Waarschuwingen in Windows DNS Client log
FW
2017-04-06 12:14:23 UTC
Hallo,

In de Event viewer (gebeurtenislogboek) van Win7 Prof kom ik tegenwoordig
bijna dagelijks dit soort waarschuwingen tegen:

In de naamomzetting voor de naam wpad.fritz.box is een time-out opgetreden
omdat geen van de geconfigureerde DNS-servers reageert.

In de naamomzetting voor de naam isatap.fritz.box is een time-out
opgetreden omdat geen van de geconfigureerde DNS-servers reageert.

In de naamomzetting voor de naam imap.xs4all.nl is een time-out opgetreden
omdat geen van de geconfigureerde DNS-servers reageert.

In de naamomzetting voor de naam teredo.ipv6.microsoft.com is een time-out
opgetreden omdat geen van de geconfigureerde DNS-servers reageert.

Bron: Microsoft-Windows-DNS-Client
Niveau: Waarschuwing
Gebruiker: NETWORK SERVICE
________________

Weet iemand hoe ik deze waarschuwingen laat verdwijnen?

Bedankt alvast.
Alex Plantema
2017-04-06 18:56:05 UTC
Post by FW
Bron: Microsoft-Windows-DNS-Client
Niveau: Waarschuwing
Gebruiker: NETWORK SERVICE
Weet iemand hoe ik deze waarschuwingen laat verdwijnen?
Welke DNS-servers gebruik je dan?
Alex.
FW
2017-04-06 21:27:01 UTC
Post by FW
Bron: Microsoft-Windows-DNS-Client
Niveau: Waarschuwing
Gebruiker: NETWORK SERVICE
Weet iemand hoe ik deze waarschuwingen laat verdwijnen?
Welke DNS-servers gebruik je dan?
In de FB staan deze:

DNS servers used:
194.109.6.66
194.109.9.99 (currently used for standard queries)
213.75.116.129
Flibsy
Flibsy
FW
2017-04-06 22:26:36 UTC
Post by Flibsy
Post by FW
[...]
Volgens ipconfig:

DNS-servers . . : fd00::ca0e:14ff:fed2:4c41
192.168.178.1

Volgens eigenschappen LAN:

Flibsy
2017-04-06 23:07:40 UTC
Post by FW
[...]
https://s30.postimg.org/cfxjmbnap/IPv4.jpg
https://s3.postimg.org/bzz0zkhwz/IPv6.jpg
Lijkt me ok. Hebben andere lokale hosts hetzelfde verschijnsel?
Flibsy
FW
2017-04-07 08:03:03 UTC
Post by Flibsy
Post by FW
[...]
Bedankt voor de suggestie, had ik nog niet aan gedacht. Een andere Win7
pc, die via een andere LAN-poort aan de FB hangt, heeft geen enkele DNS
Client Event in zijn gebeurtenislogboek staan.
Flibsy
2017-04-07 09:21:10 UTC
Post by FW
Post by Flibsy
Post by FW
[...]
En wat gebeurt als je de LANpoorten wisselt?
Etcetera.

Succes met de zoektocht!
Flibsy
FW
2017-04-11 13:53:37 UTC
Post by Flibsy
Post by FW
Post by Flibsy
Post by FW
[...]
Toch eerst maar eens de FB opnieuw opgestart (geen reset). Resultaat: geen
DNS-waarschuwingen meer in het gebeurtenislogboek. Misschien was er iets
in de knoop geraakt in de FB?
Flibsy
2017-04-11 14:14:55 UTC
Post by FW
Post by Flibsy
Post by FW
Post by Flibsy
Post by FW
[...]
Kan altijd. Fijn dat het in orde is nu.
Flibsy
Erik Baas
Erik.
MM
2017-04-12 06:48:18 UTC
Post by Erik Baas
Post by Flibsy
Post by FW
Post by Flibsy
Post by FW
Post by Flibsy
Op Fri, 07 Apr 2017 00:03:02 +0200 schreef Flibsy
Post by Flibsy
NIET DUBBEL POSTEN AUB!! ;-)
Flibsy
2017-04-12 07:31:02 UTC
Post by MM
Post by Erik Baas
KNIPPEN SVP!! :-(
NIET DUBBEL POSTEN AUB!! ;-)
Niet schreeuwen graag.
Flibsy
Rob
2017-04-11 15:49:18 UTC
Post by FW
Toch eerst maar eens de FB opnieuw opgestart (geen reset). Resultaat: geen
DNS-waarschuwingen meer in het gebeurtenislogboek. Misschien was er iets
in de knoop geraakt in de FB?
DNS resolvers in een router werken bijna nooit goed.
Beter niet gebruiken en rechtstreeks de provider DNS servers of
andere servers waar je de voorkeur aan geeft in je PC zetten.
FW
2017-04-12 08:49:22 UTC
Post by Rob
DNS resolvers in een router werken bijna nooit goed.
Beter niet gebruiken en rechtstreeks de provider DNS servers of
andere servers waar je de voorkeur aan geeft in je PC zetten.
Betekent dat ook dat ik DNS in de FB op een of andere manier moet
uitschakelen? Zo ja, dan heb ik geen idee hoe ik DNS op de IPTV-box moet
instellen. Idem voor een ander kastje dat aan de FB hangt en dat door de
fabrikant nogal dichtgetimmerd is.
Miquel van Smoorenburg
2017-04-12 08:52:40 UTC
Post by FW
Post by Rob
[...]
Als je denkt dat DNS niet goed werkt, dan zal de rest ook wel
niet goed werken. Als je dat pad op gaat dan is de enige optie
de Fritzbox te vervangen door een ander modem. Helaas kan dat niet,
want volgens deze denkwijze doet geen enkel modem het goed.

Ik zou wat pragmatischer zijn :)

Mike.
Maarten Carels
2017-04-12 09:14:35 UTC
Miquel van Smoorenburg <***@xs4all.nederland.invalid> wrote:
[...]
Post by Miquel van Smoorenburg
[...]
Enige 'probleem' dat ik met de DNS in de FB ooit gehad heb is een
feature, DNS Rebind Protection.

Als de resolver op een vraag een antwoord krijgt (van 'buiten') dat ip
adressen 'binnen' bevat vertrouwt ie het niet (meestal terecht), en
geeft het antwoord niet door. Bij A records (ipv4 dus) is dat vrijwel
altijd terecht, maar bij AAAA (ipv6) zou dan met bepaalde (jouw)
domeinen wel goed kunnen zijn. In dat geval is de oplossing simpel, voeg
die domeinen toe aan de uitzonderingenlijst (Home Network->Home Network
Overview->Network Settings).

Als je wil weten wat daar precies achter zit, zoek eens op DNS Rebind
Protection, is te lang om hier zo uit te leggen.

--maarten
A. Dumas
2017-04-12 09:33:02 UTC
Post by Maarten Carels
Als je wil weten wat daar precies achter zit, zoek eens op DNS Rebind
Protection, is te lang om hier zo uit te leggen.
Ja Mike, zoek nou eens op wat dat betekent voordat je weer onzin verkoopt :D

(Ik weet het, "je" was vast voor FW bedoeld of in het algemeen.)
Maarten Carels
2017-04-12 13:16:29 UTC
Post by A. Dumas
Post by Maarten Carels
[...]
Alexandre, je weet best wat Mike's en mijn functie zijn. Je weet ook
best dat ik Mike weinig hoef uit te leggen.....

En lezen is ook een kunst.

--maarten
A. Dumas
2017-04-12 13:33:39 UTC
Post by Maarten Carels
Post by A. Dumas
Post by Maarten Carels
[...]
Sjees, was toch duidelijk dat ik een grapje maakte, cq. probeerde te
maken? Met de smiley EN de uitleg.
FW
2017-04-12 14:07:48 UTC
Op Wed, 12 Apr 2017 10:52:40 +0200 schreef Miquel van Smoorenburg
Post by Rob
[...]
Heel pragmatisch beperk ik me voorlopig slechts tot verbetering van DNS ;)
Ik heb Namebench een tijdje laten draaien
(https://code.google.com/archive/p/namebench/ )

Namebench kwam met het volgende resultaat:

Google Public DNS is 465.2% faster than your current primary DNS server

Recommended configuration (fastest + nearest):

Primary Server
8.8.8.8 Google Public DNS

Secondary Server
198.153.192.1 Norton DNS US

Tertiary Server
129.250.35.251 NTT-2

Vanavond draai ik hem voor de zekerheid nog een keer en dan wijzig ik de
DNS servers in mijn pc's.
Miquel van Smoorenburg
2017-04-12 14:59:16 UTC
Post by FW
Primary Server
8.8.8.8 Google Public DNS
Vanavond draai ik hem voor de zekerheid nog een keer en dan wijzig ik de
DNS servers in mijn pc's.
.. zodat Google je nog veel beter kan tracken, de hostname van elke
site die je bezoekt wordt dan alsnog opgeslagen, voor het geval
er sites zijn die nog geen google-ads / trackers hebben.

Mike.

Rob
2017-04-12 11:21:43 UTC
Post by FW
Post by Rob
[...]
Ik zou me over de IPTV box geen zorgen maken.
Maar als je op je eigen computer (daar ging het toch om?) DNS problemen
hebt dan is het omzeilen van onbetrouwbare resolvers de 1e actie.

Overigens gaven bepaalde resolvers bij XS4ALL onlangs ook problemen,
ik heb toen maar weer het direct bij de bron resolven ingesteld op
mijn computer en moet het experiment of dat nog nodig is nog doen.
(zodat het weer terug geschakeld kan worden)

Symptoom was toen: problemen met DNSsec.
Erik Baas