Media-Server-instellen/
Dit kan ook met software op je PC
Zelfs mijn telefoon speelt zo af op mijn TV
peter
Paul Slootman
2017-03-02 08:38:17 UTC
Post by dennisf
[...]
De modem is gewoon een brug tussen bedraad en wifi, die doet niks
actiefs aan het "doorsturen". Jouw pc moet gewoon de TV op z'n IP adres
aanspreken en dan heb je verbinding. Afhankelijk van wat je TV kan kun
je wel of niet dingen streamen. Maar meestal is het dan de TV die het
bij de PC ophaalt. De modem is absoluut geen actief onderdeel hierin.

Paul
dennisf
2017-03-01 22:04:50 UTC
Bedankt voor je antwoord Erik.

Maar mijn TV heeft maar een beperkt aantal codecs aan boord en speelt dus
niet alles af als ik er een harde schijf aan mijn modem hang en het dan met
dat FritZmediacenter stream. Ik dacht juist deze probs te kunnen ondervangen
om het direct van de PC middels het modem te kunnen streamen en de correcte
codec voor beeldweergave al op de pc heeft plaatsgevonden. Want Sony maakt
hele mooie TV's maar als je geld eenmaal is besteed in de winkel houd de
ondersteuning al snel op. Gezien technologische veranderingen per dag
plaatsvinden denk ik dat mijn 2 jaar oude TVtje niet meer beschikt over de
meest recente codecs.

Misschien wil ik ook wel een beetje teveel. ;)

Maar ik zou heel graag horen van iemand die bovenstaande situatie werkend
heeft gekregen als het al mogelijk is. En als het niet mogelijk is, is het
gewoon een typisch geval van jammer-voor-mij.

Greet
Greets
Miquel van Smoorenburg
2017-03-01 23:15:56 UTC
Post by dennisf
[...]
Het modem is niet magisch, het kan niet meer dan een PC. Als je een
stream wil sturen naar je TV kan je dat het beste vanaf je PC doen.
Als je TV geen manier heeft om via het netwerk een stream te
ontvangen, dan houdt het gewoon op.

Heeft je TV niet DLNA support? (google daarop). Allerlei software kan
DLNA server zijn, en je TV dan DLNA client.

VLC kan dat, maar Windows Media Player ook. Zie bv
https://www.howtogeek.com/215400/how-to-turn-your-computer-into-a-dlna-media-server/

Mike.
dennisf
2017-03-02 05:06:54 UTC
Bedankt voor je reactie Miquel als ten allereerste !!

Ik stel het zeer op prijs dat je mee denkt. Mijn TV betreft de Sony kdl
42w705b met wifi en van alles aan boord. Er zou van alles technisch mogelijk
moeten zijn, alleen is het voor een consument zoals ik die zich niet hier de
hele dag in verdiept ietwat onduidelijk. Modem werkt hier prima (7581, dat
nieuwe ding). Netflix werkt ook streamend helemaal goed. Bij de TV een hele
lange cijfercode ingevoerd opdat ze met elkaar kunnen communiceren. En dat
werkt helemaal goed. Maar is het ook mogelijk om films van mijn pc die aan
de modem hangt middels de Fritz te versturen naar mijn TV? Of moet ik een
kaartje kopen en ergens in een PCI-slot hangen in mijn pc ? PC hangt met
cat5 aan de modem als enige. Volgens Frtiz is alles mogelijk, alleen wordt
niet uitgelegd hoe.

Ik aangezien ik ongeveer tien jaar geleden een beetje ben afgehaakt met de
nieuwste technologien, ik weet het, het is natuurlijk een open deur, ben ik
niet meer helemaal op de hoogte. Ik heb nog websites gemaakt in XHTML met
divjes die in de CSS werden gepositioneerd en wel door de W3C keuring kwamen
met het zicht de code zo minimalistisch te houden opdat geen enkele browser
met een overschot aan niet-relevante code over zijn nek zou kunnen gaan,
maar wat je vandaag hebt geleerd is soms morgen al weer verleden tijd. En
het gaat allemaal soms zo snel dat ik er soms niets meer van begrijp. Zeker
op hardwaregebied, dus vandaar.. Ik heb nog papieren boeken en VHS
meegemaakt. Stiekum videootjes uit de videotheek kopieren ;)

Alvast bedankt voor jullie meedenken en eventuele reacties. Ik stel ze zeer
op prijs !

greets
Mike.
US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
2017-03-02 07:14:00 UTC
Maar is het ook mogelijk om films van mijn pc die aan de modem hangt
middels de Fritz te versturen naar mijn TV?
Ondanks dat mijn Sony TV redelijk recent is en met AndroidTV is uitgerust,
heb ik toch een apart multimedia-kastje eraan hangen met daarop Kodi
(https://kodi.tv/).

Dat is een stuk flexibeler en sneller (AndroidTV is best dramatisch), en
met het juiste kastje (bv een Raspberry Pi 3) kun je via WiFi van alles
streamen (van je eigen server/NAS, van online bronnen, etc).

Het enige dat de Raspberry Pi 3 niet (echt) aan kan is H.265 content (daar
heb je dan weer goedkope Chinese Android kastjes voor, die zijn vaak
voorzien van hardware H.265 decoders).
robert
Paul Slootman
2017-03-02 08:43:19 UTC
Post by US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
[...]
Merkwaardig, ik had altijd een aparte HTPC'tje naast de TV staan, maar
sinds ik m'n Sony Android TV in 2015 gekocht heb draait Kodi perfect
daarop. Ik kreeg ook onlangs een bericht dat binnen vorige week en
volgende week Android 6 gedownload gaat worden, dus Sony ondersteunt 2
jaar oude TV's nog wel.
[...]
Hmm, De Android met Kodi op mijn TV is wel heel wat sneller dan Kodi op
een RPi3. Wel bedraad aansluiten.

Paul
US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
2017-03-02 09:06:14 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Ik heb een tijdje Kodi op m'n TV geprobeerd, maar ik vond het maar matig
werken. Het grote probleem, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan
AndroidTV, is dat het me niet lukte om makkelijk even te switchen tussen
Kodi en bv digitale TV. Als ik daarna weer terug naar Kodi ging werd de app
gewoon opnieuw opgestart, en daar had ik het geduld niet voor.

Sony stuurt inderdaad wel regelmatig updates op, dat is me tot nu toe best
meegevallen.
Post by Paul Slootman
[...]
Bedoel je dan sneller qua streamen? Daar kan ik me op zich wel iets bij
voorstellen, de Sony doet 5Ghz (tenminste, die van mij) en de RPi3 alleen
2.4Ghz (ik heb zelf geen optie om bedraad te werken, tenzij ik echt heel
veel om ga gooien en kabels ga trekken, en daar heb ik geen zin in).

Overigens gebruik ik nu een Nexbox A95, dat is zo'n Chinees Android
apparaatje die ik ooit voor €25 gekocht heb. Inmiddels kun je daar Android
vanaf gooien en er LibreELEC (ook Linux) op installeren, en dat bevalt me
erg goed: UI is snel, WiFi werkt prima, hardware H264/H265 decoding, en
omdat het een vrij standaard Linux is kun je er makkelijk je eigen dingen
mee doen (voorbeeld: Kodi's NFS implementatie is nogal traag, dus gebruik
ik de native Linux NFS client om m'n NAS te mounten).
robert
Paul Slootman
2017-03-03 07:47:10 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Bij mij blijft Kodi gewoon draaien als ik wat anders ga doen (kabel
TV/satelliet ontvanger/Youtube/Netflix), lijkt haast alsof jouw TV dan
minder RAM heeft (Android schiet dan niet-voorgrond apps af om ruimte te
maken). Ik kan mij voorstellen dat dat dan wel vervelend is, Kodi start
ook niet zo snel op...

Paul
US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
2017-03-03 10:32:11 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Precies, ik denk dat de TV een beetje ondergedimensioneerd is afgeleverd
wat dat betreft (of dat er teveel Sony-eigen spul meedraait waaraan alle
RAM besteed wordt).
robert
Rob
2017-03-02 08:48:26 UTC
Post by dennisf
[...]
Ik ken niet specifiek die TV maar in het algemeen kun je wel stellen
dat Sony een verborgen agenda heeft bij het aanbieden van flexibiliteit
in het gebruik van media. Zij produceren niet alleen apparatuur maar
ze hebben zelf ook een groot mediabedrijf, en de 1e beslissing in hun
spullen is altijd "hoe beschermen we onze content" en niet "hoe kan de
klant zo handig en flexibel mogelijk naar films kijken met dit product".

Omdat ik dit apparaat niet ken ga ik niet stellen dat wat je wilt niet
mogelijk is, maar er liggen bij Sony meestal wel overal beren op de weg.

Een goedkoop Koreaans of Chinees merk is wat dat betreft meestal handiger.
A. Dumas
Inderdaad: http://pdf.crse.com/manuals/14HE334111/NL/playhomenw.html
Miquel van Smoorenburg
2017-03-02 12:28:36 UTC
Post by dennisf
[...]
Nogmaals, de fritzbox heeft daar weinig mee te maken. Die zit
alleen als netwerk pakket doorgeefluik ertussen, maar doet niets
actiefs.
Post by dennisf
[...]
Het is niet dat de functionaliteit die jij zoekt niet in de
Fritzbox zit, die heeft er gewoon niets mee te maken. Je kan
er ook geen koffie mee zetten, en je kan je er ook niet mee scheren.

Zoals ik zeiL
Post by dennisf
[...]
En zoals iemand anders opmerkte:
http://pdf.crse.com/manuals/14HE334111/NL/playhomenw.html

Dus je PC als DLNA server, je TV als DLNA client.

Succes!

Mike.
dennisf
Mike.
Linea Recta
2017-03-05 19:54:45 UTC
Post by dennisf
[...]
Nee hoor. Koop een Chromecast. Werkte ook prima toen ik nog een fritzbox
had.
--
|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os
Loek Frederiks
2017-03-06 16:18:17 UTC
Post by Linea Recta
Nee hoor. Koop een Chromecast. Werkte ook prima toen ik nog een fritzbox
had.
Of een AppleTV, dan met home sharing videos delen via iTunes op PC/Mac (wel video bestanden importeren). Nadeel is alleen dat je iTunes moet draaien als je videos wilt kijken en videos h.264/.mk4 moeten zijn.

Mijn zus snapt het zelfs.

Plex is allemaal te moeilijk voor niet-techneuten. DLNA is meestal gedoe met codec en containers.

Als die Sony TV AndroidTV draait, werkt misschien Kodi/SPMC/MrMC uit de Google Playstore.

Ik heb zelf geen geloof in het Smart stuk van TVs. Ga altijd voor een externe media speler (Chromecast, AppleTV, Shield etc). Plex is een leuke interface, maar voor mij allemaal overkill. Laten mappen op de PC sharen via SMB/Samba, dan op een media speler Kodi/SPMC/MrMC.
Miquel van Smoorenburg
2017-03-06 22:33:41 UTC
Post by Linea Recta
[...]
Dan kan je alleen vanaf een Android device met bepaalde apps streamen,
of vanuit de Chrome Browser op de desktop (screen mirroring of websites
die chromecast support hebben zoals youtube).

Als dat voldoende is dan is dat inderdaad een prima oplossing
(ik heb er ook een).

Of is er inmiddels een manier om vanuit VLC of Windows Mediaplayer
naar je Chromecast te streamen?

Mike.
Wil Taphoorn
2017-03-07 11:41:52 UTC
Post by Linea Recta
[...]
Chromecast heeft ook een DLNA client. Met een tool die het multiscreen protocol
(DIAL, 2ndscreen) ondersteunt kun je 'm vanaf elke DLNA-server laten streamen,
ook vanaf de Fritzbox mediaplayer (USB storage).
Wil
Gerard van Beusekom-Fretz
Vanuit build 15048 van Windows 10 in elk geval nog nniet
Linea Recta
2017-03-07 13:09:11 UTC
Post by Linea Recta
[...]
VLC zit ik ook op te wachten. Had iets gelezen dat daaraan nog wordt
gewerkt.
Wel de laatste versie van PowerDVD, maar die heb ik nog niet getest.
Voorlopig gebruik ik 3 handige Chrome extensies:
1. Videostream, voor het afspelen van media op je eigen netwerk naar TV.
(Nog geen mediaformaat tegengekomen dat niet kon worden afgespeeld)
2. Play to for Chrome, om video van internet sites full screen op je TV af
te spelen. (uitzendinggemist)
3. Youtube, werkt uiteraard ook vlekkeloos.
NB alles onder Windows 7 hier, bestuurd vanaf laptop of PC. Een compatible
telefoon heb ik nog steeds niet. Tele2 modem.
--
|\ /|
| \/ |@rk
\../