Pair-Bonding profile 8b or 17a?
Duncan de Waal
2017-03-27 18:37:06 UTC
Hallo,

Ik ben vorige maand omgezet naar Pair-Bonding (nadat ik m'n XS4ALL abo had opgezegd kreeg ik het aanbod dit te proberen).
Ik moet zeggen dat het me in de eerste week niet tegenviel, ik zag daadwerkelijk een 50/10Mbit verbinding tot stand komen (iets meer zelfs).

Helaas zie ik de snelheid nu weer inzakken; dat lijkt te komen doordat het het VDSL2 profile 17a dat ik de eerste week zag nu is gewijzigd naar een VDSL2 profile 8b.

Weet iemand waar die wijziging vandaan komt? Is dat door Dynamic Line Management? Want zet DLM dan maar uit zou ik zeggen; het was prima stabiel met profile 17a voor zover ik dat kon beoordelen.

Is dit iets dat ik zelf nog kan beïnvloeden? Via settings in the Fritz 7581 wellicht? Er zit nu nog best 'veel' ruimte tussen the attainable en werkelijke throughput...

Attainable throughput kbit/s 30528 26250 5446 4568
Current throughput kbit/s 26590 22902 5159 4321

Groeten,
Duncan
Jesse
2017-03-28 07:19:01 UTC
Post by Duncan de Waal
[...]
DLM uitzetten is helaas geen optie op dit soort verbindingen. Dat je
terug gezet bent heeft inderdaad te maken met de regelkring die terug
geschakeld is.
Post by Duncan de Waal
Is dit iets dat ik zelf nog kan beïnvloeden?
Goede bekabeling direct vanaf je ISRA punt, als ik naar je verbinding
kijk zijn de waardes niet heel erg goed wat vaak duid op ruis door
bekabeling. Als je zeker weet dat je ISRA bekabeling in orde is, bel
dan met de Helpdesk zodat zij KPN naar het koper kunnen laten kijken.

Mvg,
Jesse