VPlus in Assen?
hkoster1
2018-04-02 09:29:36 UTC
Ik stap binnenkort over naar XS4ALL met een 160 Mbit/s contract, waarvoor mijn aansluiting met een enkel aderpaar een upgrade krijgt - naar ik dacht het inlassen van het tweede NL2 aderpaar om pair bonding mogelijk te maken. Ik heb inmiddels een afspraak met KPN voor 25 april a.s. om dit mogelijk te maken.

Maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van, want de netco-fourstack site laat iets anders zien, niet alleen voor mijn eigen adres op 138 meter van de SDF wijkkast, maar ook voor alle 22 appartementen in ons gebouw:

Actuele situatie
Koper/DSL: 104 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: -

Planned Upgrade 24 april 2018
Koper/DSL: 213 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: -

Wat opvalt:

1. De upgrade is gepland een dag voor mijn eigen afspraak met de KPN monteur.
2. Zou bij pair bonding de upgrade niet onder "Bonded Koper/DSL" moeten staan?
3. En zou met pair bonding de snelheid dan niet 2x 104 = 208 Mbit/s zijn?
4. En waarom de upgrade meteen voor alle appartementen - het zou immers al heel toevallig zijn als alle bewoners hier gaan overstappen naar XS4ALL Plus en pair bonding hebben aangevraagd.

Zou het kunnen dat KPN VPlus in onze SDF wijkkast (Asn-C) gaat uitrollen?
Ik ben benieuwd.
hkoster1
2018-04-02 13:38:35 UTC
Ik heb nog een aantal adressen bij mij in de buurt (ook met enkele aderparen) gechecked op netco-fourstack. Ook daar is dezelfde upgrade gepland. Op een ouder adres met twee aangesloten aderparen is de situatie als volgt:

Actueel
Koper/DSL: 108 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: 216 Mbit/s

Planned upgrade 24-04-2018
Koper/DSL: 222 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: -

Ja, het lijkt erop dat SDF Asn-C op supervectoring VPlus wordt gezet.
nobody
2018-04-02 13:54:49 UTC
Post by hkoster1
[...]
Zover ik weet geeft Xs4all nog geen 7590 uit aan klanten die nog zijn om
Post by hkoster1
https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-en-reikwijdte/wat-is-nu-precies-supervectoring-35b/
Het huidige Xs4all modem 7581 is kan wel bonding maar geen
supervectoring en dan wordt het bonding voor jou.

Later kan ook nog eens bonding en supervectoring gelijktijdig gebruikt
worden en dan ben je echt wel ene paar jaar verder.
Tubejack
2018-04-02 15:07:03 UTC
Post by nobody
Het huidige Xs4all modem 7581 is kan wel bonding maar geen
supervectoring en dan wordt het bonding voor jou.
Hmm kan best zijn dat VDSL2 bonding vectoring geleverd wordt.

Maar.....

Technische gegevens Internet
DSL-router met firewall/NAT, DHCP-server, DynDNS-client, UPnP AV
VDSL- of ADSL-aansluiting met vast net conform 1TR112
Ondersteunt 100 Mbit-VDSL-aansluitingen met vectoring (full vectoring),
300 Mbit/s en
meer met supervectoring 35b of VDSL-bonding

Bron: https://data.kommago.nl/files/pdf/fritz-box-7581-datasheet.pdf
hkoster1
2018-04-02 16:39:51 UTC
Post by Tubejack
Post by nobody
[...]
Als ze geen pair bonding gaan doen (en daar lijkt het bij op) dan moet het wel supervectoring VPlus zijn, anders kan XS4ALL geen 160 Mbit/s leveren over een enkel aderpaar. De FB7581 kan dat ook aan volgens de handleiding.