KPN planning
Han Willemsen
2018-03-20 15:02:23 UTC
Zo nu en dan keek ik eens op de bekende "Fourstack" pagina om te zien of
er in de toekomst een wat snellere verbinding in zou zitten.

Jaren lang moest ik genoegen nemen met een mededeling dat dit nog wel
even kon duren totdat vorig jaar de mededeling verscheen dat de zaak
gedurende het eerste kwartaal van 2018 aangepakt zou worden.

Eind december werd zelfs de datum van 16 februari genoemd. Ook werd ik
verblijd met een kleurrijke folder met de prachtige aanhef "De grond zit
vol nieuwe mogelijkheden".

Ik was dan ook een beetje teleurgesteld dat begin februari bleek dat de
in het vooruitzicht gestelde snelheid van wel 100 Mbit/s pas in april
werkelijkheid zou worden.

Vandaag nog eens kijkend geeft de site aan dat er helemaal geen geplande
updates meer zijn. KPN, waar zijn we mee bezig ??

b.t.w het betreft hier Utrecht Overvecht (Theemsdreef).

Han.
PM
2018-03-20 15:29:53 UTC
Post by Han Willemsen
[...]
Papendrecht idem dito; 26-01-2018, 23-02-2018, mei 2018, geen update in de
planning.
Wel inmiddels de verbinding van 32 Mb naar 24 Mb terug gezet.
Intussen om laten zetten naar bonded zodat ik in elk geval nog 48 Mb heb.
PM
Eggie
2018-03-20 17:52:35 UTC
Post by PM
Post by Han Willemsen
[...]
Dan ging dat omzetten naar bonding bij jouw voorspoedig neem ik aan, of toch niet? Mijn bonding is 24 jan.'18 'technisch en administratief opgeleverd' maar werkt nog steeds niet. Ik zie nog steeds een gele tweede lijn in mijn FB7581 met 'training' als verbindingsstatus.
KPN schijnt ergens een kabel onder het asfalt vandaan te moeten halen om mijn tweede paar te kunnen lassen! Een 'datum gereed' wenst men niet te geven. Een geluk is dat de bestaande lijn met de nieuwste AVM firmware wel stabiel is.
eggie
PM
2018-03-20 21:13:38 UTC
Post by Eggie
Post by PM
[...]
Ja, in 1œ week geregeld zonder problemen.
PM
Erik Baas
2018-03-20 21:39:33 UTC
Post by Eggie
Post by PM
[...]
Ja, in 1½ week geregeld zonder problemen.
Leer eens knippen! :-(
Erik.
Dirk T. Verbeek
2018-03-21 00:05:19 UTC
Post by Erik Baas
Post by Eggie
Post by PM
[...]
Je zeurt weer eens Baas.

Interessant is dat Thunderbird dat 1½ in de originele mail als 1œ (1oe)
weergeeft maar in jouw (niet geknipte) antwoord staat het wel goed.
peter
2018-03-21 08:17:37 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Erik Baas
Post by Eggie
Post by PM
[...]
ik gebruikt ook Thunderbird en ook in het originele bericht zie ik daar
1,5 (maar dan anders) staan.
peter
Dirk T. Verbeek
Misschien een OS verschil, ik gebruik Linux.
A. Dumas
2018-03-21 08:49:10 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by peter
Post by Dirk T. Verbeek
[...]
Het originele bericht was gepost door Xnews en had geen Content-type
header en dan moet de client gokken of gebruikt een standaardinstelling.
In Thunderbird zit dat in Voorkeuren > tab Weergave > subtab(?) Opmaak >
knop Geavanceerd... > keuzelijst Inkomende e-mailberichten. Ik heb dat
ooit op "Unicode (UTF-8)" gezet en bij mij (op Mac) ging het goed.
A. Dumas
2018-03-21 01:43:10 UTC
Post by PM
Papendrecht idem dito; 26-01-2018, 23-02-2018, mei 2018, geen update in de
planning.
Wat! Die upgrade stond inderdaad wel in de planning, ik zat er op te
wachten (voor mijn ouders niet mezelf).
Louis Lagendijk
2018-03-21 09:57:13 UTC
Post by PM
Post by Han Willemsen
[...]
Ridderkerk (2986cn) hetzelfde: 23 feb, 9 maart (met daarvoor eerst dat
van eind 2016 toen eind 2017 (zelfs een datum eind december).....

/Louis
Louis Lagendijk
2018-03-28 09:37:25 UTC
Post by Han Willemsen
[...]
Wat een ramp is die KPN planning. Ik vond een mooi overzicht van de
planning voor mijn straatkast vanaf begin 2017:
https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=8493 (deze bevat niet
alle info, fourstack melde ooit eens een datum van 21 December 2017)
Het aantal wijzigingen in de planning is diep triest.
Nu voorlopig weer GEEN upgrades. Het lijkt wel een knipperlicht...

Plannen kan KPN blijkbaar helemaal niet.

Als ik dit had geweten was ik vorig jaar al terug gegaan van SMART naar
COMPACT: ik haal nu (bonded) 45Mbit/s down, 11 Up. En XS4aLL belooft me
69Mb als ik de check doe, maar de werkelijkheid ligt dus lager.

Is er iemand die een idee heeft wat hier aan de hand is?
/Louis
Jeroen
2018-03-28 10:53:27 UTC
Post by Louis Lagendijk
[...]
Het lijkt erop dat de theoretische snelheid op fourstack standaard voor
iedereen verhoogt is. Fourstack geeft nu 93mb aan, de werkelijke
snelheid per aderpaar is max 75mb. In het verleden klopte die snelheid
aardig met de snelheid op fourstack. Vraag me echt af waar de snelheid
op fourstack op gebaseerd is.

Jeroen
Miquel van Smoorenburg
2018-03-28 12:00:30 UTC
Post by Louis Lagendijk
[...]
Tsja, er zijn natuurlijk allerlei externe omstandigheden die
de planning aan kunnen passen, en dat gebeurt ook continue.
Dat hoeft niet de "schuld" van KPN te zijn. Een wegafsluiting
door een ongeluk ergens, of een code rood (ik noem maar wat)
en de planning schuift weer...
Post by Louis Lagendijk
Plannen kan KPN blijkbaar helemaal niet.
Of heel goed, maar het pakt voor jou negatief uit en
dat is natuurlijk niet leuk.
Post by Louis Lagendijk
Als ik dit had geweten was ik vorig jaar al terug gegaan van SMART naar
COMPACT: ik haal nu (bonded) 45Mbit/s down, 11 Up. En XS4aLL belooft me
69Mb als ik de check doe, maar de werkelijkheid ligt dus lager.
Volgens de KPN database is de afstand van jou naar de
DSLAM 1000-1100 meter, maar aan de waardes van je lijn
te zien zit je eerder op 1600-1700 meter en dat is precies
het verschil.

Of het koper loopt heel anders dan op de plannen staan,
of de bekabeling is niet in orde. Het enige waar jij invloed
op hebt is de bekabeling in huis, als je daar nog niet specifiek
naar gekeken hebt kan je daar nog winst halen.

Mike.
Louis Lagendijk
2018-03-28 12:58:01 UTC
Hi Michael,
Dank voor je feedback. Is duidelijk...
Post by Louis Lagendijk
Plannen kan KPN blijkbaar helemaal niet.
Of heel goed, maar het pakt voor jou negatief uit en
dat is natuurlijk niet leuk.
Ja, maar een vertraging van een half jaar is daarmee niet te verklaren
toch? Van 21 December naar geen upgrade t/m mei...Om dat te verklaren
heb je wel erg veel onvoorziene incidentjes nodig...
[...]
Ja die kleine 1100 m had ik ook gevonden.
Post by Miquel van Smoorenburg
Of het koper loopt heel anders dan op de plannen staan,
of de bekabeling is niet in orde.
Het zou me niet verbazen als het tweede paar anders loopt dan het
eerste. Dat paar is altijd al > 20% lager ingetraind geweest dan het eerste

Het enige waar jij invloed
Post by Miquel van Smoorenburg
op hebt is de bekabeling in huis, als je daar nog niet specifiek
naar gekeken hebt kan je daar nog winst halen.
Ik heb vanaf de ISRA een cat5 kabel liggen. Bij de installatie van
bonding (December 2016) heeft de monteur gemeten direct op de ISRA en
aan het einde van de (ongveer 10m) cat5 kabel. Ik verloor daar wel iets
aan snelheid (een paar Mb/s per paar). Het 2e paar was toen ook al
duidelijk trager dan het eerste paar.
Vor de bonding zat ik op 26-28Mb/s nu:

Negotiated Connection Properties
Receive Direction Send Direction

Attainable throughput kbit/s 29937 20932 7442 5193
Current throughput kbit/s 26862 19080 6534 4567
Seamless rate adaptation off off off off

Ik zal nog eens kijken of een andere kabel gaat helpen. Helaas is dit de
enige kabel in huis die bijna onbereikbaar is ingebouwd:komt uit de ISRA
in de woonkamer (midden op de muur, wie verzint zo iets) en gaat dan
door de pijp naar de slaapkamer (en daar staat een groot slaapmeubel)
door naar de studeerkamer. Maar eens verzinnen hoe we dit gaan doen....

/Louis
Miquel van Smoorenburg
2018-03-28 14:21:28 UTC
[...]
Mja, als je al CAT5 hebt liggen, en je voor de bonding op 1
paar ongeveer dezelfde snelheid haalde als nu per paar,
dan zal het niet veel gaan helpen denk ik.

Je zou het modem eens in de meterkast kunnen zetten direct op
de IS/RA om te zien hoeveel het echt scheelt, voordat je
met kabels aan de slag gaat.

Mike.
Maarten Carels
2018-03-20 15:32:36 UTC
Post by Han Willemsen
[...]
In wat ik hier kan zien staat je straatkast gepland op 13/4.

Als altijd, geen garanties...

--maarten
Han Willemsen
2018-03-20 15:56:39 UTC
Post by Maarten Carels
In wat ik hier kan zien staat je straatkast gepland op 13/4.
Als altijd, geen garanties...
Ik ben benieuwd. Het ding staat naast de deur :-)

Han.
Dirk T. Verbeek
Gaatje boren, cameraatje erin, aansluiten :)
Marcel de Groot
2018-03-21 23:23:53 UTC
Post by Han Willemsen
[...]
Hetzelfde hier, hier is de update ook verdwenen van Fourstack. Echter
https://vvdsl.diederik.it/map geeft nu april aan
A. Dumas
2018-03-22 09:41:27 UTC
Post by Marcel de Groot
Hetzelfde hier, hier is de update ook verdwenen van Fourstack. Echter
https://vvdsl.diederik.it/map geeft nu april aan
Zou die niet gewoon achterlopen? Ik neem aan dat ie de data van
fourstack scrapet. Z'n github repo bestaat niet meer.

Zijn laatste upgrade datum voor het gebied waarin ik geïnteresseerd ben
(kast op 3351AH 21), ligt in het verleden: info van 10 feb 2018,
geplande upgrade 23 feb 2018. Huidige snelheid zou zijn 18 Mbit/s, 36
bonded. Fourstack-snelheid geeft dezelfde snelheid en "geen geplande
upgrades gevonden."

Dat zijn oude snelheden. Dus de upgrade is niet geweest op 23 feb en
sindsdien afgelast, of de upgrade is wel geweest en de snelheid op
Fourstack is nog niet bijgewerkt.
Nevil Valewijn
2018-04-09 18:29:33 UTC
Post by A. Dumas
Post by Marcel de Groot
[...]
Ik ontdekte net dat er nog een ander link is naar fourstack.

De oude verwijst naar https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

De nieuwe verwijst naar https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl en
geeft veel meer info0 (indien van toepassing).

En ik citeer een medewerker van KPN waarom geen upgrades worden getoond:

..In dat geval is de geplande upgrade eruit gehaald. Vermoedelijk komt
dat doordat KPN besloten heeft om alleen nog werkzaamheden die
gegarandeerd doorgaan te publiceren op fourstack. En gezien de periode
dat de werkzaamheden gepland stonden en op fourstack gezet waren en er
nu weer uit zijn kan dit de reden dus zijn...
--
Nevil Valewijn

De wereld volgens Valewijn
Nevil Valewijn
2018-04-09 18:33:04 UTC
Post by Nevil Valewijn
https://www.kpn-wholesale.com/kpn-wholesale/nieuws/laatste-nieuws/introductie-wba-vplus-met-snelheid-20030-mbits-downup-op-single-koper.htm
--
Nevil Valewijn

De wereld volgens Valewijn
Paul
2018-04-09 21:27:17 UTC
Post by Nevil Valewijn
Post by Nevil Valewijn
Post by A. Dumas
Post by Marcel de Groot
[...]
Ik zie met de "oude" fourstack op mijn adres dit:
"
Actuele Beschikbaarheid
Wat Koper
Beschikbaar greencheck
Distributiepunt(en) SDF
Technologie Internet Snelheid
Koper/DSL 111 Mbit/s
Bonded Koper/DSL 219 Mbit/s

Geplande upgrades
Wat Koper
Planning 24-05-2018
Distributiepunt(en) SDF
Technologie Internet Snelheid
Koper/DSL 222 Mbit/s
Bonded Koper/DSL -
"

Ik krijg daar bij mijn abonnement 80Mbit/sec download van.
En dat waar we niet over zullen spreken is 33. (heerlijk trouwens)
Maar uit het wholesale nieuws hierboven begrijp ik nu waar die datum van
24-05-2018 voor de geplande upgrade vandaan komt.
Verder valt op dat dan de bonding optie niet meer wordt aangeboden.

Maar toch ... 222Mbit/sec! Over een telefoonverbinding!

Paul. <- begon met 2 blikjes en een touwtje
Marcel de Groot
2018-04-11 15:29:45 UTC
Post by Paul
Post by Nevil Valewijn
[...]
Ik krijg nu op de nieuwe fourstack een planning van mei, en bij mij is de
bonding optie ook verdwenen na de upgrade op de nieuwe fourstack, de oude
geeft nog wel bonding aan na de upgrade.

Overigens is mijn 'Max. DSLAM throughput' in mijn modem een week of drie
geleden met zo'n 20Mbit omhoog geschoten voor downstream en zo'n 5Mbit voor
upstream. Qua snelheid is er jammer genoeg echter helemaal niets veranderd.
A. Dumas
2018-04-10 08:42:54 UTC
Post by Nevil Valewijn
Post by A. Dumas
[...]
Mwa, alleen "Buitengebied 4G" is extra, denk ik? Ja, en welk KPN-pakket
je maximaal kunt afnemen, maar ja.
Post by Nevil Valewijn
[...]
Bij die wijk in Papendrecht waar ik het over had, is nu de planning weer
terug. Het gaat van 14 (MDF) naar 100 (SDF) op 4 mei. Als het goed is..
A_Alias
2018-04-12 11:24:12 UTC
Post by Nevil Valewijn
Post by A. Dumas
Post by Marcel de Groot
[...]
op de oude link

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
111 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
215 Mbit/s

bij de nieuwe link is voor bijde 100 Mbit neer gezet .....

mn fritz traint in op 111/33 dus of de nieuwe link erg betrouwbaar is
weet ik niet .. bij mij klopt het niet met wat ik in de praktijk haal.

wel staat er bij de nieuwe link (wat her niet leverbaar is) 4G voor dun
bevolkte gebieden.. KPN wil dat dus niet als alternatief in de stad
leveren .. T-mobiel wel
dus als je data honger heb kijk dan even wat er op andere netwerken wel
leverbaar is. test wel even wat er haalbaar is in je omgeving het 4G
netwerk van Tmobile is niet overral even snel merk ik met mn phone.
hwh
2018-05-07 18:59:46 UTC
Post by Nevil Valewijn
Ik ontdekte net dat er nog een ander link is naar fourstack.
De oude verwijst naar https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Deze klopt bij mij vrij goed (209 voor Bonded). Het is nog wat meer.
Post by Nevil Valewijn
De nieuwe verwijst naar https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl en
geeft veel meer info0 (indien van toepassing).
Deze geeft afgeronde waarden, het lijkt me een pakket selectie site.

gr, hwh
Nevil Valewijn
2018-05-07 20:33:21 UTC
Post by Nevil Valewijn
[...]
Ja, idd. De naam "kpn-compleet" zit dan ook in de link.
--
Nevil Valewijn

De wereld volgens Valewijn
Han Willemsen
2018-03-22 14:46:57 UTC
Post by Marcel de Groot
Hetzelfde hier, hier is de update ook verdwenen van Fourstack. Echter
https://vvdsl.diederik.it/map geeft nu april aan
Volgens die site is de kast bij mij op de hoek al klaar :-)

Han.
A. Dumas
2018-03-22 16:22:22 UTC
kees6238
2018-03-23 15:22:38 UTC
Post by Han Willemsen
Zo nu en dan keek ik eens op de bekende "Fourstack" pagina om te zien of
er in de toekomst een wat snellere verbinding in zou zitten.
Of je gaat over op kabel-internet :-/
Geintje ! ! !
We kwamen elkaar jaren geleden tegen in de hal vd 2e kamer en/of in de
rechtbank in den Haag wegens een zaak tegen, hoe heet die club ook
alweer, (heb ik verdrongen).
Han Willemsen
2018-03-23 22:26:39 UTC
Post by kees6238
We kwamen elkaar jaren geleden tegen in de hal vd 2e kamer en/of in de
rechtbank in den Haag wegens een zaak tegen, hoe heet die club ook
alweer, (heb ik verdrongen).
Karel Tuinder met zijn "Zwartboek".

Dat waren nog eens tijden :-)

Han.