besluit eindapparaten
2017-01-28 16:52:23 UTC
Sinds 28 december 2016 geldt het Besluit eindapparaten. Dit betekent meer
duidelijkheid over uw rechten om ‘eindapparaten’ aan te sluiten op
het telecommunicatienetwerk van een aanbieder.

Zie deze pagina op de site van consuwijzer:

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-mijn-eigen-apparatuur-aansluiten-op-het-netwerk-van-mijn-internetaanbieder

O.a. staat daar:

Kan ik wel zelf een router aansluiten?

Een router is ook een eindapparaat. U kan een router dus aansluiten op
een modem die u van uw aanbieder hebt gekregen. Hebt u van uw aanbieder
een modem gekregen met een ingebouwde router? En wilt u uw eigen router
aansluiten? Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in
de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken.

In het geval van XS4ALL levert de aanbieder een modem/router waarin de
routerfunctie niet kan worden uitgeschakeld. Het lijkt me dat XS4ALL
moet regelen dat dit, bijvoorbeeld dmv een firmware update door de
fabrikant, wel mogelijk wordt.
Udo
2017-01-29 10:30:42 UTC
Post by Rob
In het geval van XS4ALL levert de aanbieder een modem/router waarin de
routerfunctie niet kan worden uitgeschakeld.
Oh?
7360v2
Freetz er op.
vlan met internet wordt naar mijn lan-interface doorgezet.
Linux gebakkie doet ppp, firewalling, routering en wat ik nog meer wil.
Info hierover is gewoon op het web verkrijgbaar.

Udo
US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
2017-01-29 10:41:01 UTC
Post by Udo
Post by Rob
[...]
Oh, waar heeft XS4ALL de instructies daarvoor online staan? Of doen ze dat
vanuit de helpdesk (zoals Ziggo bv doet)?
robert
Udo
Info op het web.
US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
2017-01-31 17:37:37 UTC
Post by Udo
Post by Rob
[...]
Mja, en "you brick it, you buy it" zeker?
robert
Jeroen
Waar is die info the vinden?
A. Dumas
2017-02-01 09:48:39 UTC
Post by Jeroen
Post by Udo
DHZ.
Info op het web.
Waar is die info the vinden?
Hij bedoelt DMZ, maar eigenlijk bedoelt hij Exposed Host. Eerste hit:
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7390/knowledge-base/publication/show/131_DMZ-instellen-met-FRITZ-Box/
US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
2017-02-01 09:50:33 UTC
Post by Jeroen
Post by Udo
DHZ.
Info op het web.
Waar is die info the vinden?
Hij bedoelt DMZ..
Nee, hij bedoelt Doe Het Zelf.
robert
A. Dumas
2017-02-01 10:52:28 UTC
Post by US3N37+{x.a}@gmail.com (robert)
Post by Jeroen
Post by Udo
DHZ.
Info op het web.
Waar is die info the vinden?
Hij bedoelt DMZ..
Nee, hij bedoelt Doe Het Zelf.
O! Dat kan ook :)
Jeroen
2017-02-01 22:49:35 UTC
Post by A. Dumas
Post by Jeroen
Post by Udo
DHZ.
Info op het web.
Waar is die info the vinden?
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7390/knowledge-base/publication/show/131_DMZ-instellen-met-FRITZ-Box/
Ok, thanks.
A. Dumas
2017-02-02 08:47:56 UTC
Post by Jeroen
Post by A. Dumas
Post by Jeroen
Post by Udo
DHZ.
Info op het web.
Waar is die info the vinden?
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7390/knowledge-base/publication/show/131_DMZ-instellen-met-FRITZ-Box/
Ok, thanks.
Ja, nee, dat is misschien iets wat je kunt gebruiken, maar ik denk dat
hij inderdaad Doe Het Zelf bedoelde als antwoord op Freetz er op zetten.
Rob
2017-02-02 09:54:48 UTC
Post by A. Dumas
Post by Jeroen
Post by A. Dumas
Post by Jeroen
Post by Udo
DHZ.
Info op het web.
Waar is die info the vinden?
[...]
Aan die exposed host feature heb je niet zoveel. Zeker niet als je niet
op je LAN de host hetzelfde adres kunt geven als je publieke internet adres.
Rob
2017-01-29 12:18:58 UTC
Post by Udo
Post by Rob
[...]
Is dat dat verhaal van Geert Jan of is er nu een gemakkelijker manier?
En werkt dat nog met de nieuwste firmware?
Ruud Uphoff
2017-01-29 14:51:13 UTC
Post by Rob
[...]
Nee, je mag een ANDER eind apparaat kopen en aansluiten. XS4ALL kan niet
worden verplicht andere apparatuur te leveren. Er is genoeg (V)VDSL
hardware in de reguliere handel te vinden die je op het ISRA-punt kunt
aansluiten, en XS4ALL mag dat niet verbieden.

Dat is anders voor aansluitingen via de TV-kabel, zoals Ziggo. Die
moeten iets leveren waardoor op de kabel een internetaansluiting
verschijnt. Leveren ze dat gecombineerd met een router, dan moet die in
de bridged mode kunnen (en dat kunnen ze ook) maar alleen een kabelmodem
is ook goed.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff