DSL en Slimme Meter storing !?
Rudi
2017-12-28 16:19:11 UTC
Hallo !

Recentelijk hebben wij een slimme (sluwe) electriciteits meter
gekregen. Nadat de meter
is geiinstalleerd zie ik af en toe (een keer of 3 a 4 per dag) mijn DSL
lijn down gaan
[DSL not responding (no DSL synchronization).] op mijn 7369. Kan het zijn (zijn
er meer mensen met dit probleem ?) dat mijn meter stoort door de GPRS
communicatie op mijn DSL kabel ( bijgeleverde kabel plm. 1.5 m ) en daardoor
de storing op mijn lijn veroorzaakt !?

Mijn lijn is verder wel in orde 106/30 Mbit/s

Heel typisch dat het begonnen lijkt te zijn na plaatsing van de meter

Enig idee ?!

Rudi
Dirk T. Verbeek
2017-12-28 16:32:33 UTC
Op 28-12-17 om 17:19 schreef Rudi:
> [...]
>
> Mijn lijn is verder wel in orde 106/30 Mbit/s
>
> Heel typisch dat het begonnen lijkt te zijn na plaatsing van de meter

Ik dacht dat die dingen (op dit moment) maar eens in de vele dagen
contact maakten...
rudi
2017-12-28 16:35:09 UTC
On 2017-12-28 16:32:33 +0000, Dirk T. Verbeek said:

> Ik dacht dat die dingen (op dit moment) maar eens in de vele dagen
> contact maakten...

Mij is verteld dat de eerste weken na installatie dit (veel) frequenter
is. (ter test)

R.
Flibsy
2017-12-28 16:55:13 UTC
rudi <***@xs4all.nl> wrote:

> Mij is verteld dat de eerste weken na installatie dit (veel) frequenter
> is. (ter test)

Is instelbaar via je energieleverancier. Voor mij staat het op een
kwartier, zo kan het stroomverbruik geanalyseerd worden door mijn app.

Flibsy
Luuk
2017-12-28 21:46:41 UTC
On 28-12-17 17:55, Flibsy wrote:

> Is instelbaar via je energieleverancier. Voor mij staat het op een
> kwartier, zo kan het stroomverbruik geanalyseerd worden door mijn app.

Niet dat ik elk kwartier geinteresseerd ben in mijn stroomverbruik,
maar kan je een link geven met meer info hierover?
Flibsy
2017-12-28 23:04:38 UTC
Luuk <***@invalid.lan> wrote:

[ over frequentie uitlezen meterstanden ]

Bijvoorbeeld:
http://www.energiebusiness.nl/2016/12/06/greenchoice-geeft-inzicht-om-energie-te-besparen-via-slimme-meter-met-boks/

Flibsy
Luuk
2017-12-29 09:04:46 UTC
On 29-12-17 00:04, Flibsy wrote:

> [ over frequentie uitlezen meterstanden ]

> Bijvoorbeeld:
> http://www.energiebusiness.nl/2016/12/06/greenchoice-geeft-inzicht-om-energie-te-besparen-via-slimme-meter-met-boks/

Inmiddels effe Google gestart, en dan komt deze dichter bij wat ik zocht:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1578510/0

;)
Flibsy
2017-12-29 11:48:49 UTC
Luuk <***@invalid.lan> wrote:

> Inmiddels effe Google gestart, en dan komt deze dichter bij wat ik zocht:
> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1578510/0
>
> ;)

Succes!

Flibsy
Dirk T. Verbeek
2017-12-28 18:15:47 UTC
Op 28-12-17 om 17:35 schreef rudi:

> Mij is verteld dat de eerste weken na installatie dit (veel) frequenter
> is. (ter test)

Oh, ja dat klinkt aannemelijk.

Erik
2017-12-29 16:08:43 UTC
On Thu, 28 Dec 2017 17:35:09 +0100, rudi <***@xs4all.nl> wrote:

>Mij is verteld dat de eerste weken na installatie dit (veel) frequenter
>is. (ter test)

Op mijn Kaifa meter kan ik de datum en tijd van laatste uitlezing zien.
Dit doe ik door meervoudig op de oranje knop te drukken.

Erik
Erik
2017-12-29 18:43:13 UTC

Hier begonnen de problemen, toen mijn buurman de WiFi op kanaal 2 zette.

Erik
BUSSIE
2017-12-29 12:48:19 UTC
On Thu, 28 Dec 2017 17:19:11 +0100, Rudi <***@xs4all.nl> wrote:

> [...]
>
>Mijn lijn is verder wel in orde 106/30 Mbit/s
>
>Heel typisch dat het begonnen lijkt te zijn na plaatsing van de meter

Hoi,

poosje geleden is bij mij ook slimme meter geïnstalleerd en mijn
Fritzbox (7360V2) zit er op 30 centimeter vandaan in de meterkast.

Heeft hier geen enkel probleem veroorzaakt, dus niet herkenbaar.

Maar ik lees dat je een 7369 hebt.
Heb deze box ook gehad en vond dat een zeer instabiele box. Heb de box
derhalve ook vervangen door de 7360V2 (heb geen bonding, dus geen 7369
nodig).
Zou me dus niks verbazen dat de combi slimme meter met de 7369
problemen veroorzaakt.

Heb je niet toevallig even een andere Fritzbox liggen waarmee je kan
testen?

Groet,

bussie
GB
2017-12-29 15:34:53 UTC
Op Thu, 28 Dec 2017 17:19:11 +0100 schreef Rudi <***@xs4all.nl>:

> Heel typisch dat het begonnen lijkt te zijn na plaatsing van de meter

Hallo,

(Ik weet niet of het onderstaande op jouw situatie van toepassing is, ma=
ar =

kijk ook even naar je gasmeter.)

Ik heb een Itron DSMR 4.2 G4 RF1, die eens per uur draadloos meterstande=
n =

doorgeeft aan de elektriciteitsmeter. Dit is dus een potenti=EBle =

storingsbron, zeker met de nabijheid van buren met dezelfde gasmeters. D=
e =

monteur van de gasmeter beweerde dat gasmeter en elektriciteitsmeter max=
. =

15 meter van elkaar verwijderd mogen zijn. De gasmeter moet dus met een =
=

redelijke signaalsterkte werken.

Na wat gezoek, heb ik ontdekt dat het contact tussen gas- en =

elektriciteitsmeter via het M-Bus-protocol verloopt in de ISM-band op =

868.3 MHz. Je kunt in je FB onder DSL Information > Spectrum checken of =
je =

FB die frequentie gebruikt en zo ja, of de Signal-to-noise ratio op of =

rond die frequentie zo nou en dan instort.

Succes.

2017-12-29 16:23:13 UTC
GB <***@despammed.net> wrote:
> [...]
> FB die frequentie gebruikt en zo ja, of de Signal-to-noise ratio op of
> rond die frequentie zo nou en dan instort.

868.3 MHz ligt ver ver ver boven de hoogste door VDSL gebruikte frekwentie.

Het vermogen zal ook niet zo hoog zijn dat er storing door inpraten op
de electronica te verwachten zijn (10mW ERP).

Een waarschijnlijker kandidaat is de GPRS verbinding naar het mobiele
telefoonnet, zeker als er ter plekke slechte dekking is.

Maar je zou verwachten dat het door een beetje anders plaatsen van de
spullen en/of het wat netter leggen en opbossen van de kabel van ISRA
naar modem wel op te lossen moet zijn. Die kabel is helaas idioot lang
bij de Fritzbox.