Overstap van Ziggo -> XS4ALL BVVDSL2
Add Reply
hkoster1
2018-03-16 20:57:18 UTC
Ik stap binnenkort over van Ziggo naar XS4ALL A-in-1 Plus met
een BVVDSL2 aansluiting (138 meter van de wijkkast). Ik neem
aan dat ik van XS4ALL een FB7581 modem/router te leen krijg.

Nu heb ik met een opeenvolging van Ziggo modem/routers (Ubee,
ConnectBox) er steeds een eigen FB7490 achter gezet voor WiFi
(zelfde LAN) en DECT (een paar M2 Fritz!Fon toestellen), wat
perfect voor mij heeft gewerkt.

Graag hoor ik van de experts hier of het een goed idee is om deze
setup ook met de FB7581 te doen. Of is de FB7581 inmiddels
betrouwbaar genoeg om WiFi en DECT zelf te doen?

~
Ruud Uphoff
2018-03-16 21:34:43 UTC
Post by hkoster1
[...]
Er is veel te doen geweest over dit modem/router maar alle kinderziekten
zijn er wel ongeveer uit. Detail is een krakerige telefoonverbinding als
ie als DECT basisstaion wordt gebruikt. Dat lijkt echter op te lossen
door instelling voor HD telefonie uit te zetten

Voor het overige heb ik geen klachten. Ik gebruik het ding ook voor
meerdere telefoonverbindingen, remote desktop en via VPN naar mijn LAN.

Gewoon een fijn ding met wat minor probleempjes.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff
nobody
2018-03-16 23:17:16 UTC
Post by Ruud Uphoff
[...]
De kinderziektes zijn er zeker nog niet uit en zelfs met HD telefonie
uitgeschakeld, onverstaanbaar voor de andere kant. Het opnieuw opstarten
van de 7581 verhielp het probleem.

De 7490 is momenteel een erg populair model en daar zijn ook actuele
firmwares voor beschikbaar in tegenstelling tot de 7581.
Ruud Uphoff
2018-03-17 08:49:04 UTC
Post by nobody
Post by Ruud Uphoff
[...]
De 7490 doet geen pair bonding en is dus voor de genoemde aansluiting
(BVVDSL2) niet bruikbaar.

Van de krakende telefoon heb ik geen last meer sinds uitzetten HD
telefonie, maar ik bel erg weinig (alles mobiel tegenwoordig)
Blijft de 7490 in gebruik als extra router, dan kan ie uiteraard ook
perfect dienst doen als DECT station.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff
hkoster1
2018-03-17 13:57:45 UTC
Bedankt voor jullie commentaar, er zijn dus misschien nog wat problemen me de FB7581.

Ik denk dat ik in eerste instantie de FB7581 (als dat 'm wordt) ga proberen met WiFi en DECT, dat scheelt ook stroom.

Maar de FB7490 ga ik nog achter de hand houden voor WiFi en DECT voor het geval dat er toch problemen zijn. Mocht XS4ALL me echter een FB7369 sturen, dan heb ik ook nog een FB1750E liggen om de WiFi te doen.

Ik ben benieuwd.
BUSSIE
2018-03-17 22:41:39 UTC
On Sat, 17 Mar 2018 06:57:45 -0700 (PDT), hkoster1
Post by hkoster1
[...]
Altijd weer interessant om het stroom argument te lezen....

Wat gebruikt zo'n ding nou? Dat stelt toch niks voor?

We ondertussen een dikke lcd-tv aan de muur hangen?
Die gebruikt pas stroom... die een avondje uit en het stroomverbruik
van de Fritzbox heb je voor een groot deel van het jaar er al uit.
Rob
2018-03-18 09:51:03 UTC
Post by hkoster1
[...]
Jij leeft nog in het vorige decennium denk ik...
Een dikke lcd tv verbruikt minder dan een ouderwetse beeldbuis tv.
De naam grote stroomverbuiker is veroorzaakt door de plasma tv's en
die zie je bijna niet meer.

Bovendien telt een apparaat wat het hele jaar 24u/dag aan staat al gauw
meer aan dan een apparaat wat alleen in de avond aan staat.
hkoster1
2018-03-18 09:54:18 UTC
Ach ja, maar het ging mij meer om het benodigde extra stopcontact...
Ruud Uphoff
2018-03-18 10:28:33 UTC
Post by hkoster1
Post by BUSSIE
Altijd weer interessant om het stroom argument te lezen....
Wat gebruikt zo'n ding nou? Dat stelt toch niks voor?
Ach ja, maar het ging mij meer om het benodigde extra stopcontact...
Ha.. ja.
Dat is het voorschrift "imbeciel design" waaraan ingenieurs zich
verplicht zijn te houden.

Belangrijkste regels:

- Dubbele stopcontacten aan de muur, dienen zeker te stellen dat de
aansluitingen vertikaal (onder elkaar) zijn, zodat het bovenste
netsnoer, ter bevordering van optimale knikkans, alleen ondersteboven
kan worden aangesloten.
- Alle randapparatuur dient een eigen netvoeding te hebben, ter
bevordering van de verkoop van verdeeldozen. Met de vroegere waanzin om
de monitor via de computer aan te kunnen sluiten, is gelukkig afgerekend.
- Zeker gesteld dient derhalve ook te zijn dat elke netvoeding minimaal
twee stopcontacten in beslag neemt.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff
hkoster1
2018-03-18 10:51:00 UTC
Post by Ruud Uphoff
[...]
Ik weet wat je bedoeld, maar ingenieurs/architecten laten de plaatsing van
stopcontacten e.d. over aan de spreekwoordelijke "jongste bediende". Om me
heen kijkend in mijn werkkamer tel ik twee dubbele stopcontacten en zeker 20
apparaten met een voedingbehoefte...
Eggie
2018-03-18 11:36:03 UTC
Post by hkoster1
Post by Ruud Uphoff
[...]
Onze Duitse vrienden bieden dé oplossing:

www.lidl-shop.nl/Contactdozen-verlengsnoeren/h115427

;-)
Rob
2018-03-18 12:34:06 UTC
Post by hkoster1
Post by Ruud Uphoff
[...]
Ik gebruik zelf een "lang model" 10-voudige verdeeldoos die je normaal
tegenkomt in 19" kasten enzo, daar zitten de stopcontacten wat verder
uit elkaar en zodanig dat een haakse steker naar de zijkant van die doos
wijst ipv het verlengde, en kun je twee klassiek-model stekertrafo's
gewoon naast elkaar erin steken. De stekertrafo van de 7581 past daar
keurig naast een vergelijkbare trafo van mijn switch.

Echter helaas kom je tegenwoordig ook vaak stekertrafo's tegen (o.a.
bij de 7360) waarbij men het trafohuis niet haaks op maar in het verlengde
van de pennen gemonteerd heeft, wellicht om beter te passen in de dozen
die meestal huishoudelijk gebruikt worden, en daar gaat het met deze
verdeeldoos dan juist weer mis.
Dirk T. Verbeek
2018-03-18 14:36:57 UTC
Post by hkoster1
Post by Ruud Uphoff
[...]
Er zit ook een stukje commercie in deze oplossingen.
Er zijn voorschriften (NEN1010) hoeveel stopcontacten er in een ruimte
moeten zijn, oorspronkelijk zo geschreven om lange snoeren en teveel
verdelers te voorkomen.
Maar dat is allemaal op oude gegevens gebaseerd.
Een architect kan er wel meer inplannen maar dat gaat geld kosten en dan
wordt toch maar het minimum van die NEN1010 aangehouden.
Coen
2018-03-18 10:47:36 UTC
Post by BUSSIE
Altijd weer interessant om het stroom argument te lezen....
Wat gebruikt zo'n ding nou? Dat stelt toch niks voor?
We ondertussen een dikke lcd-tv aan de muur hangen?
10 Watt * 24 uur * 365 = 87,6kWh. (~19 euro)

Een LCD van 100 Watt voor 4 uur per dag = 100 * 4 * 365 = 146 kWh (~31 euro)

Alhoewel je stelling niet heel erg onjuist is vind ik 19 euro per jaar
toch niet verwaarloosbaar.

Disclaimer: De gekozen wattages zijn indicatief, de kWh prijs is
berekend als 21 cent.

gr,
Coen
Rob
2018-03-18 12:30:06 UTC
Post by Coen
Post by BUSSIE
[...]
Ja maar dat is VEEL.
De 1e de beste 40" LCD TV die ik open trek verbruikt maar 48 watt.
Ik denk dat veel mensen nog in de 150-300 watt tijd leven (beeldbuis of
plasma TV). Sinds de LCD TV's met LED backlighting (door verkopers
meestal foutief aangeduid als LED TV) is het echt veel minder geworden.
Post by Coen
Alhoewel je stelling niet heel erg onjuist is vind ik 19 euro per jaar
toch niet verwaarloosbaar.
Inderdaad het verbruik van een boel van dat soort 24-uur verbruikers
telt behoorlijk aan alles bij elkaar.
Dirk T. Verbeek
2018-03-18 15:12:13 UTC
Post by Rob
Post by Coen
Alhoewel je stelling niet heel erg onjuist is vind ik 19 euro per jaar
toch niet verwaarloosbaar.
Inderdaad het verbruik van een boel van dat soort 24-uur verbruikers
telt behoorlijk aan alles bij elkaar.
Ja, het is de verzameling van dat soort dingen die je dan in huis hebt.
Toen ik drie jaar geleden zonnecellen installeerde heb ik er ook een
dubbele meter bij genomen die alles netjes in grafieken zet en was er
verbaast over hoeveel sluipverbruik er was. met die kennis en wat
klussen was er een paar weken later nog maar de helft van over.

Voor iemand die niet altijd thuis is telt die besparing nog extra.
BUSSIE
2018-03-31 17:20:44 UTC
Post by Rob
Post by Coen
Alhoewel je stelling niet heel erg onjuist is vind ik 19 euro per jaar
toch niet verwaarloosbaar.
Inderdaad het verbruik van een boel van dat soort 24-uur verbruikers
telt behoorlijk aan alles bij elkaar.
Tja, een 40" lcd tv.... maar hoeveel mensen hebben een grotere tv?

Ik heb een 55" van 2 jaar oud en die gebruikt toch zeker 100 watt.
Rob
Niet slim ingekocht. De eerste de beste die ik aanklik is 71 watt.
BUSSIE
2018-03-31 21:56:24 UTC
Post by Rob
Post by BUSSIE
Post by Rob
Post by Coen
[...]
Graag voorbeeld geloof er geen hout van!

2 jaar oud he!?