online monitor en meter fritz 7369
Sander Bos
2016-12-15 22:03:04 UTC
Is er iemand die een fritz 7369 gebruikt, en automatische updates aan heeft
staan, en even wil kijken of de online monitor en online meter nog werken?

Bij mij werkte het van het weekend nog (ik gebruik het ook best vaak,
kijken of er een apparaat onverwacht aan het up of downloaden is geslagen),
maar nu is bij de online meter download grafiek plat (ik zie wel iets, heel
laag), en bij online meter wordt er net gedaan alsof ik minder dan 100MB
heb gedownload 'Today', terwijl ik net 11GB heb gedownload.

Ik heb als software versie 06.32, maar ik heb eerder in deze groep gelezen
dat xs4all nu de updates doet, dus ik weet niet of ze dan het versienummer
nog updaten als zij iets uitbrengen? Het is wel jammer dat er niet staat
*wanneer* hij voor het laatst is geupdate.

Groetjes,

Sander.
Maarten Carels
2016-12-16 09:18:39 UTC
Post by Sander Bos
[...]
Versienummer kan je *ALTIJD* zien in de GUI van de box (onder andere in
de overview pagina).

Ook als de update gepusht is door de ACS server van je provider
(XS4ALL), klopt wat daar staat.

--maarten
Jeroen
2016-12-16 10:52:43 UTC
Post by Maarten Carels
[...]
Zijn de XS4All updates ook ergens te downloaden of eventueel te zien?

gr. Jeroen
Maarten Carels
2016-12-16 14:49:46 UTC
Post by Jeroen
Post by Maarten Carels
[...]
Dat zijn in essentie de versies van AVM, niet anders dan wat je op
ftp.avm.de kan halen.
Er is geen XS4ALL specifieke firmware, een fritz die je in de winkel
koopt is identiek aan een die via XS4ALL geleverd wordt.

--maarten
A. Dumas
2016-12-16 15:29:05 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Jeroen
[...]
Behalve nog extra updates voor oude modellen, of één oud model, met name
de 7340?
Maarten Carels
2016-12-19 09:05:01 UTC
Post by A. Dumas
Post by Maarten Carels
Post by Jeroen
[...]
Dat is *DE* uitzondering. DIi is uit support, maar voor XS4ALL heeft AVM
nog een paar keer een beta image gemaakt, dat verder niet verspreid kan
worden.

--maarten
A. Dumas
Bedankt.
Julius Schwartzenberg
Hebben jullie ook de GPL sources van die beta images?
Rob
Wat heb je daar aan dan? De cruciale onderdelen zijn niet GPL.
Maarten Carels
2016-12-20 12:28:23 UTC
Post by Maarten Carels
Post by A. Dumas
[...]
Kijk eens op ftp://ftp.avm.de/fritz.box. Daar vind je directories per
box, daaronder directories per versie (deutch, english, etc_, en een
directory x_misc/opensrc. Daar staan de opensource delen, conform GPL.

En nee, dat is niet alles dat nodig is om firmware voor een box te
compileren, chipset en applicatie meuk is noet opensource.

--maarten
A. Dumas
2016-12-20 14:52:00 UTC
Post by Maarten Carels
[...]
Zijn punt was denk ik dat de versie van Xs4all daar dan niet bij staat.
In ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7340/x_misc/opensrc/
staat 5.05 en 6.06.
Julius Schwartzenberg
2016-12-25 09:55:30 UTC
Post by A. Dumas
Post by Maarten Carels
[...]
Precies. Die sources moet AVM volgens de GPL aan XS4ALL geven en XS4ALL
weer aan de klanten die die firmware gekregen hebben.
Rob
2016-12-25 10:15:22 UTC
Post by A. Dumas
Post by Maarten Carels
[...]
Ik weet dat er fanaten zijn die het daar niet mee eens zijn, maar de
meeste apparatuurfabrikanten zoals AVM vatten dat zo op dat ze wel
verplicht zijn om de kernel sources en sources van de libaries en
bestaande utilities beschikbaar te maken inclusief eventuele patches
die ze daarop gedaan hebben, maar niet de sources van zelf ontwikkelde
software die ook op die box draait.

Zo te zien ziet AVM dat ook zo, en ze doen er zelfs nog de sources van
gcc bij (wat dacht ik niet verplicht is).

Het zou goed kunnen dat er tussen de versie waar je naar vraagt en de
versie die er nu voor XS4ALL klanten is helemaal geen verschil is in
het deel wat deze GPL sources afdekken.
Julius Schwartzenberg
2016-12-25 12:02:25 UTC
Post by Rob
Het zou goed kunnen dat er tussen de versie waar je naar vraagt en de
versie die er nu voor XS4ALL klanten is helemaal geen verschil is in
het deel wat deze GPL sources afdekken.
Dat vermoed ik ook, maar formeel dient ook XS4ALL wel iedereen erop te
wijzen dat ze de sources van bepaalde delen kunnen krijgen als ze een
firmware distribueren. Omdat XS4ALL ook die distributie verzorgt, is
XS4ALL daar verantwoordelijk.

In de praktijk kunnen mensen met een 7340 volgens mij de nieuwere
firmware 7390 firmware gebruiken omdat dat dezelfde chipset is.

Jeroen
2016-12-16 15:33:29 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Jeroen
Post by Maarten Carels
[...]
Duidelijk Maarten, dank je.

gr. Jeroen
BUSSIE
2016-12-16 19:08:15 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Jeroen
Post by Maarten Carels
[...]
Hoi,

volgens mij is dat niet volledig juist.

Toen ik destijds dat hopeloze 7369 modem kreeg, pushte XS een specifieke
XS4ALL-firmware-versie hiervoor naar mij toe.
Althans dat werd mij verteld door de helpdesk.

Ander modem (reeds EOL) waar men specifieke versie voor had was de 7340

Groet,
BUSSIE
Sander Bos
2016-12-18 10:52:26 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Sander Bos
[...]
Ik noemde zelf al het versie-nummer wat ik nu heb. Mijn opmerking ging
erover dat er geen datum bij staat, en je dus niet makkelijk kan zien
wanneer deze update is binnengekomen.
(https://avm.de/service/downloads/update-news/ heeft het bijvoorbeeld
over 28 oktober, maar dat is voor een ander modem, en ik weet niet hoe
lang xs4all erover doet om iets te pushen)

En dat er niet eenvoudig is terug te lezen wanneer er wat met mijn modem
is gebeurd maakt debuggen niet makkelijker.

Groetjes,

Sander.
rijk
2016-12-23 04:14:08 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Sander Bos
Is er iemand die een fritz 7369 gebruikt, en automatische updates aan heeft
staan […] Het is wel jammer dat er niet staat
*wanneer* hij voor het laatst is geupdate.
De Fritz biedt de optie om, in geval van een update, een mailtje te
sturen. Ik gebruik die mailtjes als een log om zoiets terug te kunnen
vinden.
Post by Maarten Carels
Versienummer kan je *ALTIJD* zien in de GUI van de box (onder andere in
de overview pagina).
Ook als de update gepusht is door de ACS server van je provider
(XS4ALL), klopt wat daar staat.
Mijn 7360 heeft in zo'n anderhalf jaar al 8 keer "The service provider
sucesfully transmitted settings to this device" gezegd, maar noemt de
firmware steevast "FRITZ!OS 111.06.30". Dus ik heb nooit enig idee wat
xs4all me dan stuurt.

Verstuurt xs4all misschien andere "settings" dan firmware updates?
"-- \n"
Sander Bos
2016-12-23 09:05:14 UTC
Post by rijk
Post by Sander Bos
[...]
Goede tip, heb ik meteen aangezet, bedankt.
(voor anderen die dit willen aanzetten, het zit onder System|Push
service, en je hoeft geen username of wachtwoord in te stellen als je
maar je echte xs4all email adres gebruikt, ik neem aan vanwege ons-kent-
ons je mailt binnen xs4all naar xs4all adres).
Rob
2016-12-16 10:20:39 UTC
Post by Sander Bos
[...]
Dat probleem is hier al eerder aan de orde geweest, dat komt niet door
een update maar door een of andere overflow waardoor de Fritzbox denkt
dat je in een bepaald kort interval HEEL VEEL gedownload hebt en daardoor
de grafiek gaat schalen en blijft dat dan verder doen tot ie gereset
wordt.
Sander Bos
2016-12-16 12:01:18 UTC
Post by Rob
Post by Sander Bos
[...]
Okay, dank je wel voor de info, dan zal ik hem wel factory-resetten (want
gewone reset was niet afdoende). Ik heb van het weekend Google Foto's in
gebruikt genomen dus ik kan in ieder geval wel een recente grote upload
verzinnen.

Thanks again,

Sander.
Benno
2016-12-16 13:53:23 UTC
Post by Sander Bos
Post by Rob
Post by Sander Bos
[...]
Reboot moet voldoende zijn, heb het probleem hier al heel vaak gehad.
Elke keer was het met een reboot opgelost.

Maar als je dagtotalen ook veel lager zijn dan wat je werkelijk heb
gedaan dan vermoed ik dat de oorzaak ergens ander zit.

Benno
Sander Bos
2016-12-18 11:16:24 UTC
Post by Benno
Post by Sander Bos
Post by Rob
[...]
Duurde even, maar ik heb nu een factory reset, en het werkt niet.

Dus ik ga toch mijn vraag herhalen of iemand met een 7369 op firmware
06.32 eens kan kijken of voor die persoon online monitor en online meter
correcte informatie geeft, voor *downloads* over een *wired* connectie.

Ik ben er wel achter gekomen dat het probleem alleen bij de *wired*
connectie bestaat, en met name voor *download* verkeer. Voor wireless
verkeer verschijnt er wel netjes een grafiek, en wordt er geteld. Voor
upload over wired connectie krijg ik wel de grafiek, maar geen telling.

Ik denk zelf niet dat het aan de firmware ligt, want ik heb vorig weekend
17GB geupload naar Google Photo's over een wired connectie, en dat werd
netjes weergegeven in de statistieken.

Ik heb van de week een PS4 slim gekocht, en die aan een al bestaande
switch gehangen. Als in dat is er nieuw op mijn netwerk, verder kan ik
niks verzinnen wat ik heb gedaan (ik heb natuurlijk nu de PS4 even van
netwerk ontkoppelt en modem uit/aan gezet, helpt niet).